Info: Börjat (om att) kolla på detta, förutsättningslöst, men först en undran:
Hur ofta behöver Windowsdatorn ansluta sig till Linuxdatorn?
Är det bara vid enstaka tillfällen och filer som ska hämtas kan ju TeamViewer vara ett alternativ, något som fungerar rakt av utan meck på någon av maskinerna.
Nu har jag en Virtuell maskin med Windows 10 att labba med.
Jag börjar med att kolla om båda ändar svarar på ping, vilket de gör.
Sedan stänger jag av brandvägg på båda, bara för att inte riskera fastna i någon av dessa, i onödan. (Vid försök, senare ska de ju kunna vara igång)
Jag startar denna gång filhanteraren Caja (jag har Caja, Nemo, Nautilus och DoubleCommander installerade) och jag har även installerat caja-share.
Där bläddrar jag till en disk som har filsystemet NTFS och högerklickar på en av mapparna, i mitt exempel blev det mappen vmware.
Väljer inställningar för utdelning.
- 20200114203442.png (30.46 KiB) Visad 19318 gånger
Först valde jag att tillåta gästbehörighet men det visade sig inte fungera bra då.
Valde bort den rutan men valde att tillåta att skapa och radera.
- 20200114203717.png (22.93 KiB) Visad 19315 gånger
Sedan är det så att jag föredrar att själv mappa upp en nätverksenhet med kommandot net use i stället för att tro att Utforskaren hittar något själv på nätverket.
Nu är vi alltså i Windowsmiljön Så jag skriver i kommandotolken följande:
- Kod: Markera allt
net use e: \\192.168.1.85\vmware /user:mikael linuxmint
e: är den enhet i Windows där jag vill "ha" den utdelade mappen.
192. osv är ip-adressen till Linuxdatorn
vmware är namnet på den utdelade mappen, eller det är det utdelade
namnet men här valde jag samma namn.
mikael är mitt (fingerade) användarnamn i Mint, alltså det jag normalt loggar in med.
linuxmint är mitt (fingerade) lösenord i Mint, alltså det jag normalt loggar in med.
Ja, det var det hela, det fungerar galant.
Nu ska jag se om jag kan upprepa detta med påslagen brandvägg och det går bra det, detta eftersom jag lagt till programmet SAMBA som regel i brandväggen.
ed. justerad vad som ska ha fet text