WiFi-problem

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

WiFi-problem

Inläggav Cson » lör maj 06, 2017 9:53 am

Vi har installerat Linux Mint i en gammal laptop av märket Fujitsu Esprimo Mobil. Det gick bra med ett undantag. Datorn får bara kontakt med Internet om den är ansluten till routern via kabel, inte via WiFi. Under Systeminställningar / Hårdvara / Nätverkning / WiFi står det "Otillgängligt". Den klassiska orsaken till detta brukar ju vara att man av misstag tryckt på den knapp eller tangent som slår på och av WiFi, men det blir ingen skillnad när jag trycker på den tangenten.

Så min fråga är om detta är ett känt problem som någon har en lösning på?

/Rolf
Cson
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 04, 2017 10:21 am

Re: WiFi-problem

Inläggav Jan-Olof » lör maj 06, 2017 8:02 pm

Välkommen!
När jag söker på nätet hittar jag Fujitsu Esprimo Mobil med flera olika typbeteckningar. Vet du om nätverkskortet är ett Atheron eller någonting annat? Vilken utgåva av Mint använder ni? (med ledning av texten gissar jag på KDE.) Finns det någon nätverksikon nere till höger på skärmen och ser du i så fall några nätverk om du klickar på den?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: WiFi-problem

Inläggav Cson » mån maj 08, 2017 4:33 pm

Jan-Olof skrev:Välkommen!
1) När jag söker på nätet hittar jag Fujitsu Esprimo Mobil med flera olika typbeteckningar. Vet du om nätverkskortet är ett Atheron eller någonting annat?
2) Vilken utgåva av Mint använder ni? (med ledning av texten gissar jag på KDE.)
3) Finns det någon nätverksikon nere till höger på skärmen och ser du i så fall några nätverk om du klickar på den?


1) Hur tar jag reda på det?
2) Dito
3) Ja, det finns en ikon nere till höger som ser ut som två hopkopplade sladdar.När man pekar på den så visas texten "Ansluten till det trådbundna nätverket". Om man klickar på den så visas en ruta med texten:
* Trådbundet. När man klickar på den texten växlar en figur till höger mellan I och O
* Trådlöst. När man klickar på den växlar figuren från I till O och sedan går det inte att få fram I igen
* Nätverksinställningar. När man klickar på den öppnas fönstret "Nätverkning" med texten Wi-Fi, Wired och Nätverksproxy. När Wi-Fi är markerad är det tomt till höger i fönstret. Ovanför den rutan finns en figur med texten ON och OFF. Det går inte att växla från OFF till ON. När Wired är markerad kan man växla mellan ON och OFF. När Nätverksproxy är markerad kan man växla mellan Ingen, Manuell och Automatisk.
* Nätverksanslutningar. När man klickar på den öppnas fönstret "Nätverksanslutningar" med texten Ethernet / Wired Connection !
Cson
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 04, 2017 10:21 am

Re: WiFi-problem

Inläggav Jan-Olof » tis maj 09, 2017 11:36 am

Då verkar det snarare vara Cinnamon, men någon äldre version. Vad står det på välkomstskärmen (menyn, Inställningar, Välkomstskärm), de två raderna under loggan?

Om jag klickar på nätverksikonen ser jag rubrikerna Trådbundet och Trådlöst. Under Trådlöst finns en lista med de nätverk som finns tillgängliga.

Om du ser nätverken: anslutning (enligt användarguiden):
1) Klicka på ditt nätverk i listan (om det finns många nätverk i närheten så kan du först
behöva klicka på Mer). Stäng sedan fönstret så har ditt nätverk valts för
redigering i nästa steg.

2) Klicka på nätverks-ikonen igen och välj Nätverksanslutningar. Klicka på ditt nätverk i
listan, välj Redigera, fliken Trådlös säkerhet och skriv in din nätverksnyckel i fältet Lösenord
(om du inte har bytt nyckel så finns den på en etikett på routerns bak- eller undersida).
Avsluta genom att klicka på Spara och sedan Stäng.

3) Nu skall du kunna ansluta till Internet genom att först klicka på nätverks-ikonen och
sedan på ditt nätverk.

Om du inte ser några nätverk: Prova att låta Drivrutinshanteraren leta (menyn, Administration, Drivrutinshanterare) eller använd Pakethanteraren Synaptic (finns också under Administration) för att leta efter lämplig drivrutin för nätverkskortet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: WiFi-problem

Inläggav Cson » sön maj 14, 2017 5:06 pm

Då verkar det snarare vara Cinnamon, men någon äldre version. Vad står det på välkomstskärmen (menyn, Inställningar, Välkomstskärm), de två raderna under loggan?

Jag har hittat versionen under "Systeminformation". Du har helt rätt:
* Operativsystem: Linux Mint 18 Cinnamon 64-bit
* Cinnamonversion: 3.0.6
* Linux kärna: 4.4.0-21-generic
* Processor: Inten Core 2 Duo CPU T5870 @ 2.00GHz x 2
* Minne: 1,9 GB
* Hårddisk: 64,4 GB
Cson
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 04, 2017 10:21 am

Re: WiFi-problem

Inläggav Cson » sön maj 14, 2017 5:09 pm

Klicka på ditt nätverk i listan
Listan är helt tom
Cson
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 04, 2017 10:21 am

Re: WiFi-problem

Inläggav Cson » sön maj 14, 2017 5:11 pm

Om du inte ser några nätverk: Prova att låta Drivrutinshanteraren leta (menyn, Administration, Drivrutinshanterare) eller använd Pakethanteraren Synaptic (finns också under Administration) för att leta efter lämplig drivrutin för nätverkskortet.
Ska testa det och återkomma
Cson
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 04, 2017 10:21 am

Re: WiFi-problem

Inläggav Cson » sön maj 14, 2017 6:07 pm

Om du inte ser några nätverk: Prova att låta Drivrutinshanteraren leta (menyn, Administration, Drivrutinshanterare) eller använd Pakethanteraren Synaptic (finns också under Administration) för att leta efter lämplig drivrutin för nätverkskortet

Först körde jag Drivrutinshanteraren och den markerade något fel (se bifogade bild "Enheten fungerar inte").
Det blev ingen förändring under "Nätverkning" dvs inga nätverk visas.
Det där med Synaptic behöver jag mera hjälp med. Nätverkskortet fungerar ju när datorn är ansluten till routern via kabel, men inte via WiFi. Så det ska väl inte vara något tekniskt fel på kortet. Det där med drivrutinen verkade mer troligt, men var hittar jag det i Synaptic?
Bilagor
Enheten fungerar inte.jpg
Enheten fungerar inte.jpg (180.68 KiB) Visad 13914 gånger
Cson
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 04, 2017 10:21 am

Re: WiFi-problem

Inläggav Jan-Olof » sön maj 14, 2017 7:56 pm

Det meddelandet behöver du inte bry dig om.

Öppna ett terminalfönster (det finns en ikon till höger om menyn) och skriv:

Kod: Markera allt
inxi -n

När jag själv gör detta ser jag att mitt kort är ett Qualcomm Atheros AR9285 och att drivrutinen heter ath9k.

Använd sedan sökfunktionen i Synaptic för att leta efter drivrutin för ditt kort. Du kan söka på fabrikat eller beteckning.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: WiFi-problem

Inläggav Cson » mån maj 15, 2017 1:39 pm

Öppna ett terminalfönster (det finns en ikon till höger om menyn) och skriv:
Kod: Markera allt
inxi -n
När jag själv gör detta ser jag att mitt kort är ett Qualcomm Atheros AR9285 och att drivrutinen heter ath9k.
Använd sedan sökfunktionen i Synaptic för att leta efter drivrutin för ditt kort. Du kan söka på fabrikat eller beteckning.

Ok, men innan jag gör det: Är det troligt att problemet skulle försvinna om jag uppgraderar till den senaste versionen av LinuxMint? Eller är det ännu bökigare?
Cson
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 04, 2017 10:21 am

Re: WiFi-problem

Inläggav Jan-Olof » mån maj 15, 2017 2:29 pm

Att uppgradera till den senaste versionen är väldigt enkelt för din del: Följ bara instruktionerna på sidan 6 i användarguiden, http://linuxmint.se/wp-content/uploads/ ... nnamon.pdf
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: WiFi-problem

Inläggav Cson » ons maj 17, 2017 6:03 pm

Jan-Olof skrev:Att uppgradera till den senaste versionen är väldigt enkelt för din del: Följ bara instruktionerna på sidan 6 i användarguiden, http://linuxmint.se/wp-content/uploads/ ... nnamon.pdf

Tyvärr hade jag inte någon användning av den där användarguiden. Anvisningarna stämmer inte med hur det ser ut på min skärm. På något sätt fick jag i alla fall igång en uppdatering som höll på i nästan en timme. Men det enda resultatet är att Chinnamon-versionen har ändrats från 3.0.6 till 3.0.7. WiFi-problemet kvarstår.
Cson
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 04, 2017 10:21 am

Re: WiFi-problem

Inläggav Jan-Olof » ons maj 17, 2017 6:37 pm

Bilderna och anvisningarna är direkt hämtade från version 18, som ni har enligt ditt tidigare inlägg. På vilket sätt ser det annorlunda ut i er dator? Om ni har installerat utan att ha datorn uppkopplad mot Internet så fattas vissa delar av språkstödet men i övrigt skall det inte vara någon skillnad.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: WiFi-problem

Inläggav Jan-Olof » tor maj 18, 2017 8:22 am

Om jag skall våga mig på några gissningar:
1. Ni har installerat från en DVD utan att ha datorn ansluten till Internet.
2. Ni har hittills aldrig uppdaterat systemet.
3. Det du nu har gjort är en uppdatering.

Om detta stämmer borde du nu kunna göra en uppgradering till ny version enligt anvisningarna. Det är dock bättre att göra en nyinstallation av version 18.1 med datorn ansluten till Internet via kabel för att slippa göra kompletteringar i efterhand. Var och hur man hämtar en ISO-fil står i användarguiden. Där står också hur man håller systemet uppdaterat.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: WiFi-problem

Inläggav Mikael » tor maj 18, 2017 9:30 am

Cson skrev:Ok, men innan jag gör det: Är det troligt att problemet skulle försvinna om jag uppgraderar till den senaste versionen av LinuxMint? Eller är det ännu bökigare?


Om problemet med WiFi kvarstår eller ej efter en uppgradering vet man ju inte men om du ändå tänkt göra denna uppgradering kan det ju tyckas onödigt att först leta fel med nuvarande version.
Gör uppgraderingen och sedan får det visa sig om WiFi fungerar eller ej och ev. ta nästa steg, att få ordning på detta.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster