Hej alla,
Ny på forumet (tack admin för aktivering!) samt helt ny på Linux.
Har från en nedladdad iso-fil (checksumma OK) skapat en bootbar USB-pinne. Installationen skall enligt
uppgift innehålla det grundläggande som behövs för en nybörjare. Maskinen bootar fint från stickan utan synbara
problem. Dock lyckas jag inte få till någon internetanslutning. Varken tråd eller wifi funkar. Nu inledningsvis försöker
jag med tråd, eftersom jag antar att det är lättast att få igång (men på sikt vill jag förstås ha igång wifi).
I nedre högerkant visas "Connectsymbolen", och vänsterklick/Information visar att "Active Network Connections"
är "Wired connection 1 (default)" via interface "Ethernet (eth1)". Dock är fältet "Driver" tomt.
IPv4-adress, subnet mask och primary dns har tilldelats. Men ingen internetkontakt.
Om jag loggar in på routern syns maskinen i listan över anslutna enheter.
Om jag startar om routern reagerar maskinen direkt, både på förlorad anslutning och återetablerad.
Om jag startar Driver Manager står det "Drivers cannot be installed. Please connect to the Internet or insert the Linux Mint
installation DVD (or USB stick)".
Firefox hittar inga webbsidor.
Datorn är en Acer Aspire E 15, nätverkskorten är Realtek PCIe GBE Family Controller (tråd) och
Broadcom 802.11n Network Adapter (wifi).
Tilläggas bör att när jag bootar i Windows fungerar både tråd och wifi utan problem.
Vad tror forum-expertisen om detta?
Nybörjarhälsningar
// Johan