lampuradio skrev:Med risk för att slira ut i periferin här...
Det är bara nyttigt att drifta lite och öva sina körkunskaper.
Samt det blir lite aktivitet på forumet oxå som bonus.
Om man tänker på "vad som är dåligt" med ett visst operativ, så är det ju helt avgörande att man definierar utgångsvinkeln för sin bedömning. Om man ser på det hela som en hyfsat medelmåttig datoranvändare, dvs man skriver lite, surfar en del, mailar, kör lite grafiklekar med sina bilder, kör spellistor, mm liknande så är det ju en milsvid skillnad mot den, som jobbar med systemet som en radioamatör gör med sina stationer och antenner, och har ett fullständigt grepp om de tekniska sammanhangen, vågutbredning etc etc.
Precis...
allt handlar om vad man har datorn till.
Har man den som tidsfördriv så är det inte hela världen om den kraschar någon gång ibland.. Medans använder man datorn i jobbet där man behöver ett pålitligt system så det inte kraschar mitt i ett extremt viktigt arbete, så blir konsekvenserna lite allvarligare..
Lite jobbigt om man har en kund på telefon och behöver säga, Kan du vänta lite medans jag startar om datorn eller behöver felsöka systemet.
Man kan dessutom lägga in parametrar som har att göra med kostnader, kartläggning av användare, uppdateringsmekanismer, känslighet för intrång/virus, kraschbenägenhet, mikrostressfaktorer, hårdvaruacceptans.
Här har Linux ett stooooort problem.
Mac är typ lika svårinfekterat som Linux, men Mac har flertalet realtids antivirus system och möjligheter att övervaka enheten.
Säg att en keylogger är installerad på datorn.. I linux.. Hur han du se vilket program som skickar vad för data till vilket IP nummer om det bara skickar 2sekunder lite här o där. Här är Linux akilleshäl. Du kan försöka använda TCP/UDP grep, men den fångar bara trafik när du utför kommandot.. Wireshark kan fånga trafiken, men du kan inte se vad för program som genererar trafiken.
Eller du får in något spionprogram som läser data på din hårddisk.. Systemövervakaren visar inte all skrivning/läsning till disk.. Många processer är listade som Inte tillgänglig.
Ett virus/malware som bara skadar/krypterar upptäcker man fort.. Medans spionprogram jobbar tyst i bakgrunden så det märker man inte utan ett bra program som övervakar systemet.
Jag hade nyligen skäl att ompröva bedömningen av en bil jag hade, när den gick från "hyfsat trevlig och praktisk" till "totalt skräpfordon" i samband med att motorn självdestruerade. Händelsen baserades helt på en undermålig detaljlösning och bristande kvalitet, men den bedömningen är inte möjlig att göra utan att vara ganska väl insatt i de aktuella konstruktionerna. Man kan dra en analogi när det gäller operativsystem. Ur en viss synvinkel kan allt se helt OK ut, medan en expert kan finna dramatiska brister. Jag kan inte avge nån sorts generellt betyg på Linux, eftersom jag inte har detaljkunskaper nog att bedöma de djupare funktionerna. Däremot har datorer som redskap (inklusive deras operativ...) varit en avsevärd del av det jag jobbat med vissa perioder; min uppfattning baseras på "daily driving" av datorer med olika operativ, från Win 3.1 via NT till Win 10 och liknande resa för Mac och Linux. Sedan 10 år är det Linux som gäller för "peace of mind". Min personliga uppfattning, alltså...
Motorer på bilar o bilar är bra jämförelse med operativsystem..
Man väljer inte en skoda fabia eller en pontiac trans am om man ska köra halv-tunga varor mellan norra norrland o skåne var annan dag.. Då kanske man ska skaffa en slittålig Toyota diesel pickup.
Medans skodan är perfekt för stadskörning och trans am'en för hobby körning.
Rätt verktyg för rätt jobb... Man lagar inte en takläcka med en gaffel.