Varför är Linux så GUI fientligt egentligen.

Re: Varför är Linux så GUI fientligt egentligen.

Inläggav Marie SWE » mån jan 20, 2025 2:02 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Pluma ägs inte av root.. filhanteraren om du installerar en ny ägs inte av rot

Då kan du ju förstås ändra så att den ägs av root, om du nu vill att den ska köras som av root...
(fast min /usr/bin/pluma ägs av root...)

Ja men då kan den inte öppnas som användare längre.

Man skapar en ny meny ikon eller redigerar en befintlig.. men att redigera en befintlig så förstörs möjligheten att starta som användare
Men om man tar befintlig eller skapar en ny programstartare i menyn... sedan ändrar man med programstart kommando "pkexec pluma" eller "pkexec thunar" eller "pkexec gimp"
Dock kommer 90% av alla distros fallera då pkexec inte har rätta behörigheterna.. så programmet kommer inte starta..
Detta finns det bara en lösning på... skapa en ny policy regel för pkexec.
Försök skapa en sådan utan att vara linuxnörd. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » mån jan 20, 2025 2:08 am

Ja, jag såg just att synaptic startar via pkexec (/usr/bin/synaptic-pkexec). En policyregel för pkexec går säkert att ordna till, men hur man gör det om man inte är linuxnörd, har jag ingen aaaning om... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån jan 20, 2025 2:16 am

Osprey skrev:Ja, jag såg just att synaptic startar via pkexec (/usr/bin/synaptic-pkexec). En policyregel för pkexec går säkert att ordna till, men hur man gör det om man inte är linuxnörd, har jag ingen aaaning om... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jag kastade 4dagar i sjön på att hitta lösningen och lära mig att skriva policy regler.
Det är sådana här saker som får mig att tröttna på linux.. 4dagar jädra dagar för att starta ett jädra program som root via menyn.
i windows ett högerklick.. kör som admin VS 4dagar och skriva en policy regel i text(cod) som inte en jäkel kan.. undantag nördar o programmerare dårå.. Men 90% av alla användare vet inte hur man för hand i text skriver en policy regel, då det inte finns något GUI verktyg för att editera eller skriva policy regler. :?
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tis jan 21, 2025 5:56 pm

Marie SWE skrev:jag kastade 4dagar i sjön på att hitta lösningen och lära mig att skriva policy regler.
Det är sådana här saker som får mig att tröttna på linux.. 4dagar jädra dagar för att starta ett jädra program som root via menyn.
i windows ett högerklick.. kör som admin VS 4dagar och skriva en policy regel i text(cod) som inte en jäkel kan.. undantag nördar o programmerare dårå.. Men 90% av alla användare vet inte hur man för hand i text skriver en policy regel, då det inte finns något GUI verktyg för att editera eller skriva policy regler. :?

Problemet där är väl till stora delar, att Linux inte är någon industriprodukt som Windows och macOS, och som därför inte har någon egentlig projektledning eller någon som fullt ut styr över helheten. Det finns ju delvis i RedHat och SuSE samt kanske inom Debian, men de tre är ju för den delen inte likadana och till exempel installationen av programpaket skiljer en hel del, liksom hur man konfigurerar ett nätverk.

Pkexec (och polkit) är för den delen ganska nya (nåja) i Linux. Det är inte såå länge sedan som pkexec ersatte gksudo (som förmodligen inte klarade av polkit).

Väldigt mycket i Linux pågår parallellt på flera olika håll och delvis av konkurrerande företag/organisationer. Vid installation i RedHat så finns t.ex "yum" och "rpm", i SuSE finns "zypper" och "yast" och i Debian/Ubuntu och Mint "synaptic", "apt" och "dpkg". Och att Debian, RedHat och SuSE som konkurrerar om samma företagskunder, skulle säga att -"jo, det system som ni har utvecklat är bättre än vårt", finner jag osannolikt...

Polkit och därmed förmodligen pkexec, har sin grund hos RedHat men har nu som sagt var även accepterats av Debian/Ubuntu/Linuxmint. Om det finns just nu i SuSE (framförallt SLED & SLES), vet jag inte...

Så, problemet är att när man säger "linux" så menar men ofta ett operativsystem när det istället är flera närbesläktade operativsystem på samma grund, som utvecklas parallellt av flera företag/organisationer. Viss synkronisering sker ju, eftersom det är opensource, men allt sker varken direkt eller nödvändigtvis...

Och den första versionen av Unix/Linux utvecklades 1969, då Bill Gates var 14 år...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tis jan 21, 2025 7:09 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:jag kastade 4dagar i sjön på att hitta lösningen och lära mig att skriva policy regler.

Problemet där är väl till stora delar, att Linux inte är någon industriprodukt som Windows och macOS, och som därför inte har någon egentlig projektledning eller någon som fullt ut styr över helheten. Det finns ju delvis i RedHat och SuSE samt kanske inom Debian, men de tre är ju för den delen inte likadana och till exempel installationen av programpaket skiljer en hel del, liksom hur man konfigurerar ett nätverk.

Pkexec (och polkit) är för den delen ganska nya (nåja) i Linux. Det är inte såå länge sedan som pkexec ersatte gksudo (som förmodligen inte klarade av polkit).

Väldigt mycket i Linux pågår parallellt på flera olika håll och delvis av konkurrerande företag/organisationer. Vid installation i RedHat så finns t.ex "yum" och "rpm", i SuSE finns "zypper" och "yast" och i Debian/Ubuntu och Mint "synaptic", "apt" och "dpkg". Och att Debian, RedHat och SuSE som konkurrerar om samma företagskunder, skulle säga att -"jo, det system som ni har utvecklat är bättre än vårt", finner jag osannolikt...

Polkit och därmed förmodligen pkexec, har sin grund hos RedHat men har nu som sagt var även accepterats av Debian/Ubuntu/Linuxmint. Om det finns just nu i SuSE (framförallt SLED & SLES), vet jag inte...

Så, problemet är att när man säger "linux" så menar men ofta ett operativsystem när det istället är flera närbesläktade operativsystem på samma grund, som utvecklas parallellt av flera företag/organisationer. Viss synkronisering sker ju, eftersom det är opensource, men allt sker varken direkt eller nödvändigtvis...

Och den första versionen av Unix/Linux utvecklades 1969, då Bill Gates var 14 år...

Det är en industriprodukt på serversidan samt IoT.. Men du har totalt rätt i att det är det inte på desktop sidan.
Jag försöker alltid skriva Linux Desktop, men ibland missar jag det o skriver Linux.. Dock särskiljer jag hårt på Server, Desktop, IoT och Android, då det är natt och dag i användningsområden samt hårdvaran skiljer sig extremt med stoooort E :lol:

Det är ju inte bara operativsystemet som behöver moderniseras i hanteringen.. även vissa programvaror som jag listat ligger ju 20år efter windows. Kunde jag programmera så skulle jag skriva om systemövervakaren så den har samma funktioner som Resursövervakaren i windows som kom för snart 20år sedan.
Systemövervakaren ger en generell bild, men den missar en hel del och utelämnar en hel del och saknar massor.
Något som den är riktigt dålig på är diskaktivitet.. Den missar mängder
Öppna systemövervakaren sedan ett terminalföster: sudo iotop -d 2 -P
där ser du att den missar.. Men problemet med -d 2 (sekunders fördröjning) så man hinner läsa, så missar den även massor.
Så öppna ett terminalfönster till: sudo iotop -d 0.5 -P
nu kan du mellan de två terminalerna se att den med 2 VS 0.5 missar skrivningar/läsningar som sker mellan mätpunkterna.
Så med den med 0.5 VS systemövervakaren så inser man fort att systemövervakaren är inte pålitlig som övervakning.
Lika så att monitorera nätverksaktiviteten vilket program/process sänder/mottar till vilket IP... grep kommandot är värdelöst då man måste specificera TCP eller UDP etc.. så den tar inte all trafik i ett kommando.
Samma där så har du fördröjningar så allt mellan mätpunkterna registreras inte(om man kör kontroll med wireshark) Wireshark är bra program, men det specificerar inte vilken process som genererar trafiken

Så för att få samma funktion som windows snart 20år gamla resursövervakare, så behöver du ha.
Systemövervakaren för att se CPU eller terminalfönster med Htop.. Terminalen för diskövervakning med blinda luckor på 2sec så du hinner läsa texten.. Sedan kan man ha opensnitch för att få en "generell" översikt på nätverkstrafik, men den missar massor då den bara listar/program inte/anslutning Så den behöver komplement av wireshark
Dessa fyra program behöver du antingen 4K upplösning på 26" eller större att ha alla på en skärm.. eller får man dela ut det på två skärmar.
Windows gör det i ett program.. och jag tror även MacOS kan det i ett program.

Övervakning och antivirus har aldrig varit ett begrepp i linux.. Jag har skrivit om det i 6st linux communitys sedan 2018, men inte en enda entusiast har försökt påverka eller skriva ett program, då de anser att det behövs inte då linux är ohackbart och kan inte får virus. :?
Så det är ett enormt motstånd för realtidsskydd i linux desktopvärlden.
De programlösningar till server går inte implementera på desktop då de lösningarna är för remote övervakning av klusterservrar osv med automatiseringar för att skicka varning vid oväntad aktivitet. samt det är dyra företagslösningar.

Även om Linux kommer ur Unix så föddes Linux på 90talet av Linus.. Skulle linux funnits före windows, då hade jag klankat ner hundra gånger värre/hårdare på Linux om de hade fötts före med i så fall 20år mer erfarenhet men trotts det ligger 20år efter. :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » ons jan 22, 2025 1:31 am

Nu börjar du komma in på sådant som finns i OpenVMS och därmed lite grann i Winows i NT ocksåvidare, efter att Microsoft fick med Dave Cutler för att utveckla NT...

Linux skulle också ganska enkelt kunna utveckla AST:ar och så vidare, men det har aldrig funnits någon som gjort det. Kärnan klarar utan vidare av det, men det har aldrig blivit gjort...

Vet inte om det beror på att ingen inom utvecklingen vet vad det är eller kanske (mindre troligt) att någon bromsar det. Hade man lagt in AST:ar som finns i OpenVMS och delvis i Windows, så hade det sett helt annorlunda ut....

(AST = Asynchronous Trap Control, vilket alltså innebär att du inte behöver "polla" efter händeler utan att du bara väntar (SYS$HIBER) och sedan säger kärnan (egentligen schedueraren) till när något händer...)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » ons jan 22, 2025 2:38 am

Osprey skrev:Nu börjar du komma in på sådant som finns i OpenVMS och därmed lite grann i Winows i NT ocksåvidare, efter att Microsoft fick med Dave Cutler för att utveckla NT...

Linux skulle också ganska enkelt kunna utveckla AST:ar och så vidare, men det har aldrig funnits någon som gjort det. Kärnan klarar utan vidare av det, men det har aldrig blivit gjort...

Vet inte om det beror på att ingen inom utvecklingen vet vad det är eller kanske (mindre troligt) att någon bromsar det. Hade man lagt in AST:ar som finns i OpenVMS och delvis i Windows, så hade det sett helt annorlunda ut....

(AST = Asynchronous Trap Control, vilket alltså innebär att du inte behöver "polla" efter händeler utan att du bara väntar (SYS$HIBER) och sedan säger kärnan (egentligen schedueraren) till när något händer...)

Jag tror att lite beror på att Linux Torvalds skifta fokus när han märkte att det tog fart på serversidan i slutet 90tal början 00tal.. Jag vet att Linux sa en gång i ett Q&A att han var besviken på att desktop sidan aldrig tog fart.. Men oxå att hela hans fokus är på serversidan med kerneln.. han tycker ju alla utvecklare på desktop sidan är lite "speciella" för att använda finare ord än Linus. :lol: Han har ju en förmåga att vara lite okänslig i ordvalen... så han skiter i hur det går för desktop.

Men det skulle behöva ett gäng kernel utvecklare som sätter sig ner o skriver om delar av kerneln specifikt för desktop/laptop hårdvara.
För jag vet när jag satte mig ner och grävde i kaninhålet där slutet 2019 till början 2021.. jag hittade en hel del som förklarade varför man upplever I/O disktrashing samt lite annat.. Jag försökte hitta en workaround på problemet, men jag föll på att jag inte vet hur man får kerneln att börja swapa tidigare och mindre aggressivt..
Jag prova med alla möjliga parametrar. men jag kunde inte få maskinerna att börja swappa redan vid 65-70% ram eller med fast parameter att den hela tiden skulle jobba för att hålla minst 1GB fri ram och då bara behöva använda max 30-40% I/O när det kommer en minnesspik på 600MB ram som när man börjar strömma en video eller liknande..
Det är när ramminnet når 98-99% som den sätter igång med 100% I/O för swap och kommer det då en spik på 200MB så får du 100%Ram användning och datorn fryser sig och minneshanteringen är skriven för full duplex som SAS diskarna har.. medans desktop sitter med sata/nvme som är simplex.. då uppstår kötiderna så att I/O är 100% men den flyttar bara KB/s i datamängd.
Tyvärr verkar det som många linux desktop utvecklare inte tänker(eller har koll) på att det skiljer sig i hårdvaran mellan server och desktop.
Servrarna för 15år sedan hade lika mycket ram och diskhastighet som moderna desktop datorer har idag.. Min server från 2013 har 64GB ram 8st Raid SAS spinndiskar diskar och 6kärnor/CPU(2stXenon)... Servrar idag sitter på 1-2TB ram och SAS SSD diskar i raid eller 10k SAS spindiskar.. Så att ha 98-99% ramanvändning på 1-2TB RAM så har man fortfarande fritt för en minnesspik.. men 98-99%ram på en desktop med 8-16GB ram och det finns noll utrymme för en minnesspik. :?
Samt det är ovanligt med minnesspikar på en server, då de oftast har en jämn balans på alla VM's/containers som körs på dem... medans en desktop får man ofta minnesspikar då man öppnar o stänger program.. startar youtubeklipp eller filmer osv.
Så ett större spelutrymme på fritt minne samt anpassa disk I/O till simplex för att undvika köbildningen vid disk skrivning/läsning.. då den försöker göra både och samtidigt just nu.

Så det kan nog vara en kombo av det du säger, samt de har inte koll på att det behöver skrivas om för desktop hårdvara.

Det skulle vara jädrigt kul att få makten över 100-200-500 utvecklare och ge dem raka arbetsuppgifter, där de ska åstadkomma en uppgift istället för att bara göra det som de tycker är roligast/intressantast. 8-)
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » ons jan 22, 2025 5:19 pm

Marie SWE skrev:Men det skulle behöva ett gäng kernel utvecklare som sätter sig ner o skriver om delar av kerneln specifikt för desktop/laptop hårdvara.
För jag vet när jag satte mig ner och grävde i kaninhålet där slutet 2019 till början 2021.. jag hittade en hel del som förklarade varför man upplever I/O disktrashing samt lite annat.. Jag försökte hitta en workaround på problemet, men jag föll på att jag inte vet hur man får kerneln att börja swapa tidigare och mindre aggressivt..

Jamen det går ju att få kerneln att swappa mindre aggressivt, jag har ju skrivit ett script "vmi" (som jag kallar det... typ förkortning av "virtual memory interface"....
Det finns även med en "optimize" funktion med, där du väljer vad "burken" ska funka som, och som har med en prestandatest så att du kan jämföra, skickar med "vmi" här på slutet...

Det jag vill få in i kerneln, eller altså som så "scheduleraren" och det handlar främst om server, men finns givetvis med i desktop... det är AST:ar!!! linux är lite klumpigt med att man hela tiden måste ligga och polla efter vad som händer..........

I OpenVMS deklarerar man för kärnan (egentligen schedulern) att -"NÄR DET HÄR HÄNDER SÅ VILL JAG FÅ EN -SIGNAL-". I OpenVMS har det också fyra olika nivår, som behandlas med olika prioritet av schedulern. KERNEL-EXEC-SUPERVISOR-USER.... KERNEL är systemnära saker, EXEC är oftast filsystemet, SUPERVISOR är normala användare med lite extra och USER är som vanligt...

Du deklarerar en AST som Kernel, Exec, Supervisor, eller User... och sedan anropar du SYS$HIBER (ungefär "sleep") och därefter kommer schedulern att anropa dig när det du "prenumererat på" häng....

Stor miss i Linux att det inte finns, Dave Cutler släpade över det från OpenVMS till WindowsNT... Linux missade det....
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » ons jan 22, 2025 6:01 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Men det skulle behöva ett gäng kernel utvecklare som sätter sig ner o skriver om delar av kerneln specifikt för desktop/laptop hårdvara.

Jamen det går ju att få kerneln att swappa mindre aggressivt, jag har ju skrivit ett script "vmi" (som jag kallar det... typ förkortning av "virtual memory interface"....

Det finns även med en "optimize" funktion med, där du väljer vad "burken" ska funka som, och som har med en prestandatest så att du kan jämföra, skickar med "vmi" här på slutet...

Det hag vill få in i kerneln, eller altså som så "scheduleraren" och det handlar främst om server, men finns givetvis med i desktop... det är AST:ar!!! linux är lite klumpigt med att man hela tiden måste ligga och polla efter vad som händer..........

I OpenVMS deklarerar man för kärnan (egentligen schedulern) att -"NÄR DET HÄR HÄNDER SÅ VILL JAG FÅ EN -SIGNAL-". I OpenVMS har det också fyra olika nivår, som behandlas med olika prioritet av schedulern. KERNEL-EXEC-SUPERVISOR-USER.... KERNEL är systemnära saker, EXEC är oftast filsystemet, SUPERVISOR är normala användare med lite extra och USER är som vanligt...

Nu har jag alla anteckningar på en en annan dator och jag minns inte alla kommandon då det är några år sedan som jag la ner det..
Jag började återuppta idén för typ ett halvår sedan eller mindre när jag fundera på att lära mig C för att skriva om i kerneln..
Men jag gav upp det oxå då jag har noll intresse för programmering.. jag sitter hellre o tittar på när färg torkar :?

Men det finns tre olika sätt att sänka swapp trycket.. problemet är att det hjälper inte, då du inte kan ändra så den börjar swappa redan vid 65% använt ram samt sätta ett tröskelvärde på att den hela tiden ska försöka hålla runt 1GB ledigt i ram.
Så även vid sänkt swapptryck så uppstår I/O disk trashing när du får fullt ramminne.
Linux är inte gjort för att systematiskt använda memory overcommit och swap för extra arbetsminne.

alla svär på windows att windows swappar redan vid 1GB använt ram och sedan hela tiden använder swap i bakgrunden.
Men det är just därför som detta fenomenet inte uppstår i windows, för windows är skrivet för att användare ofta gör mer saker på sina datorer än vad de har installerat ramminne.

Troligtvis använder ditt skript en del av det som jag oxå hittade när jag höll på att gräva fram workarounds under den tiden jag grävde i det.
Vi hade ju inte sprungit på varandra ännu då. :mrgreen:
annars hade jag nog bollat en del med dig då, för det var inga andra jag chatta med då som hade den insikten i hur systemet arbetar.

Men då Linux minneshantering är en sten av flera av varför jag är anti linux som daily driver, så är jag lite nyfiken o kika på ditt skript ifall jag missat något.
Men en av de viktigaste delarna som jag aldrig redde ut är hur man får linux att börja swappa redan vid 1GB använt ram och sedan att den bara små-swappar i bakgrunden så den aldrig når en nivå där den måste börja panik-swappa för att ramminnet är slut.

Jag posta aldrig mina findings på något forum.. Jag posta en del länkar på sweclockers medans jag grävde i det..
Men då jag radera mitt konto där, så posta jag aldrig vad jag kom fram till.. och linux forumen hade noll intresse så då posta jag det aldrig där heller.. De såg det inte som ett verkligt problem.. utan sa som Linux utvecklarna på 90talet som lösning... add more ram..
och då de varken såg det som ett problem eller var intresserade utav det.. så tänker jag inte ge dem min efterforskning.
Här kan du se lite av länkarna som jag hitta info i.
https://www.sweclockers.com/forum/post/18807752
jag har tonvis med material som jag inte sammanställt, då jag gav upp när jag insåg att problemet ligger i kerneln och den går inte "justeras" med några kommandon utan behöver skrivas om.. och då jag inte kan programmera så gav jag helt enkelt upp.
och när jag väl kika på att lära mig C så insåg jag att det är ingen idé då jag saknar intresset.. Lära sig något man är ointresserad utav tar förbaskat lång tid.. och jag har roligare saker i livet jag hellre spenderar tid på. :lol:

Men det skulle vara intressant att jämföra källkoden i windows minneshantering/swapp och Linux.. och se om man kan hitta en lösning där hur man kan lösa det i linux.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor jan 23, 2025 2:28 am

Allt det här är ju ett "hopkok" där bäde tillgängligt RAM och Swapping och Pageing finns med...

Tillgänglingt RAM avgör givetvis förutsättningarna.

Swapping innebär gernerellt sett att inaktiva processer flyttas till swap-utrymmet (en partition), vilket i sin tur gör att de processerna tar lite extra tid att starta igen, samtidigt som aktiva processer kan använda det utrymme (minne) som de annars hade tagit.

Pageing å andra sidan gör att en process inte alltid måste ha allting uppe i RAM, utan saker som inte använts på ett tag kan läggas åt sidan, eller för den delen släppas och finnas i själva "programfilen" och läsas tillbaka när/om det behövs.

Avvägningen mellan Swapping och Pageing är subjektiv och beror också på om det är en desktop eller server.

I Linux kan du utan vidare konfigurera allting precis som du vill ha det. Det går i OpenVMS också, men när det gäller Windows, så vet jag inte säkert.

Med scriptet "vmi" kan du också köra tester och se vad som funkar bäst. Titta med "vmi -h", eller "vmi --help" så kan du se. Tittar du på hur scriptet är skrivet, så kan du också se hur du ska göra om du vill göra det själv...

Bra att böja med är:
vmi show swap - vilket är detsamma som bara "vmi"
vmi show system - visar en realtidsbild av systemet.
(här bör du göra exit med "q", Debian klarar ctrl-C också, men RedHat krashar ibland...)

Det går inte att lägga ut scriptet "vmi" här, det är för stort (3809 rader) så det finns på http://www.enargo.com/it/vmi/vmi
(du kan förresten förkorta kommandon i "vmi", så "vmi sh sys" blir samma som "vmi show system"... 8-)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor jan 23, 2025 4:19 am

Osprey skrev:Allt det här är ju ett "hopkok" där bäde tillgängligt RAM och Swapping och Pageing finns med...

Tillgänglingt RAM avgör givetvis förutsättningarna.

Swapping innebär gernerellt sett att inaktiva processer flyttas till swap-utrymmet (en partition), vilket i sin tur gör att de processerna tar lite extra tid att starta igen, samtidigt som aktiva processer kan använda det utrymme (minne) som de annars hade tagit.

Pageing å andra sidan gör att en process inte alltid måste ha allting uppe i RAM, utan saker som inte använts på ett tag kan läggas åt sidan, eller för den delen släppas och finnas i själva "programfilen" och läsas tillbaka när/om det behövs.

Avvägningen mellan Swapping och Pageing är subjektiv och beror också på om det är en desktop eller server.

I Linux kan du utan vidare konfigurera allting precis som du vill ha det. Det går i OpenVMS också, men när det gäller Windows, så vet jag inte säkert.

Med scriptet "vmi" kan du också köra tester och se vad som funkar bäst. Titta med "vmi -h", eller "vmi --help" så kan du se. Tittar du på hur scriptet är skrivet, så kan du också se hur du ska göra om du vill göra det själv...

Bra att böja med är:
vmi show swap - vilket är detsamma som bara "vmi"
vmi show system - visar en realtidsbild av systemet.
(här bör du göra exit med "q", Debian klarar ctrl-C också, men RedHat krashar ibland...)

Det går inte att lägga ut scriptet "vmi" här, det är för stort (3809 rader) så det finns på http://www.enargo.com/it/vmi/vmi
(du kan förresten förkorta kommandon i "vmi", så "vmi sh sys" blir samma som "vmi show system"... 8-)

Det är mycket i skriptet jag känner igen från när jag grävde i det. :) (Eller ska jag kalla det för trauma att jag känner igen det utan att kika i anteckningarna). :lol:
chacheiness var nytt ord :D jag antar att det är tagg/anrop för cache pressure 8-)

Jag är väldigt impad(förvånad) att så mycket dokumentation är med i skriptet.. 8-) ..... oftast så brukar man få googla info när det gäller linux.
Nu har jag ont om tid så jag scrolla bara igenom skriptet lite snabbt, men det verkar omfattande då jag såg en hel del från det mina länkar innehåller.
Jag får testköra det på labdatorn "då jag inte får prata med främlingar för mamma." :lol: :lol: :lol: :lol:
Skämt o sido... men denna datorn vågar jag inte testa ett dugg på just nu, då den inte får gå ner under några omständigheter den kommande veckan, då jag sitter med omfattande material för en sammanställning till jurist öppet. Så jag vågar inte ens titta snett på datorn för tillfället och än mindre köra saker jag inte har 100% koll på.
Självklart backup o autospar på allt... men det är ett helvete att öppna upp allt igen. :? :roll: :lol: :lol: :lol:

Det var paging jag tänkte på.. då jag systematiskt använder mer minne än installerad ram.. Just nu har jag 11,6GiB ram(512MiB avsatt i bios till grafik).. var av 10.0GiB använt, 1,7GiB cache och 9,3GiB i växlings användning av 22.5GiB möjliga. (enligt gnome systemvervakare) så inte direkt specificerat.

Jag såg även zram var med i skriptet.. zswap använder jag just nu, då det förkortar disk I/O tiden.. inte herrejösses skillnad, men märkbar skillnad vid större skrivningar som exempelvis vid sättning till viloläge(ram to disk)

Jag ska kika igenom skriptet o testa på labdatorn o se om jag missat något från tiden jag grävde i det.
Dock har jag låga förväntningar, då jag är relativt säker på att jag inte missa något då där 2020/2021, men jag älskar att ha fel, för det är då jag får chansen att lära mig nytt. :mrgreen: Men framförallt älskar jag att ha fel om det är positivt fel. :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » fre jan 24, 2025 3:43 pm

Notera att röda siffror i "vmi show system", innebär inte nödvändigtvis att det är något problem, endast att det nuvarande värdet är sämre än det förra... kvarstående "knallröda" värden innebär dock att det kan vara något som är värt att titta vidare på...
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » mån jan 27, 2025 8:36 pm

Du kan iallafall hålla rätt bra koll på vad som händer i burken med "vmi", tror att jag skapade namnet utifrån "virtual memory information" en gång i tiden och tyckte att det var jättekul att det är samma bokstäver som i "vim".... :P
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » fre jan 31, 2025 7:16 pm

Osprey skrev:Notera att röda siffror i "vmi show system", innebär inte nödvändigtvis att det är något problem, endast att det nuvarande värdet är sämre än det förra... kvarstående "knallröda" värden innebär dock att det kan vara något som är värt att titta vidare på...

Jag ska kika när jag får tid.. tyvärr kommer det dröja, för jag har ingen tid över för sådant nu.
Jag konstatera precis att veracrypt enbart finns portabel till Windows. :x
Till windows har det funnits som portabel sedan 2016..

Jag avskyr verkligen att jag är tvingad att gå tillbaka till windows för att kunna använda datorerna utan att spendera veckor att lära mig hack. :?
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » lör feb 01, 2025 6:22 am

Marie SWE skrev:Jag konstatera precis att veracrypt enbart finns portabel till Windows. :x
Till windows har det funnits som portabel sedan 2016..

Jag har veracrypt installerat på burken här, installerat direkt från arkiven med synaptic...
Osprey
Ninja

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt snack