Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » fre jan 11, 2019 6:59 pm

Mikael skrev:
Mikael skrev:Ja, så var det för mig med men eftersom källor på nätet antyder att man kan behöva vidta ytterligare åtgärder prövade jag med det.

Nej, denna åtgärd verkar vara ett onödigt sidospår. kommenterat i min guide och kommer att städa där sedan.

Min fil innehåller detta:
Kod: Markera allt
[Wii-filer]
   comment = testar
   path = /media/mint/Porsche1/Wii-filer
   writeable = yes
;   browseable = yes
   valid users = mint

Intressant tillägg med valid users = mint ... men den antyder väl på att det gäller en viss användare/grupp enbart
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Mikael » fre jan 11, 2019 9:25 pm

Marie SWE skrev:Intressant tillägg med valid users = mint ... men den antyder väl på att det gäller en viss användare/grupp enbart

Min användare heter mint.
Man kan inte ha
Kod: Markera allt
guest ok = yes
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » fre jan 11, 2019 9:33 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Intressant tillägg med valid users = mint ... men den antyder väl på att det gäller en viss användare/grupp enbart

Min användare heter mint.
Man kan inte ha
Kod: Markera allt
guest ok = yes


guest ok = yes läggs till automatiskt när man tillåter att gäster kan gå in på den utdelade mappen utan att det krävs lösenord.
så japp det kan man ha... iallafall i 18.3
Min användare heter User
Men User är ju internt användarnamn, och det behövs inte användas om man går in via nätverket via en annan dator när mapparna är utdelade utan lösenordskrav.
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Mikael » fre jan 11, 2019 10:10 pm

Marie SWE skrev:
Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Intressant tillägg med valid users = mint ... men den antyder väl på att det gäller en viss användare/grupp enbart

Min användare heter mint.
Man kan inte ha
Kod: Markera allt
guest ok = yes


guest ok = yes läggs till automatiskt när man tillåter att gäster kan gå in på den utdelade mappen utan att det krävs lösenord.
så japp det kan man ha... iallafall i 18.3
Min användare heter User
Men User är ju internt användarnamn, och det behövs inte användas om man går in via nätverket via en annan dator när mapparna är utdelade utan lösenordskrav.


Jo, visst är det så, men fungerar ovanstående på NTFS då?
Det är ju just det som verkar vara skillnaden, att man är tvingad att vara en samba-användare med lösen för att få access till NTFS.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » fre jan 11, 2019 10:50 pm

Mikael skrev:Jo, visst är det så, men fungerar ovanstående på NTFS då?
Det är ju just det som verkar vara skillnaden, att man är tvingad att vara en samba-användare med lösen för att få access till NTFS.


Jag har inte testat något idag, då jag är för sliten för att sitta med hacking.. jag får så oerhört kort data-temperament när jag är trött o sliten, så risken är bara att OS'et råkar illa ut istället.*hahaha* :lol: Imorgon ska jag testa allt..

Men min it-logik har svårt att köpa argumentet att det inte skulle vara tillåtet att dela ut lösenordsfria mappar(gäst access) bara för att det skiljer på formatet. Om man ska kryptera disk o filer så vet jag att filformat kan vara avgörande.. Men att dela ut en lösenordsfri mapp ser jag inte som problem.. Jag tror det är någon linux inställning/linushack som är avgörande..
Som sagt, jag ska testa imorgon. :tummen upp:
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Mikael » fre jan 11, 2019 11:07 pm

svårt att köpa argumentet att det inte skulle vara tillåtet att dela ut lösenordsfria mappar(gäst access) bara för att det skiljer på formatet.

Må så vara men flera källor på nätet, inklusive mina tester, tyder ju på att så är fallet.

Men att dela ut en lösenordsfri mapp ser jag inte som problem..

Nähä... :o

Jag tror det är någon linux inställning/linushack som är avgörande..

Jag tror det är Windows som är korkad.. :lol:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » lör jan 12, 2019 1:08 am

Mikael skrev:
svårt att köpa argumentet att det inte skulle vara tillåtet att dela ut lösenordsfria mappar(gäst access) bara för att det skiljer på formatet.

Må så vara men flera källor på nätet, inklusive mina tester, tyder ju på att så är fallet.

Men att dela ut en lösenordsfri mapp ser jag inte som problem..

Nähä... :o

Jag tror det är någon linux inställning/linushack som är avgörande..

Jag tror det är Windows som är korkad.. :lol:


Det är klart att man kan skippa lösenord i sitt nätverk.... varför lösenordsskydda data mot sig själv lixom. :mrgreen:

oja.. den var bra.*hahaha :lol: det är dator två som är problemet att dator ett inte kan dela ut en mapp på filsystem som dator ett själv har skapat. :mrgreen:

Det ska bli skoj att testa allt du föreslagit i morgon. :D :tumme upp:
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Mikael » lör jan 12, 2019 3:04 pm

Det är klart att man kan skippa lösenord i sitt nätverk.... varför lösenordsskydda data mot sig själv lixom.

Jo, jag håller med dig att man borde kunna det men det är inte ofta som tekniken anpassar sig efter människan, tvärtom är betydligt vanligare...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » sön jan 13, 2019 4:49 am

Nu har jag löst problemet. :mrgreen: Det gick att dela ut NTFS mappar med gästkonto access.. och jag har testat att stycka ner det till en super enkel lösning..
Så jag sitter o skriver en liten superförenklad nybörjarguide, som kanske någon annan nybörjare på Linux har nytta utav. :)
Marie SWE
 

Föregående

Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster