Mitt namn är Marie och detta blir mitt första inlägg här inne.. Superkul att se ett svenskt forum o soft att slippa förklara allt på engelska.*hahaha*.

Detta blir ett lite längre inledande inlägg då det är mitt första innan ni vet vem jag är.

Jag har pysslat med microsoft produkter sedan mina tidiga tonår (slutet av 80talet), men nu när sista acceptabla windows versionen har sitt EOL (End Of Life) 2020, så var Linux eller mac de enda alternativen.. Mac skulle innebära att byta ut all hårdvara så det blev uteslutet innan tanken ens hade swishat förbi.. Så Linux är det uppenbarliga valet.
Nu har jag Linux Mint Mate installerat på en bärbar(dual boot med win7) för att lära mig linux.. vilket än så länge känns lite övermäktigt så här efter knappa 10dagar o dryga 20-25timmar.

Min plan är att några ska få dual boot eller enbart Linux och några ska fortsätta ha windows. Men jag börjar med en dator, jag har ju till 2020 på mig att lära mig linux till avancerad nivå.
Varför mitt val av Mint Mate... jag vill inte att ett os ska ta upp mer än en 1/4 del av datorns hårdvaruprestanda och att gränssnittet kändes lite vant så här inför en övergång

Så till mitt lilla problem/utmaning som skapar denna tråden är:
Jag har ett medium stort microsoft baserat nätverk här hemma med många olika utgåvor av windows.(retro datorer bara för att det är kul, arbetsdatorer och två filservrar) vilket innebär i OS Win3.11, 98se, 2000, XP, Win7 och Server 2003-R2(offline backup-server) och 2008-R2(online)
Jag har lyckats få igång linux nätverks funktion så långt att jag har rätt arbetsgrupp istället för standard Workgroup och jag kan nå de utdelade mapparna och filerna ifrån mina windows datorer... Men Linuxdatorn kan inte nå de utdelade mapparna på Win-datorerna. Problemet är när jag klickar upp en win-dator så poppar användarnamn o lösenord fram. På grund av att jag har OS från win3.11 så är de utdelade mapparna fria från lösenords inloggning.
Så min fråga är.. Hur kan jag få Linux att förstå att det finns ingen lösenords inloggning?
Ha det bästis o tack för alla svar på förhand.

//Marie