Diskavbild, skapa modifierad

Re: Diskavbild, skapa modifierad

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 8:54 am

Mikael skrev:
Osprey skrev:Det jag beskriver är snarare hur du skapar en egen ISO med just det innehåll du själv vill ha, som är baserad på t.ex GParted eller något annat. Då kan du installera och ta med vilka script och vilka program du själv vill ha med. Visst lite mer jobb, men vill man ha något anpassat just som man själv vill ha det, så.... 8-)
Det jag beskriver är i princip hur du laddar hem en färdig ISO, packar upp den och gör vad du vill med det som finns där, för att sedan packa ihop det och skapa en ny ISO som innehåller dina egna ändringar...

Jo men det var väl inte det som Ts efterfrågade?

Den ursprungliga frågan var att skapa en diskavbild.

Mikael skrev:Okej.
Jag brukar göra dessa steg:

1. Ladda hem ISO:n som finns på nätet
2. Sedan är det bara att lägga ut den på en pinne med mint-stick

Mycket konstigare än så är det inte...

Att lägga ut en färdig ISO efterfrågades aldrig.

Däremot så utvecklades diskussionen åt flera olika håll och hur man skulle göra avbilden bootbar etc...
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » tor nov 07, 2024 8:58 am

Osprey skrev:Att lägga ut en färdig ISO efterfrågades aldrig.

Jag tolkade det som så.

bosse skrev:Installera på USB med Balena Etcher ?
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 11:27 am

Mikael skrev:
Osprey skrev:Att lägga ut en färdig ISO efterfrågades aldrig.

Jag tolkade det som så.

bosse skrev:Installera på USB med Balena Etcher ?

Jag får väl erkänna att jag inte kan Balena Etcher. Nu har jag tittat på vad det är och du har säkert rätt...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 4:27 pm

Då tråden blivit delad, så kanske vi ska försöka knäcka gåtan om hur att customisera en installations iso efter eget behov.

Säg att man ska installera mint på 10 datorer eller 50 datorer.. då är det smidigt att kunna skapa en ISO som är mer "ren" efter eget behov.
Som exempelvis byta ut Libre office till open office.. kunna ta bort och lägga till program efter eget behov.

Även om mint är bra out of the box i 80% av fallen, så är det 20% av fallen som det skulle vara smidigt att ha en iso där man i förhand moddar före installationer.

Säg att du är i ett stort nätverk och Samba kommer användas.. då kan det vara smidigt att kunna lägga in vid installation att smb.conf ska innehålla domännamn/arbetsgrupp osv.
Lika så för oss nördar som vill ha nätverksdiskar via fstab, att man redan i ISO filen kan lägga till de raderna.
Nu blir det ju ett steg nördigare... Men.. just detta med installations delen med förinstallerad programvara.. att kunna ta bort och lägga till program redan innan installationen och på så vis "spara tid".

Nu tänker jag inte offline install utan nätverksinstallation så att den under installationen hämtar paketen från repon.

Det är väl någon eller ettpar här inne sm använder mint i företagsmiljö och där med oxå känner att det skulle vara en perfekt sak att kunna göra.. istället för att behöva i efterhand avinstallera och installera program på varje dator.

Tankar????
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 5:06 pm

Marie SWE skrev:Tankar????

Visst kan du ladda hem Mints ISO och ändra i den, det är nog inte så konstigt om man bara sätter sig in i hur den är uppbyggd. Jag har ju mest jobbat med GParteds ISO och hur man gör där har jag redan beskrivit (om än inte i detalj). Den är enkel och "raktfram" och bygger på syslinux...

Det jag ser som det svåra är just beroendeproblematiken, vi utgår nu från att du packar upp Mints installation, hittar något med vad som ska installeras och editerar detta script som beskriver installationen:
  • Om du tar bort ett program - vilka andra program är då beroende av det och hur fungerar installationen om "något nödvändigt" saknas..??
  • Om du lägger till ett program - är du då alltid 100% på att du vet vilka andra paket som också måste installeras..??
Det här har ju dpkg, apt, apt-get och aptitude koll på, men jag är inte säker på att detta alltid är med vid en fullständig installation (i ett media som utvecklarna själva släppt som "fullständigt"). Men kanske(?) isåfall får du förmodligen också lite frågor under installationen...

Jag vet faktiskt inte, men det går förstås att ta reda på... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » tor nov 07, 2024 5:28 pm

Du kan ju förstås installera ett rent system och sedan gå in i Synaptic:
  • Ta bort allt du vill ha bort och om du då kör "make script" eller vad det nu heter...
  • Skriva ned detta (eller kopiera och printa)...
Sedan bootar du om och anger vad du vill installera i Synaptic och får en lite dålig info av vad som kommer att installeras...

Inte riktigt bra, men jag har inte satt mig in i Mints egen installation ännu.... :( :(

Att automatisera det låter intressant, men problemet är ju dynamiskt om det ska komma någon vart så måste de som utvecklar Mint vara med också.....
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 07, 2024 5:47 pm

Det är det som är problematiken, att jag inte vet hur utvecklarna byggt upp installationsprocessen.
I windows install.wim vet jag precis hur det är uppbyggt och allt ligger inpackat i den filen.. men jag saknar den kunskapen om linux (mint då vi är på mints forum)
Jag har försökt att plocka isär installationsmediet i linux, men jag hittar ingen nyckel-fil som innehåller informationen så det går att modda.
Jag har hittat hur man kan lägga till paket i en fil så du kan få extra saker installerade under processen..
Men just de förvalda programmen som Libreoffice osv hittar jag inte i installationsmediet.
Marie SWE
Ninja

Föregående

Återgå till Vanliga frågor och svar