Varför är Linux så GUI fientligt egentligen.

Varför är Linux så GUI fientligt egentligen.

Inläggav Marie SWE » mån jan 13, 2025 6:22 pm

Idag sprang jag på programmet procmon till windows.. och denna finns till Linux oxå.

Jag drog en suck och konstatera ännu en gång..
Varför ligger många av linux software utvecklare 30år bakom windows.
I Linux är terminal UI mer regel än fåtal GUI undantag när det kommer till Linux
I windows är fina GUI's mer regel än fåtal undantag Powershell UI's

Jag hoppas och önskar att den yngre generationen födda efter 2008 snart börjar utveckla programvara för Linux
För den generationen har vuxit upp med Windows, Mac, IOS, Android och är GUI generationen.

Detta är nog hundrade gången jag reagerar på att det är så jädra dålig design på Linux program.. Många(nästan majoriteten) av utvecklarna vet inte vad grafisk design är för något.. Jag undrar om de använder terminalen för att surfa, skriva e-mail och skriva CV oxå. :lol: :lol: :lol:

.

Senaste exemplet.... Samma program Windows VS Linux

I Windows.....
procmon-main.png
procmon-main.png (209.38 KiB) Visad 6750 gånger

.

I Linux....
procmon-linux.gif
procmon-linux.gif (210.43 KiB) Visad 6709 gånger
Marie SWE
Ninja

Re: Varför är Linux så GUI fientligt egentligen.

Inläggav Marie SWE » mån jan 13, 2025 6:39 pm

Jag har aldrig ens sett C+... efter 3timmar en kväll då jag ville lära mig cod för att leta upp linux minnes-swap bug..
Om jag kan detta efter 3timmar (utan stöd av AI, helt manuellt).. jag undrar vad jag kan klara av om jag fortsätter lära mig i några år till.
(pik till Linux app/software utvecklare)

.
3timmar efter läst C+ för första gången i mit liv.jpg
3timmar efter läst C+ för första gången i mit liv.jpg (18.86 KiB) Visad 6703 gånger
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » mån jan 13, 2025 7:05 pm

---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån jan 13, 2025 7:16 pm

Mikael skrev:https://alternativeto.net/software/process-monitor/?platform=linux

Jag letade inte efter ett alternativ, jag är bara frustrerad över att windows program senaste 30åren har varit med grafiska och finare design än många av programmen som finns till linux 30år senare.

Terminal program hör hemma på andra sidan millennieskiftet.. på 80talet och början 90tal körde man program i MS-dos som hade likvärdig design.. så snart 40år sedan. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » mån jan 13, 2025 8:44 pm

Jo men ingen tvingar dig väl att använda terminalprogram?
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån jan 13, 2025 10:52 pm

Mikael skrev:Jo men ingen tvingar dig väl att använda terminalprogram?

Jo, då det inte finns GUI program som gör samma sak.
Övervakning av diskaktivitet.. vilken fil skriver/läser
Nätverk.. Vilken fil är aktiv mot internet och mot vilken adress/adresser
Backup. ClonZilla är det enda jag hittat som klarar diskimaging.
Kontrollera diskar för dåliga sektorer etc.

Det är de jag kommer på rakt av utan att kika vad jag har installerat.

edit
Nätverks spårning Tracerout, Ping, Dig, nmap,
avancerade inställningar för musplatta. (här kanske KDE, Gnome eller Cinnamon är bättre, så de klarar tryck, snabbhet, inaktivera tap, scrolling horisontell, scroll-hastighet)
Malware program rkhunter, chkrootkit, debsums
starta om systemprocesser

Saker som borde ha gui men görs i texthanterare, då man hackar config filer
Editera policy regler..
Sätta upp nätverk Linux-windows
Lägga till nätverksdiskar (görs i fstab)

Sedan tillkommer en del till som inte är normalt användning utan specifikt pentesting (ethical hacking)

Edit2 31 Jan 2025
Program som finns till linux i begränsad funktion men finns i windows.

* Veracrypt portable.. Denna kom till windows 2016.. finns fortfarande inte till linux 2025
Hack går att göra med terminal och massor kommandon. eller bygga ett skript om man lär sig det först.
Snabbast lösning.. Installera en Windows VM i linux och kör veracrypt portabel i windows VM. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av Marie SWE fre jan 31, 2025 7:11 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » fre jan 17, 2025 4:22 pm

Jag tror inte att Linux på något sätt är GUI-fientligt, det handlar nog snarare om vad man är van vid och hur utvecklingen sett ut...

Om man jämställer Linux med Unix (vilket inte är helt rätt, men nästan), så är det förmodligen det äldsta operativsystem som fortfarande finns. Grunden utvecklades på en tid då GUI överhuvudtaget inte var möjligt på dåtidens terminaler.

Sedan kom MacOS som i motsats var helt grafiskt och där det inte ens fanns en kommandotolk (som Bash, MS-DOS etc.) och sedan kom Windows som till viss del var grafiskt. Windows 2 imponerade inte alls på mig och inte heller 3.11. Det var först med Windows95 som Microsoft började vara med i leken...

I det här sammanhanget fick Microsoft också ett avtal med IBM, som var den i särklass största tillverkaren av hårdvara på den tiden. Detta innebar att IBM antog MS-DOS som sin kommandotolk och de fick sedermera skrota sin egen motsvarighet till Windows (OS/2).

IBM var enligt avtal tvungna att sälja datorer med MS-DOS och därefter Windows. De skapade därmed en standard och övriga tillverkare hängde på.

Linux fanns inte ens då, men Unix,i större och dyrare "företagsdatorer"...

Ungefär samtidigt som Windows95 (strax innan) kom Linux till, men då på det rent textbaserade formatet som kommer ifrån Unix. Sedan hände mycket med att såväl Linux som Unix försökte bli mer grafiska. Linux har lyckats hyfsat, medan Unix försökte med CDE (som var ganska kass).

Problemet i stora drag är väl att både Microsoft och Apple är vinstdrivande företag, som lyckats rätt bra. Medan Linux är en skara av entusiaster som försöker skapa något ännu bättre. Ja ok för att RedHat är ett företag (som ägs av IBM) också det tyska SuSE. Debian ägs inte direkt av någon vad jag vet...

Linux kan alltså inte direkt arbeta med någon övergripande strategi och -många-(?) som använder det är ganska "hemma" med att använda terminalen.....

Enkelt uttryckt: Linux har växt upp på ett annat sätt än Windows och det finns inte riktigt samma förutsättningar....
Senast redigerad av Osprey fre jan 17, 2025 4:42 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » fre jan 17, 2025 4:30 pm

Det som förresten gör att Linux inte kan arbeta med en övergripande stratgi är förmodligen GNU och Richard Stallman, som vill bevara det fria och öppna...

Linux drivs och utvecklas inte av ett företag, det är vi själva som gör det... ;)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön jan 19, 2025 5:34 pm

Osprey skrev:Jag tror inte att Linux på något sätt är GUI-fientligt, det handlar nog snarare om vad man är van vid och hur utvecklingen sett ut...

Om man jämställer Linux med Unix (vilket inte är helt rätt, men nästan), så är det förmodligen det äldsta operativsystem som fortfarande finns. Grunden utvecklades på en tid då GUI överhuvudtaget inte var möjligt på dåtidens terminaler.

Sedan kom MacOS som i motsats var helt grafiskt och där det inte ens fanns en kommandotolk (som Bash, MS-DOS etc.) och sedan kom Windows som till viss del var grafiskt. Windows 2 imponerade inte alls på mig och inte heller 3.11. Det var först med Windows95 som Microsoft började vara med i leken...

I det här sammanhanget fick Microsoft också ett avtal med IBM, som var den i särklass största tillverkaren av hårdvara på den tiden. Detta innebar att IBM antog MS-DOS som sin kommandotolk och de fick sedermera skrota sin egen motsvarighet till Windows (OS/2).

IBM var enligt avtal tvungna att sälja datorer med MS-DOS och därefter Windows. De skapade därmed en standard och övriga tillverkare hängde på.

Linux fanns inte ens då, men Unix,i större och dyrare "företagsdatorer"...

Ungefär samtidigt som Windows95 (strax innan) kom Linux till, men då på det rent textbaserade formatet som kommer ifrån Unix. Sedan hände mycket med att såväl Linux som Unix försökte bli mer grafiska. Linux har lyckats hyfsat, medan Unix försökte med CDE (som var ganska kass).

Problemet i stora drag är väl att både Microsoft och Apple är vinstdrivande företag, som lyckats rätt bra. Medan Linux är en skara av entusiaster som försöker skapa något ännu bättre. Ja ok för att RedHat är ett företag (som ägs av IBM) också det tyska SuSE. Debian ägs inte direkt av någon vad jag vet...

Linux kan alltså inte direkt arbeta med någon övergripande strategi och -många-(?) som använder det är ganska "hemma" med att använda terminalen.....

Enkelt uttryckt: Linux har växt upp på ett annat sätt än Windows och det finns inte riktigt samma förutsättningar....

Du slog huvudet på spiken
Linux är en skara entusiaster som tänker mer på hur de vill ha det än användarvänlighet.. nördar som skapar programvara för nördar.
Det var poängen med det jag skrev i det första.
((Jag hoppas och önskar att den yngre generationen födda efter 2008 snart börjar utveckla programvara för Linux
För den generationen har vuxit upp med Windows, Mac, IOS, Android och är GUI generationen.))

För att jag ska monitorera datorn så behöver jag två terminaler öppna och två GUI program.. I windows behöver jag bara ett program.
Terminalprogrammen är så dåliga att med realtid så blixtrar texten så fort att man inte hinner läsa.. med pauskommando på 2sekunder för att du ska ha en chans att läsa texten så får du luckor på 2 sekunder där den inte fångar upp aktiviteten.

Linux är bra som server, IoT och sådant.. Men det är fortfarande 20+år efter windows och mac i användarvänlighet.
Det är bara de födda med MS-dos eran som uppskattar terminalen.. samt undantag entusiaster.
Detta är en av de största orsakerna Linux ALDRIG kommer uppnå det användarantalet som behövs så att mjukvaruföretag som Bank-id, adobe, osv kommer börja utveckla programvara för Linux.

Jag kommer fortsätta använda Linux till mina servrar, men jag är tvingad att gå tillbaka till windows (LTSC) på grund av att Linux kan inte uppfylla mina behov, då jag behöver bank-id, jag vill ha grafiska program, jag vill ha program som fungerar och inte är buggiga.. jag behöver desktop/laptop datorer som klarar av mer än 70dagars upptid utan att det får gremlins där vissa delar av operativet slutar att fungera.
Jag har försökt att gå från Mint, till LMDE till Debian för att få det stabilaste som finns på "marknaden" men ändå så är min gamla windows XP home tusentals gånger stabilare och mer driftsäker.. Den har över 2700 uppdagar.. Linux är mitt rekord 160dagar Så att säga tusen gånger stabilare är ingen överdrift.

tyvärr måste jag instämma med många andra på internet.. Linux för laptop/desktop är tyvärr än så länge är ett entusiast/hobby OS som inte är redo för powerusers som ställer driftfunktionskrav. Linux utvecklingen behöver styras upp, ställas krav på och en ny generation utvecklare som inte är "stuck in the past" det är år 2025 till och med Cisco som är bakåtsträvare med terminal har till och med gått över till GUI baserat.
Så vad/vilka är det som håller i handbromsen för Linux?
Vet man vilka det är, så kanske man ska ta bort dem från linux projekten så de med moderna idéer får en chans att kliva fram.

.

Ursäkta för ranten, men jag är just nu fruktansvärt irriterad på att jag är tvingad att gå tillbaka till windows, för jag hatar Microsofts nya modell med win10/11 home/pro rullande OS med inbyggd övervakning. :evil:
och att behöva hacka winLTSC för att privatpersoner inte får köpa sådana licenser känns riktigt sunkigt.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » sön jan 19, 2025 8:23 pm

Marie SWE skrev:För att jag ska monitorera datorn så behöver jag två terminaler öppna och två GUI program.. I windows behöver jag bara ett program.
Terminalprogrammen är så dåliga att med realtid så blixtrar texten så fort att man inte hinner läsa.. med pauskommando på 2sekunder för att du ska ha en chans att läsa texten så får du luckor på 2 sekunder där den inte fångar upp aktiviteten.
Ett alternativ, som kanske inte är så bra är ju att "köra output" till en fil, som du kan titta på med t.ex "less". Nackdelen med detta är dock att filen är statisk och du inte ser några förändringar i realtid på skärmen...

Annars tycker jag att "htop" är hyfsat bra på att monitorera systemet och där får du allt i realtid och kan välja om vill sortera på CPU, Minne, etc. Och "htop" finns även för Debian och säkert de flesta linux distar. Och... man kan väl "nästan" säga att det är "halvgrafiskt" :| men du kör det alltså från terminalen (eller om du lägger in en programstartare i menyn...

Marie SWE skrev:Så vad/vilka är det som håller i handbromsen för Linux?
Vet man vilka det är, så kanske man ska ta bort dem från linux projekten så de med moderna idéer får en chans att kliva fram.
Problemet med det är väl förmodligen att de som "håller i handbromsen", många gånger kanske är de med mest erfarenhet och kunskaper om Linux. Att bara släppa fram ett antal yngre som då inte har någon som styr dem, skulle antagligen bara resultera i kaos...

De delar av Linux som är styrda men samtidigt innehåller GUI, är förmodligen Fedora (som styrs av RedHat) och SLED (SuSE Linux Enterprise Desktop), samt OpenSuSE. Av dessa är det Fedora som mest är "the cutting edge", ganska nära följt av OpenSuSE, SLED är däremot ganska trögt med släpp av nya versioner. I SLED har man helt prioriterat stabilitet och driftsäkerhet (liksom i RHEL), SLED ligger ofta 2-3 versioner efter OpenSuSE.

Lite grann kan man väl jämföra Fedora och OpenSuSE med Mint eller Ubuntu, där nyutveckling väger tyngre än hos Debian men stabilitet och driftsäkerhet har fått stå tillbaka lite...

Så Fedora och OpenSuSE kan vara värt att kika på, men båda ligger liksom i frontlinjen, där allt kanske inte är 100% utprovat och stabilt, men å andra sidan är det (ihop med Mint) bland det modernaste och GUI-mässiga...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön jan 19, 2025 9:28 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:För att jag ska monitorera datorn så behöver jag två terminaler öppna och två GUI program.. I windows behöver jag bara ett program.
Ett alternativ, som kanske inte är så bra är ju att "köra output" till en fil, som du kan titta på med t.ex "less". Nackdelen med detta är dock att filen är statisk och du inte ser några förändringar i realtid på skärmen...

Annars tycker jag att "htop" är hyfsat bra på att monitorera systemet och där får du allt i realtid och kan välja om vill sortera på CPU, Minne, etc. Och "htop" finns även för Debian och säkert de flesta linux distar. Och... man kan väl "nästan" säga att det är "halvgrafiskt" :| men du kör det alltså från terminalen (eller om du lägger in en programstartare i menyn...

Det jag vill ha koll på är CPU aktivitet(vilken fil/process), Diskaktivitet(vilken fil som läser/skriver samt datamängd), Nätverk,(vilken fil/process som sänder/mottar data och mängd till/från vilket IP nummer)
Dessa tre är nyckeln till att se malware, dataintrång och telemetri.
alla vet att det finns inget realtidsskydd för virus/malware till linux men det existerar malware till linux.. även om det är ovanligt är det inte noll och en garanti att man aldrig får det. Och den som argumenterar att risken är nästan obefintlig.. varför använda säkerhetsbälte då chansen är liten att råka ut för en krock.

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Så vad/vilka är det som håller i handbromsen för Linux?
Problemet med det är väl förmodligen att de som "håller i handbromsen", många gånger kanske är de med mest erfarenhet och kunskaper om Linux. Att bara släppa fram ett antal yngre som då inte har någon som styr dem, skulle antagligen bara resultera i kaos...

De delar av Linux som är styrda men samtidigt innehåller GUI, är förmodligen Fedora (som styrs av RedHat) och SLED (SuSE Linux Enterprise Desktop), samt OpenSuSE. Av dessa är det Fedora som mest är "the cutting edge", ganska nära följt av OpenSuSE, SLED är däremot ganska trögt med släpp av nya versioner. I SLED har man helt prioriterat stabilitet och driftsäkerhet (liksom i RHEL), SLED ligger ofta 2-3 versioner efter OpenSuSE.

Lite grann kan man väl jämföra Fedora och OpenSuSE med Mint eller Ubuntu, där nyutveckling väger tyngre än hos Debian men stabilitet och driftsäkerhet har fått stå tillbaka lite...

Så Fedora och OpenSuSE kan vara värt att kika på, men båda ligger liksom i frontlinjen, där allt kanske inte är 100% utprovat och stabilt, men å andra sidan är det (ihop med Mint) bland det modernaste och GUI-mässiga...

Japp.. det är det som är problemet.. så därför väntar jag med spänning på att gamla generationen faller bort och nya generationen tar över. :D
Tyvärr faller jag nog bort samtidigt, så jag inte hinner uppleva det. :(

Redhat är enbart server/workstation fokuserat, så de har inte mer GUI än Debian.. De andra är rolling releases som windows 10/11 home/pro är.. och jag avskyr alla rullande releaser av en simpel anledning.. djupa systemmodifikationer blir ogjorda vid varje versions-upprullning.. och det medför onödigt arbete och tid..
Det var därför jag övergav windows för linux 2018/19 när win7 gick EOL 2020.. så jag bytte till linux för att komma undan rullande releaser.

Och det är en jobbig dubbel känsla just nu... :?
jag känner delvis att jag slösat bort 6år på linux då jag är tvingad att gå tillbaka till Windows mot min vilja..
Samtidigt har jag fått massor erfarenheter av linux så jag kan hantera linux servrar och virtuella maskiner och docker.. Så det kanske jag har nytta utav, dels för eget bruk men oxå ifall jag kan hoppa in o hjälpa något mindre företag, eller ideellt drivna sajter.
Men jag skulle nog börjat gräva i LTSC kaninhålet redan 2018/2020 så jag inte hade behövt köra windows EOL för bankärenden och vårdärenden som kräver bank-ID.. och Nu gör de inga nyare webbläsare för win7 och bank-ID programmet blir nog snart krav för win11 när win10 nått EOL.

Men om 10år kanske Linux har mognat så den nya generationen fått chansen att modernisera linux lite.
Men det känns jäkligt surt att behöva gå tillbaka till Windows för att linux behöver mogna ett årtionde till så det blir större användarbas så de riktiga programmen börjat komma till linux oxå. :)
Marie SWE
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån jan 20, 2025 12:22 am

Här kan ni få en GUI utmaning som jag skulle lagt till i listan över saker i post 6 som man inte kan utföra GUI style.

Kan ni göra detta i ren GUI style?
I menyn.. antingen använd befintlig startare för att starta Filhanteraren som Root.. eller Textredigerare exempel Pluma att starta som root.
Eller skapa en ny programstart ikon under alla program eller under favoriter för en sekundär filhanterare att starta som root.. eller en textredigerare som pluma att starta som root.

I windows högerklickar man på programmet och kör som administratör. så inget behöver göras.

Så hur mycket behöver man göra för att starta programmet som Root i Linux.

Obs, Det är inte tillåtet att starta programmet via terminal/kör i terminal.
(om ni vill starta via meny och via "kör i terminal" så är det enkelt. Först öppna menyn.. högerklicka på aktuellt program.. Redigera program.. klicka i rutan.. "kör i terminal".. sedan under startkommando lägg till sudo och mellanslag före startkommandot.. Dock kommer ni ha ett irriterande låst teminalfönster öppet tills ni stänger ner programmet i fråga.. Det blir samma effekt som att öppna i terminalen med sudo program enter..
Men utmaningen går ut på att starta programmet som root(admin) men att inget terminalfönster öppnas utan enbart programmet. Precis så som när man startar synaptic pakethanterare helt enkelt.)

(jag sitter på svaret) ;)
.
Skärmbild_2025-01-20_00-57-54.jpg
Skärmbild_2025-01-20_00-57-54.jpg (85.31 KiB) Visad 6579 gånger
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » mån jan 20, 2025 1:29 am

Marie SWE skrev:Kan ni göra detta i ren GUI style?
I menyn.. antingen använd befintlig startare för att starta Filhanteraren som Root.. eller Textredigerare exempel Pluma att starta som root.
Eller skapa en ny programstart ikon under alla program eller under favoriter för en sekundär filhanterare att starta som root.. eller en textredigerare som pluma att starta som root.

I windows högerklickar man på programmet och kör som administratör. så inget behöver göras.

(om ni vill starta via meny och via "kör i terminal" så är det enkelt. Först öppna menyn.. högerklicka på aktuellt program.. Redigera program.. klicka i rutan.. "kör i terminal".. sedan under startkommando lägg till sudo och mellanslag före startkommandot.. Dock kommer ni ha ett irriterande låst teminalfönster öppet tills ni stänger ner programmet i fråga.. Det blir samma effekt som att öppna i terminalen med sudo program enter..
Men utmaningen går ut på att starta programmet som root(admin) men att inget terminalfönster öppnas utan enbart programmet. Precis så som när man startar synaptic pakethanterare helt enkelt.)

Om det är root som äger programmet så är det enda du behöver göra, att lägga till SETUID med "chmod"...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån jan 20, 2025 1:41 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Kan ni göra detta i ren GUI style?

Om det är root som äger programmet så är det enda du behöver göra, att lägga till SETUID med "chmod"...

Pluma ägs inte av root.. filhanteraren om du installerar en ny ägs inte av rot
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » mån jan 20, 2025 1:50 am

Marie SWE skrev:Pluma ägs inte av root.. filhanteraren om du installerar en ny ägs inte av rot

Då kan du ju förstås ändra så att den ägs av root, om du nu vill att den ska köras som av root...
(fast min /usr/bin/pluma ägs av root...)
Osprey
Ninja

Nästa

Återgå till Allmänt snack