Lite oväntat tangentbordsproblem

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Lite oväntat tangentbordsproblem

Inläggav lampuradio » sön dec 10, 2023 9:57 pm

Hej på alla. Jag har en Dell Latitude E7440 som jag testat en del distributioner på. För närvarande en aktuell version av Linux Mint. Problemet, som har dykt upp med alla varianter (fristående, Debian, Mint etc) är relaterat till repetition av symbol med nedtryckt tangent. Ibland upphör inte repetitionen, vilket var lite förvirrande innan jag provat lite. Med "xev" kan man notera, att om en tangenttryckning är tillräckligt kort (rejält kort) registreras endast "key press", men aldrig "key release", varvid repetition uppstår, om man inte blockerar funktionen i "kontrollpanelen". Jag skulle gärna ta emot tips om var felsökningen ska börja... Är det tangentbordskontrollern som strular, eller kan det ligga i hur operativet, eller den grafiska miljön, hanterar signalerna från tangentbordskontrollern?

Jag har inte lyckats återskapa problemet på någon annan maskin.

Tyvärr har jag tappat greppet lite om hur man går tillväga om man vill boota upp endast till konsol; ett terminalfönster är väl inte samma sak, direkt?

Tacksam för all input här!
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm

Re: Lite oväntat tangentbordsproblem

Inläggav Osprey » mån dec 11, 2023 4:19 am

lampuradio skrev:Tyvärr har jag tappat greppet lite om hur man går tillväga om man vill boota upp endast till konsol; ett terminalfönster är väl inte samma sak, direkt?

Konsolen kommer du till om du väljer att boota upp i "recovery läge" (oftast val 2 i boot-menyn). När du har fått igång den menyn så väljer du att gå ut i "root-prompt" och om du behöver så väljer du att starta upp nätverket innan.

Terminalfönster är inte samma sak för då har du all grafik igång. Däremot kan du gå till vad som närmast är en konsol genom att trycka "[Ctrl][Alt][F1]" det funkar med [F2]-[F6] också. För att komma tillbaka till grafiken, trycker du "[Ctrl][Alt][F7]".
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Lite oväntat tangentbordsproblem

Inläggav lampuradio » mån dec 11, 2023 9:50 am

Tack för det tipset!!

I den terminalen (eller vad det ska kallas) funkar tangentbordet till synes utan anmärkning. Man får repetition (med kort fördröjning), genom att hålla en tangent nere, men kan inte få det genom att vara "för snabb", så som det funkar i grafiskt läge. Det verkar vara nåt kopplat till hur scankoderna fångas upp eller behandlas i nåt av de "mjukvarulager" som hanterar tangentbordet.

Om nån har en aning om var man ska börja titta, så nämn det gärna... :)
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm

Re: Lite oväntat tangentbordsproblem

Inläggav Osprey » mån dec 11, 2023 5:15 pm

Det kan förstås vara fjädringen i knapparna som spökar också... prova att blåsa rent med (t.ex https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... urk-p18010), gärna ihop med en dammsugare som suger upp allt "bös". Smörjmedel är jag mer tveksamt till men isåfall något silikonbaserat (5.56 är det till viss del, men inte helt). Problemet som uppstår med t.ex WD-40 och så är att det är smörjoljebaserat och torkar inte, så det fångar även damm och annat (5.56 delvis samma)...

lampuradio skrev:I den terminalen (eller vad det ska kallas) funkar tangentbordet till synes utan anmärkning. Man får repetition (med kort fördröjning), genom att hålla en tangent nere, men kan inte få det genom att vara "för snabb", så som det funkar i grafiskt läge. Det verkar vara nåt kopplat till hur scankoderna fångas upp eller behandlas i nåt av de "mjukvarulager" som hanterar tangentbordet

När du nämner det här, så börjar jag mer tro på att det är någon drivrutin som behöver förnyas eller så. I konsolen är det ju inte samma last på drivrutiner och så eftersom grafiken inte är igång. Se efter med t.ex "lshw" vad du har för drivrutin och vem som tillverkat tangentbordet...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Lite oväntat tangentbordsproblem

Inläggav Jan-Olof » mån dec 11, 2023 7:02 pm

lampuradio skrev:Jag har inte lyckats återskapa problemet på någon annan maskin.

Antar att du redan har kollat med Drivrutinshanteraren (under Administration). Enligt Dell, https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-s ... nvironment, så har man haft problem med någon version av BIOS.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Lite oväntat tangentbordsproblem

Inläggav lampuradio » tis dec 12, 2023 11:02 am

Tack för input!

Jag hade tidigare kollat drivrutinshanteraren, men den har alltid sagt att nån extra drivrutin behövs inte alls.

Mycket av de tangentbordsproblem man hittar nåt skrivet om, handlar om layout och teckenuppsättning, har inte hittat nåt om just det jag beskrev ovan.

Men! Jag vågade tillslut köra en uppdatering av BIOS (firmware) och det tycks faktiskt ha löst problemet! Jag avvaktar lite med champagnen, men det ser lovande ut :)
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster