Har forumet dött..??

Här diskuterar vi forumet på linuxmint.se/forum.

Har forumet dött..??

Inläggav Osprey » ons maj 22, 2024 6:23 pm

Vet att det finns vissa problem på ubuntu-se efter Gunnars tråkiga bortgång, men vad har hänt här..??

Jag accepterar vad som hänt, men vill gärna veta.... :cry:
Osprey
Ninja

Re: Har forumet dött..??

Inläggav Jan-Olof » ons maj 22, 2024 11:29 pm

Vet inte, men en anledning kan ju vara vädret som lockar till andra aktiviteter än att sitta vid datorn.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » tor maj 23, 2024 6:06 pm

Ja så kan förstås vara, fast solen skiner alltid i bash... (fast kanske rent terminologiskt ännu mer i "Solaris" som kommer/kom ifrån "Sun" och är Un*x...) :D :D

Men jag hittade det här:
$ man isunordered
[...]
isunordered()
-determines whether its arguments are unordered, that is, whether at least one of the arguments is a NaN.
[...]
Visseringen låter "isunordered" som något från Apple (som iofs kör BSD), fast egentligen ska det nog tolkas som "is-unordered" och inte "i-sun-ordered"... :D 8-) 8-)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » fre maj 24, 2024 4:15 pm

Jag är för lat för att logga in.. efter det blev problem med att inte stanna inloggad så gav jag upp efter jag hade fått logga in ett 20tal gånger.
Så jag läser, men jag orkar inte logga in för att skriva en kort kommentar. :oops:
Jag ska se om datorn stannar inloggad denna gången..
om inte, så finns jag läsandes fast ej inloggad. ;)
Marie SWE
Ninja

Inläggav bosse » fre maj 24, 2024 5:18 pm

Marie SWE skrev:Jag är för lat för att logga in.. efter det blev problem med att inte stanna inloggad så gav jag upp efter jag hade fått logga in ett 20tal gånger.
Så jag läser, men jag orkar inte logga in för att skriva en kort kommentar. :oops:
Jag ska se om datorn stannar inloggad denna gången..
om inte, så finns jag läsandes fast ej inloggad. ;)

Då är vi två i den kategorin 8-)
bosse
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » fre maj 24, 2024 5:28 pm

Det funkar någotsånär för mig - visst blir jag utloggad varje gång, men Firefox kommer ju ihåg användarnamn och lösenord, så det är bara att klicka på det... ;)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » fre maj 24, 2024 6:01 pm

Osprey skrev:Det funkar någotsånär för mig - visst blir jag utloggad varje gång, men Firefox kommer ju ihåg användarnamn och lösenord, så det är bara att klicka på det... ;)

aldrig, aldrig aldrig lagra lösenord i en webbläsare... ;)
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » lör maj 25, 2024 9:30 pm

Osprey skrev:Det funkar någotsånär för mig - visst blir jag utloggad varje gång, men Firefox kommer ju ihåg användarnamn och lösenord, så det är bara att klicka på det... ;)

Ja även i Vivaldi, det blir bara ett klick extra.
Annars har jag lediga knappar på mitt makrotangentbord att ta till.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » mån maj 27, 2024 6:15 pm

Marie SWE skrev:

aldrig, aldrig aldrig lagra lösenord i en webbläsare... ;)

Det där är alltid en avvägning mot alternativet... om alternativet är att använda ett enkelt lösenord så kan man tveka, om alternativet är att ha samma lösenord på många olika ställen så kan man också tveka och om alternativet är att skriva upp allt på en lapp (eller i en fil) så kan man också tveka...

Inget är en 100%:ig lösning, så länge man inte har en hjärna som klarar av att komma ihåg sådär minst 20-30 olika slumpgenerade lösenod, med alfanumeriska tecken utan innebörd... skulle man lägga till kontrollkaraktärer och lite annat så blir det ännu värre...

Enda helt möjliga ("nåja" som alltid) är ett elektroniskt kort som du måste "plugga in" samtidigt som du skriver lösenordet. Eller ja inte riktigt, men det ökar säkerheten... 8-)

Poängen med att lagra lösenord via webläsaren är att du kan ha precis hur krångligt lösenord som helst. Ingen kan komma åt det, eller använda det så länge de inte har ditt "superhemliga" lösenord till datorn. Jo, jag vet att webläsaren "lagrar" lösenordet, men det i krypterad form och det krävs ditt lösenord till datorn för att komma åt det. Hur man eventuellt kan komma åt det ändå, låter jag bli att förklara här.

Största möjliga säkerhet får man när man inte ens själv kommer ihåg lösenordet, för då kan ingen förändra något... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: '***

(ja jodå, jag har hört talas om ett antal "cryptcrackers" i Linux...) :oops: :D :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav bittin » fre maj 31, 2024 5:41 am

Osprey skrev:Vet att det finns vissa problem på ubuntu-se efter Gunnars tråkiga bortgång, men vad har hänt här..??

Det har inte bara att göra med Gunnars bortgång dock: https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 06563.html som vi har diskuterat på mailinglistan för det forumet
men ja tråkigt att Gunnar är borta pratade med honom lite i Ubuntu översättningsärenden dock har morpha tagit över hans åtaganden på den fronten

är själv inte överdrivet aktiv här då jag mest kör Linux Mint på jobbet och det har fungerat som det ska på sistonde, så har inte haft så mycket att diskutera
bittin
Ninja

Inläggav Osprey » fre maj 31, 2024 5:47 pm

bittin skrev:
Osprey skrev:Vet att det finns vissa problem på ubuntu-se efter Gunnars tråkiga bortgång, men vad har hänt här..??

Det har inte bara att göra med Gunnars bortgång dock: https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 06563.html som vi har diskuterat på mailinglistan för det forumet
men ja tråkigt att Gunnar är borta pratade med honom lite i Ubuntu översättningsärenden dock har morpha tagit över hans åtaganden på den fronten

är själv inte överdrivet aktiv här då jag mest kör Linux Mint på jobbet och det har fungerat som det ska på sistonde, så har inte haft så mycket att diskutera

Tack för info, jag har ju haft en del kontakt med både Johan och Michael (samt Gunnar). Trevligt att veta lite om vad som händer...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån jul 29, 2024 2:21 pm

Osprey skrev:
bittin skrev:

Tack för info, jag har ju haft en del kontakt med både Johan och Michael (samt Gunnar). Trevligt att veta lite om vad som händer...

Jag har bara tröttnat på att skriva in mitt lösenord var 121:e minut.. så jag loggar in när intressanta poster att svara på uppnår 6-10st..
Så jag läser forumet urloggad.. så där av min inaktivitet.
Marie SWE
Ninja

Inläggav bosse » mån jul 29, 2024 7:10 pm

Marie sw
Helt enig !! :x
bosse
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » ons jul 31, 2024 3:44 am

OJ!!! det verkar som om det funkar igen... har inte varit inloggad på ett tag, men nu kom jag rakt in.... :o
Vi får se om det fortsätter, eller om det bara var "en slump"... 8-)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » ons jul 31, 2024 2:13 pm

Osprey skrev:OJ!!! det verkar som om det funkar igen... har inte varit inloggad på ett tag, men nu kom jag rakt in.... :o
Vi får se om det fortsätter, eller om det bara var "en slump"... 8-)

Det lät intressant, då ska jag testa.. Men du hade nog bara tur på något vis säkert, :lol:
Marie SWE
Ninja

Nästa

Återgå till Forum