Hej,
Trots hyggligt många datorår bakom mig ser jag just nu gränssnittet till ett Linux OS på maskinen intill för FÖRSTA gången. Denna maskin är dessutom den första jag byggt själv. Fungerade på första försöket och via USB och installations ISO gick även installationen av Linux helt utan problem. Vi kan hoppa över diskussion kring mitt val av version enligt rubriken. Maskinen ska köra ett gammalt spel i användarna på spelforumet visste att Mint 17.3 var rätt miljö.
Positiv upplevelse men stöter omgående på problem. Har ADSL/Router som är kabelansluten till stationär Win 10 -dator och trådlöst närverk med nyckel. Vad gäller både min laptop och döttrarnas Maccar så hittar de omgående mitt nätverk och kan logga in med nyckeln (och sedan spara så de ansluter auto).
Är som sagt rätt rudis på alla inställningar och termer kring nätverk så det första hoppet var att nya datorn och Linux skulle bete sig liknande och ge option för inloggning på nätverket. Var ju inte så svårt att hitta "Nätverksinställningar" som då gissningsvis skulle vara rätt ställe för att ansluta. Begrep dock inte hur på de totalt tre flikar (Allmänt/DNS/Värdar) som erbjöds. Så jag provade Hjälp och fick en grafisk guide där fliken "Anslutningar" återger vad jag kan tänka mig är rätt för att välja ett nätverk och logga in. Deras exempel visar post för "Modemanslutning" och hade bara mitt fönster haft den fliken skulle säkert mitt nätverk finnas där.
Jag hoppas att någon kan ge mig lite ledning i detta. Finns något uppenbart skäl till att mitt fönster inte ser ut som det Hjälp återger? Är ju rätt västentligt att komma ut på nätet så jag kan uppdatera drivrutiner etc.