Emulera skrollhjul

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Emulera skrollhjul

Inläggav Mikael » lör sep 05, 2020 9:23 pm

Den här guiden kanske jag kommer att vara ensam om att ha nytta av men alltid något.

Pga. problem med musarm (eller "mus-handled" snarare) har jag skaffat en ergonomisk mus.
Det är en modell jag använde på 90-talet. Då kallades den bara Anirmouse. En Norsk uppfinning.
3M har tydligen köpt upp rättigheterna och nu finns kombon optisk-trådlös-mittenknapp vilket inte fanns på 90-talet.

Skrollhjul saknas och många gånger kan man ju använda tangentbordet i stället men man har liksom vant sig vid att skrolla enbart med musen.
Sökte olika sätt för att kunna emulera detta i Linux. I Windows tycks detta hanteras på annat sätt, åtminstone i webbläsaren.
Ja just det - i webbläsaren Vivaldi kan man ställa in "gester" för att skrolla några rader men det blir lite för "yxigt".

Hittade att man kunde installera och använda ett program som heter mouseemu och då koppla tangenter för att skrolla. Detta fungerade dock inte vilket var bra för när jag fortsatte att leta hittade jag denna tråd:
https://superuser.com/questions/1347810/mouse-scroll-wheel-3m-ergo-mouse-ubuntu-18-04
Där var det en som också hade en mus från 3M.
Lösningen, fritt översatt, blir då ungefär så här:

"Använd kommandot xinput för att ta reda på vad musen heter."
I den tråden blev resultatet "PixArt USB Optical Mouse"
Man skulle då editera filen /usr/share/X11/xorg.conf.d/42-middle-mouse-scrolling.conf
att innehålla detta:

Section "InputClass"
Identifier "Middle Mouse Button Scrolling"
MatchProduct "PixArt USB Optical Mouse"
Option "MiddleEmulation" "on"
Option "ScrollMethod" "button"
Option "ScrollButton" "2"
EndSection


I mitt fall heter aktuell mus "ARESON Wireless Mouse"
Och därför är innehållet i min fil

Kod: Markera allt
Section "InputClass"
    Identifier "Middle Mouse Button Scrolling"
    MatchProduct "ARESON Wireless Mouse"
    Option "MiddleEmulation" "on"
    Option "ScrollMethod" "button"
    Option "ScrollButton" "2"
EndSection


Någon sådan fil hade jag inte från början varför jag skapade en ny tom sådan fil och som då enbart innehåller raderna ovan.

Efter omstart fungerar detta bra, åtminstone i webbläsare, ex. här på forumet. Mittenknapp plus rörelse med musen skrollar uppåt/neråt och kanske även i sidled.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster