Partition

Partition

Inläggav bobcat1 » tor mar 25, 2010 12:04 pm

letar efter instruktioner om hur man annvänder gparted för att göra en ny partition , bör helst vara på svenska .
Har en hårdd. på 108Gb som jag vill dela upp .
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj

Re: Partition

Inläggav tux-sven » tor mar 25, 2010 1:28 pm

Var det finns instruktionenr på svenska kan jag inte svara på på rak arm.
Egentligen klickar man bara på den disk (t.ex sda) som man vill partitionera, därefter väljer man vilket filsystem (t.ex ext4) man vill ha och vilken storlek (i KByte). Vill du ha 5 GB anger du 5000 KByte. Därefter väljer (skapar) en man monteringspunkt för partitionen. (monteringspunkten börjar ALLTID med "/" t.ex "/home" eller "/extra" MEN det går INTE med en disk som redan är "monterad" (dvs redan är logiskt knuten till linuxsystemet) (Citationstecknen skall INTE skrivas med!)

Du kan alltså inte efteråt (efter att du installerat Linuxsystemet) börja dela upp hårddisken. Det korrekta och enklaste är att planera före och dela upp hårddisken i samband med installationen. Se gärna min länk om partitionering här på forat: viewtopic.php?f=15&t=34. ;)

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav bobcat1 » fre mar 26, 2010 7:28 am

tux-sven skrev:Var det finns instruktionenr på svenska kan jag inte svara på på rak arm.
Egentligen klickar man bara på den disk (t.ex sda) som man vill partitionera, därefter väljer man vilket filsystem (t.ex ext4) man vill ha och vilken storlek (i KByte). Vill du ha 5 GB anger du 5000 KByte. Därefter väljer (skapar) en man monteringspunkt för partitionen. (monteringspunkten börjar ALLTID med "/" t.ex "/home" eller "/extra" MEN det går INTE med en disk som redan är "monterad" (dvs redan är logiskt knuten till linuxsystemet) (Citationstecknen skall INTE skrivas med!)

Du kan alltså inte efteråt (efter att du installerat Linuxsystemet) börja dela upp hårddisken. Det korrekta och enklaste är att planera före och dela upp hårddisken i samband med installationen. Se gärna min länk om partitionering här på forat: viewtopic.php?f=15&t=34. ;)

/Sven

Hej Sven.
Det går alltså inte att dela upp HDD i och med att jag installerade mint:en , då förstår jag varför allt är grått i gparden ,så var det med det. Har ett annat delikat problem som du gärna får sätta tänderna i , det gäller min skrivare som jag efter flera månader inte lyckats att få igång (Brother DCP115C ) jag kommer så långt att jag kan skicka testsidan till skrivaren men sedan är det stopp den skriver inte ut något men jag ser att det ligger jobb i kön för utskrift . Har provat detta i Ubuntu 9.10. :oops:
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj

Inläggav tux-sven » fre mar 26, 2010 9:27 am

Bosse, det verkar som om rätt drivrutiner tillhandahålls för din skrivare eftersom du kunde skriva ut en testsida. :)

Ditt problem ligger nog bara kön till skrivaren. Rensa skrivar-kön. Det brukar dyka upp en skrivar-ikon nere i panelen när det uppstått en kö, gå in via den och ta bort köade utskrifter. Eventuellt kanske du måste göra någon "reset" på skrivaren åxå för att "komma i synk" med den igen, om det kanske kan ligga något halvfärdigt utskriftsjobb lagrat i skrivarens eget minne.

Mvh,
/Sven
Senast redigerad av tux-sven fre mar 26, 2010 9:32 am, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav bobcat1 » fre mar 26, 2010 9:31 am

tux-sven skrev:Bosse, det verkar som om rätt drivrutiner tillhandahålls för din skrivare eftersom du kunde skriva ut en testsida. :)

Ditt problem ligger nog bara kön till skrivaren. Rensa skrivar-kön. Det brukar dyka upp en skrivar-ikon nere i panelen när det uppstått en kö, gå in via den och ta bort köade utskrifter. Eventuellt kanske du måste göra någon "reset" på skrivaren åxå för att "komma i synk" med den igen, om det kanske kan ligga någor halvfärdigt lagrat i skrivarens eget minne.

Mvh,
/Sven

Hej.
Jag kanske uttryckte mig lite luddigt , jag kan alltså inte skriva ut någon testsida utan jag ser den bara ligga i kön.
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj

Inläggav tux-sven » fre mar 26, 2010 11:03 am

Är det en direktanlsuten (USB) skrivare eller är den ansluten via nätverket?
Kan du öht se skrivaren i -> "Kontrollpanel" -> "Utskrifter" ?
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav bobcat1 » fre mar 26, 2010 11:37 am

tux-sven skrev:Är det en direktanlsuten (USB) skrivare eller är den ansluten via nätverket?
Kan du öht se skrivaren i -> "Kontrollpanel" -> "Utskrifter" ?

Skrivaren är ansluten med en usbkabel mellan dator och skrivare , ja skrivaren finns med i kontrollpaneln , så långt är allt väl men klickar jag för att skriva ut en testsida så fungerar det inte , alltså den skriver inte ut utan jag ser bara i "jobb " att det finns sidor att skriva ut.
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj

Inläggav tux-sven » fre mar 26, 2010 11:53 am

Då är det nog detta som du skall prova med ändå:

Ditt problem ligger nog bara kön till skrivaren. Rensa skrivar-kön. Det brukar dyka upp en skrivar-ikon nere i panelen när det uppstått en kö, gå in via den och ta bort köade utskrifter. Eventuellt kanske du måste göra någon "reset" på skrivaren åxå för att "komma i synk" med den igen, om det kanske kan ligga någor halvfärdigt lagrat i skrivarens eget minne.

Berätta vad som händer.

Note: Det måste förstås vara så att skrivaren rent allmänt är "fit for fight". T.ex pappersmagasin fyllt, färgpatroner ok osv.

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav bobcat1 » fre mar 26, 2010 5:24 pm

tux-sven skrev:Då är det nog detta som du skall prova med ändå:

Berätta vad som händer.

Note: Det måste förstås vara så att skrivaren rent allmänt är "fit for fight". T.ex pappersmagasin fyllt, färgpatroner ok osv.

/Sven

Jag skriver ut med den i win 7:an samt XP utan problem , alla patroner är nya samt att magasinet för papper är fullt , så det måste vara något med OP systemet som gör att jag inte får det att fungera . Hade ju samma problem med Ubuntu 8.04, 9.04, samt 9.10 så det finns något som inte går ihop med min skrivare v.s. LinuxMint.
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj

Inläggav tux-sven » fre mar 26, 2010 6:25 pm

Bosse,

Jag kollade runt lite på webben. Det verkar vara en del problem med drivrutiner för vissa Brother-printrar till Linux.
Här fanns INTE din printer med t.ex: http://welcome.solutions.brother.com/bs ... prn1a.html

Men här är en holländsk sida (tror jag). Man kan förstå ganska mycket ändå och kommandona är på vanlig "engelska".
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en- ... msg559178/

Det verkar som om man efter en del installationsprocedurer använder drivern för MFC-210C, vilket synes fungera.

Killen tackar i alla fall i slutet på inlägget, så det verkar som det funkade. :mrgreen:

Inmiddels ook via google onderstaande print/scan intstallatietips te vinden. Smiley

Brother DCP-115C print part in Karmic:

1) Turn off your printer
2) Open Synaptic
3) Search for the package brother-lpr-drivers-extra and install it and all its dependencies (the dependencies will be installed automatically, don't worry)
4) Turn on the printer
5) The printing wizard comes up
6) It doesn't find your printer automatically
7) Look for the manual printer list in the wizard and open the brother section there
Cool Choose the MFC-210C printer (yes, even for the DCP-115C)
9) Done.

Brother DCP-115C scanner part in Karmic:

1) For the scanner functionality download the brscan2 deb package from the brother homepage (choose the right one, eg the 32bit one for a 32 bit Ubuntu, the 64bit one for a 64 bit Ubuntu). Install it.

2) Now you need permissions. For Karmic create the file 55-libsane.rules in the folder /etc/udev/rules.d/
Quote:
sudo gedit /etc/udev/rules.d/55-libsane.rules

And insert this stuff into the file:
Quote:
# USB devices (usbfs replacement)
SUBSYSTEM=="usb", ENV{DEVTYPE}=="usb_device", MODE="0666"
SUBSYSTEM=="usb_device", MODE="0666"

Don't forget to save your file.

3) Then restart the computer (or at least restart udev)
Quote:
restart udev

4) Open the Xsane program (available in the standard Ubuntu menus) and see if it finds your scanner now.

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja

Inläggav bobcat1 » lör mar 27, 2010 7:42 am

tux-sven skrev:Bosse,

Jag kollade runt lite på webben. Det verkar vara en del problem med drivrutiner för vissa Brother-printrar till Linux.
Här fanns INTE din printer med t.ex: http://welcome.solutions.brother.com/bs ... prn1a.html

Men här är en holländsk sida (tror jag). Man kan förstå ganska mycket ändå och kommandona är på vanlig "engelska".
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en- ... msg559178/

Det verkar som om man efter en del installationsprocedurer använder drivern för MFC-210C, vilket synes fungera.

Killen tackar i alla fall i slutet på inlägget, så det verkar som det funkade. :mrgreen:

Inmiddels ook via google onderstaande print/scan intstallatietips te vinden. Smiley

Brother DCP-115C print part in Karmic:

1) Turn off your printer
2) Open Synaptic
3) Search for the package brother-lpr-drivers-extra and install it and all its dependencies (the dependencies will be installed automatically, don't worry)
4) Turn on the printer
5) The printing wizard comes up
6) It doesn't find your printer automatically
7) Look for the manual printer list in the wizard and open the brother section there
Cool Choose the MFC-210C printer (yes, even for the DCP-115C)
9) Done.

Brother DCP-115C scanner part in Karmic:

1) For the scanner functionality download the brscan2 deb package from the brother homepage (choose the right one, eg the 32bit one for a 32 bit Ubuntu, the 64bit one for a 64 bit Ubuntu). Install it.

2) Now you need permissions. For Karmic create the file 55-libsane.rules in the folder /etc/udev/rules.d/
Quote:
sudo gedit /etc/udev/rules.d/55-libsane.rules

And insert this stuff into the file:
Quote:
# USB devices (usbfs replacement)
SUBSYSTEM=="usb", ENV{DEVTYPE}=="usb_device", MODE="0666"
SUBSYSTEM=="usb_device", MODE="0666"

Don't forget to save your file.

3) Then restart the computer (or at least restart udev)
Quote:
restart udev

4) Open the Xsane program (available in the standard Ubuntu menus) and see if it finds your scanner now.

/Sven

Hördudu Sven , något fantastiskt har hänt skrivaren FUNGERAR tack vare att du hittade den där sidan , en stor sten har lyfts från mitt bröst så nu leker livet igen får tacka jättemycket för din hjälp.

Edit: LÖST
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj

Återgå till Installera Linux Mint