ska våga på raid??

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

ska våga på raid??

Inläggav LennartL » ons mar 27, 2019 6:41 pm

Har 3 st hårddiskar.
1. 120Gb ledigt ca 35Gb
2. 500Gb ledigt ca 380Gb
3. 320Gb ledigt ca 310Gb

Någon som kan ge tips på hur man bygger en said-disk av alla.
Helst en guide som man kan följa.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: ska våga på raid??

Inläggav Mikael » ons mar 27, 2019 8:27 pm

Om Raid som i Raid-0 - NEJ! Bara nackdelar med det. Har haft så på min stationära.

Generellt med Raid så gäller väl att diskarna måste vara exakt lika stora men det kanske "bara" partitionerna som behöver vara det?
Det skulle innebära att en Raid-1 med två diskar då blir som en (1) disk á 320 GB om den på 320 och den på 500 används.

Får man fråga varför?

Tillägg: Grub hanterar inte Raid-0, åtminstone inte vid tiden för Mint 11.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: ska våga på raid??

Inläggav LennartL » ons mar 27, 2019 8:37 pm

Ja/Nej var bara nyfiken av raid och vad det är.
Har läst en del om det men fattade inte mycket.

Tack för hjälpen.
Då blir det inget "Raid"
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: ska våga på raid??

Inläggav Mikael » ons mar 27, 2019 9:09 pm

Min stationära, en Dell, hade enligt "reklamen" en stor disk på hela 320 GB.
I verkligheten satt där två stycken diskar á 160 GB kopplade i en "array, raid-0", även kallad fusk-raid.
Jag antar att priset för två 160-diskar var lägre än en 320-disk som väl var ganska ny och dyr vid den tiden men att kunna skryta med 320 var ett försäljningsargument.

Ett fel på den ena disken gjorde båda värdelösa. Eller skulle ha gjort, jag klarade mig.
Beroende på hur man ser på saken är det kanske större sannolikhet att en av två diskar går sönder än att en av en gör det. (jo, jag vet, det resonemanget haltar lite...)
När jag så började experimentera med Linux (på ytterligare en disk) märkte jag att grub inte fattade vad det var frågan om så grub kunde inte användas för dual boot med XP.
Det kunde däremot Grub4Win som fick ligga på XP-disken. Fick mycket hjälp av Adam som jag tror är skaparen av Rescatux/Supergrubdisk.
Av de distar jag höll på att testa var det nog bara Mint och Puppy som hanterade Raid-0 så att dess innehåll blev åtkomligt från Linux.


När jag var med och startade upp ett nytt kontor skaffade vi en Netgear NAS. Den hade något som kallades Raid-X och som jag tror bara var Netgears egen benämning av Raid-5.
Den hade två diskar men plats för fyra.
Varje disk var på, om jag minns rätt, 500 GB vilket gav 500 GB totalt eftersom de hela tiden speglade varandra. Skulle en disk gå sönder fanns, alltid, allt innehåll kvar på den andra.
Efter ett strömavbrott kunde det ta en timme innan diskarna hade kontrollerat sitt innehåll mot varandra och NAS,en kunde användas.


En kund hade en server med två diskar i någon Raid-uppsättning, oklar vilken. Den ena disken havererade men det gick inte att använda servern med bara den ena disken eftersom de var just Raid-nånting.
Vi hade lite svårt då att hitta en disk som var exakt lika stor, jag har för mig att den var på 162,1 GB eller något sådant "udda". (Men hittade en till slut)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: ska våga på raid??

Inläggav Marie SWE » fre mar 29, 2019 6:14 pm

Hejsan Lennart :D

Här kan du läsa lite om Raid https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Jag använder Raid5 på min server med 6st 4TB diskar, så om en eller två diskar kraschar, så kan jag återskapa all data från de övriga diskarna.. rekommenderat är att ha minst 4 diskar, Vid 5 eller flera hårddiskar, så kan man återskapa all data även om två hårddiskar havererar exakt samtidigt.
Raid1 är en spegel, så med 2st 1TB så får man bara ut 1TB utrymme.. så det är en smidigt backup system. :tumme upp:
Raid0 är precis som Mikael säger, det slår ihop två diskar så det blir en disk som är dubbelt så stor.
Även det om att diskarna ska vara lika stora... det går säkert att manipulera någon av Raid versionerna att acceptera olika storlekar... men det är nog inte rekommenderat på mer än labboreringsnivå. :)

Jag har surfat förbi trådar på forums.linuxmint.com om att Mint verkar ha lite problem med hårdvaruRaid... dock har jag inte läst trådarna utan bara skummat dem, då jag ändå inte använder Raid på mina persondatorer. Så det kan vara ide att kolla upp innan du sätter upp en Raid.
Marie SWE
 


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster