Alternativ till svtplay-dl? Installera Python 3.9 på 19.3?

Alternativ till svtplay-dl? Installera Python 3.9 på 19.3?

Inläggav Henrik Jansson » sön jun 15, 2025 8:20 pm

Jag hade på mina förra hårddisk som tyvärr plötsligt gav upp ett program för att spela in från exempelvis svtplay på hårddisken. Det var inte svtplay-dl utan ett med grafiska menyer. Kommer inte håg vad det hette.. Vilket kan det ha varit?

Och en till fråga på samma område.. Jag har en till gammal dator med Linuxmint 19.3 på. Den funkar men har 32 bitars operativssystem så det är väl kört att installera nyare linux på den nu, men jag tänkte köra svtplay-dl på den, men då strejkar installationen av det på grund av att den inte har python 3.9. Enligt instruktioner jag har sett på nätet ska det gå att installera 3.9 på 19.3, men det gick inte.. Någon som vet om det ska gå, och isåfall hur?
Henrik Jansson
Samuraj

Re: Alternativ till svtplay-dl? Installera Python 3.9 på 19.3?

Inläggav Mikael » sön jun 15, 2025 8:46 pm

LMDE, som jag kör med, finns som 32-bitars.
https://linuxmint.com/edition.php?id=308
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Jan-Olof » mån jun 16, 2025 1:06 pm

1. Se t.ex. bittins svar i den här tråden: viewtopic.php?f=18&t=1361&sid=0a5f4efc834f86c7a2194b097fec0f22#p8996
2. Ja, LMDE 6 finns i 32-bitarsutförande, vi har skrivit en del om detta här: viewtopic.php?f=15&t=1516&start=15#p10631
Hur det kommer att bli med LMDE 7 vet jag ännu inte.

Brukar själv använda svtplay-dl, https://svtplay-dl.se
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » ons jun 18, 2025 9:20 pm

svtplay-dl är ganska känsligt för just att man kör senaste versionen, uppateras tydligen en hel del. Kanske pga. hur SVT-play försöker undvika nedladdning? (vet inte)...
LMDE har jag precis övergivit och kör numera MATE och XFCE, på grund av att Dropbox inte längre stödjer LMDE...
(får faktiskt betydligt bättre temperatur på datorns komponenter med MATE/XFCE)... ;)
Osprey
Ninja

Inläggav Henrik Jansson » lör jun 21, 2025 12:13 pm

Osprey skrev:svtplay-dl är ganska känsligt för just att man kör senaste versionen, uppateras tydligen en hel del. Kanske pga. hur SVT-play försöker undvika nedladdning? (vet inte)...
LMDE har jag precis övergivit och kör numera MATE och XFCE, på grund av att Dropbox inte längre stödjer LMDE...
(får faktiskt betydligt bättre temperatur på datorns komponenter med MATE/XFCE)... ;)

Finns MATE och XFCE som 32-bitars?

SVT brukar det alltid gå att ladda ner ifrån, men övriga är det mer krångel med, iallafall TV4. Den har ofta krånglat att ladda ner ifrån och nu går det inte, trots att det står på svtplay-dl :s hemsida att TV4play stöds, och jag installerade det för några dagar sedan..
Henrik Jansson
Samuraj

Inläggav Henrik Jansson » lör jun 21, 2025 12:21 pm

Jan-Olof skrev:1. Se t.ex. bittins svar i den här tråden: viewtopic.php?f=18&t=1361&sid=0a5f4efc834f86c7a2194b097fec0f22#p8996
2. Ja, LMDE 6 finns i 32-bitarsutförande, vi har skrivit en del om detta här: viewtopic.php?f=15&t=1516&start=15#p10631
Hur det kommer att bli med LMDE 7 vet jag ännu inte.

Brukar själv använda svtplay-dl, https://svtplay-dl.se

Ok.. nej det var inte det programmet, och det är inte bara youtube jag är ute efter att ladda ner. Programmet jag användet var väldigt enkelt. En ruta på skärmen där man klistrade in länken till det man ville ladda ner och så valde man kvalite och om det var ljud eller film man ville ha. Det kunde ladda ner från svt play, youtube och en del annat. Har glömt bort vad det hette nu..

Vet någon var ubuntu-se.org forumet är? Det verkar vara nerlagt, men finns alla trådar där att läsa någonstans? Det var där jag fick tipset om detta program, och jag har fått en hel del lösningar på andra problem där som jag skulle vilja läsa igen.
Henrik Jansson
Samuraj

Inläggav Osprey » lör jun 21, 2025 4:01 pm

Henrik Jansson skrev:Finns MATE och XFCE som 32-bitars?
Kanske XFCE, vet faktiskt inte...

Henrik Jansson skrev:SVT brukar det alltid gå att ladda ner ifrån, men övriga är det mer krångel med, iallafall TV4. Den har ofta krånglat att ladda ner ifrån och nu går det inte, trots att det står på svtplay-dl :s hemsida att TV4play stöds, och jag installerade det för några dagar sedan..
TV4play är det lite extra fix med, men det går oftast... se mer på https://svtplay-dl.se/tv4play/
Osprey
Ninja

Inläggav Henrik Jansson » lör jun 21, 2025 8:12 pm

Osprey skrev:
Henrik Jansson skrev:Finns MATE och XFCE som 32-bitars?
Kanske XFCE, vet faktiskt inte...

Henrik Jansson skrev:SVT brukar det alltid gå att ladda ner ifrån, men övriga är det mer krångel med, iallafall TV4. Den har ofta krånglat att ladda ner ifrån och nu går det inte, trots att det står på svtplay-dl :s hemsida att TV4play stöds, och jag installerade det för några dagar sedan..
TV4play är det lite extra fix med, men det går oftast... se mer på https://svtplay-dl.se/tv4play/

Ok.. ja det där ser ju faktiskt ut att funka.. Det va en väldans lång text, den där som börjar med ey... Är den specifik för just den filmen, eller kan jag använda samma text till flera filmer efter varandra? Och kan jag isåfall använda samma text flera dar i rad även efter att jag har startat om datorn?

Och apropå urklipp.. finns det något sätt att spara flera urklipp i minnet så att jag sedan kan välja urklipp när jag klistrar in? Exempelvis att jag vill kopiera den där texten, och samtidigt ha adressen till filmen i ett annat urklipp i minnet så att jag inte behöver leta upp adressen igen och kopiera den?
Henrik Jansson
Samuraj

Inläggav Mikael » sön jun 22, 2025 9:09 am

Spara flera urklipp:
Om det är text - en vanlig texteditor?

Qlipper fungerar annars bra
ksnip_20250622-100153.png
ksnip_20250622-100153.png (17.39 KiB) Visad 5433 gånger

Den här mjukvaran - var det i Linuxmiljö?
För Windows finns ex. https://www.uwtd.me och som GUI till svtplay.dl finns https://github.com/Tobaunta/svtplay-dl-gui
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Jan-Olof » sön jun 22, 2025 1:57 pm

Henrik Jansson skrev:Det va en väldans lång text, den där som börjar med ey... Är den specifik för just den filmen, eller kan jag använda samma text till flera filmer efter varandra?

Ey-koden gäller så länge du är inloggad på ditt konto hos TV4. Du kan alltså t.ex. hämta flera avsnitt av olika serier - tryck bara på uppåtpilen på tangentbordet och lägg in den nya länken till det avsnitt du vill hämta. Om du inte gör någonting på en viss tid så antar jag att du blir utloggad automatiskt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » sön jun 22, 2025 7:46 pm

Mikael
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Program till Linux Mint