Hejsan på er igen.
Tillbax efter ett långt uppehåll.
Här har det varit turbulent, där av min plötsliga frånvaro.. dels bortgång inom familjen(styvsyster) och söka nytt boende på grund av att de ska stamrenovera samt renovera byggnaden i sig... Så den här linuxdatorn har bara används, så den är omekad sedan jag var aktiv här inne sist.
.
Nu till en fråga som är fortsättning på den här tråden (även om jag fått nätverket att fungera linux till windows och windows till linux). MEN.. det stooora men'et *hihi*
Datorn är fortfarande den samma Acer aspire E1 i5 6GB ram, 1TB HDD MBR fem partitioner.. Dual boot OS1 Win7 OS2 mint 18.3 Xfce
Win7 har två partitioner. en 110GB ntfs partition för win7, samt en 25GB ntfs partition för växlingsfilen + backupavbildning av win7 installationen gjord efter personliga konfigureringar, alla hundratals mini winupdates(fram till de samlade uppdateringarna infördes), så jag slipper allt bök vid en ominstallation och bara de stola enkla månadsuppdateringarna som inte tar tid.
Mint 18.3 Xfce har två partitioner.. en 110Gb Ext4 för minten samt en 22GB växlingspartition.
De två OS'en är isolerade så win kan inte öppna Mint partitionerna och Minten kan inte öppna(montera) Win partitionerna.
Där av har jag en separat Data partition på 733GB i ntfs format som jag har all min personliga data sparad på, som både Win och Mint kommer åt... på så vis kommer jag alltid åt mina filer oavsett vilket OS jag är inloggad på för stunden, utan att jag behöver tänka på att kopiera över pågående arbetsfiler om jag snabbt måste byta OS.. (vilket jag flitigt gör genom att använda viloläge på båda OS'ena samtidigt)
Nu till det lilla eller rättare sagt stoora men'et
Min data disk är ju ntfs för att båda operativsystemen ska kunna använda den aktivt utan strul... då linux är bättre på ntfs än vad winows är med ext4.. Så det var inget svårt val då det var mindre jobb att få det att fungera så här.
Nu är det så att jag har ettpar utdelade mappar på min Data disk som jag delat ut med windows.. och de mapparna kommer jag åt från de övriga datorerna... Men jag skulle vilja ha samma mappar utdelade när datorn är inloggad med Mint...
Jag har en mapp utdelad på min ext4 partition och den har jag access till från alla mina windows datorer win95 upp till win7 Men jag kan inte dela ut mina mappar jag har på min ntfs partition.... när jag delar ut dem, så syns de i nätverket som utdelade resurser... men jag kan inte öppna dem..
Felmeddelandet jag får från win-datorerna är.. att jag inte har rättigheter till mapparna... Men de är utdelade på exakt samma sätt som min mapp på ext4 partitionen som jag har tillgång till.. Så samba fungerar och nätverket fungerar.. jag testade att dela ut nya mappar på ext4 partitionen och de fick jag access till direkt via nätverket... Så det verkar som att problemet ligger i ntfs partitionen....
Så min simpla, men totalt komplicerade fråga är..... Hur kan jag få utdelade mappar att fungera på ntfs partitionen??
God fortsättning på det nya året
//Marie