Jolla - "mobiltelefon med Linux-OS"

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Jolla - "mobiltelefon med Linux-OS"

Inläggav mattem » lör jan 24, 2015 5:45 pm

Har genom medlemmen eson fått kännedom om mobiltelefonen Jolla https://jolla.com/jolla (Finns även som tablet) och har ett Linux-OS som heter Sailfish.

Tänkte att det kunde vara bättre att starta en egen tråd om detta här än att fortsätta diskutera telefonen i hans presentationstråd.

Jag är verkligen sugen på att dels byta ut min gamla 8 GB iPhone 4 men då också att köpa något annat än en iPhone.

Förstår att man kan köra android-appar på telefonen och det finns stöd för App-butiken Yandex store, men hur ser utbudet ut för appar som mobilt bank-ID. FK, banker som t ex Handelsbanken. Vet inte hur pass utbudet skiljer sig från t ex Google Play (har heller aldrig använt).
Anledningen att jag frågar är ju att för att bytet ska bli vettigt så behöver jag tillgång till vissa appar som av naturliga anledningar är knuta till det svenska systemet.

Hur fungerar det med synkning av telefonen via Linux, eller är det meningen att allt ska gå t ex via googles konto? T ex kalender, kontakter, mail. Tänker på synkning a-la iTunes med iPhone där man enkelt kan synka och säkerhetskopiera.

Håller på att läsa in mig på det jag kan hitta på http://www.jolla.com med det hade ju varit kul att få synpunkter på hur den är att använda av någon som redan kör den under svenska förhållanden som kan dela med sig av sina erfarenheter. Sen kanske det är fler här på forumet som kan bli intresserade av telefonen och dess system. För det låter onekligen trevligare än en vanlig Android-telefon.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Jolla - "mobiltelefon med Linux-OS"

Inläggav Jan-Olof » tis feb 10, 2015 5:41 pm

...hur ser utbudet ut för appar som mobilt bank-ID...

Enligt Sparbankens supportsida så fungerar det inte: "Jolla är inte en Android-telefon och uppfyller inte systemkraven för Mobilt BankID".

Å andra sidan så hävdar de också att man inte kan ha mer än en legitimation i t.ex. en surfplatta. Det kan man ju faktiskt om man har flera användarkonton.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Jolla - "mobiltelefon med Linux-OS"

Inläggav mattem » ons feb 11, 2015 10:01 pm

Ja, där ser man. Köpte mig en begagnad 32 GB iPhone 5s.

Har tidigare ordnat en Motorola Moto G till sambon som hon är väldigt nöjd med och som annars nog är en av de få Android-lurar jag kan tänka mig, dels estetiskt, men även att den verkligen bara kör en ren Android utan "tillbehör" till systemet från tillverkaren.

Jollan verkade riktigt intressant men jag vågade inte ta steget, utan körde vidare på ett "säkert kort" så att säga.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Jolla - "mobiltelefon med Linux-OS"

Inläggav Mikael » fre feb 13, 2015 6:27 pm

---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster