Trasig hårddisk

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 9:38 am

JAg har en hårddisk som her gett upp. Datorn kan hitta den, men den kan inte läsa nåt från den, och datorn tror till och med att den är större än den är, 4,2 TB istället för 3.

Den piper till lite underligt när den ska göra nåt, något slags gnissel kanske, men låter väldigt mycket som ett pip, ungefär som när en hårddisk tickar när den gör något.
Kommer det ljudet ifrån skivan eller från armen som läser på skivan? Vad är troligast att det är fel på? Har sett att youtubeklipp på att man flyttar läshuvud från en annan likadan disk så att man kan få det att funka.
Eller är det möjligt att ta loss skivorna och sätta i en annan hårddisk så att man då även får nya lager?
På något sätt lyckades jag få fram att det är fel på partitionstabellen, men det är väl den som läses först, så det kanske är fel på hela hårddisken, men eftersom att partitionstabellen är trasig så kommer den inte längre?

Finns det något sätt att tvångsläsa en hårddisk från början till slut? Kan man klona en trasig hårddisk?

Det är en seagate barracuda. Modell ST3000DM001.
Har hört att SN måste vara samma, eller iallafall början på det, om man ska flytta delar, nån som vet något om det? SN: Z1F1HDN1
Har läst att tredje tecknet står för antal läshuvd, men det är ett F... Står F för antalet?

PN: 1CH166-301
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Mikael » tor aug 10, 2023 10:47 am

Att mecka isär en hårddisk kräver ett renrum. Har läst att de partiklar som finns i cigarettrök är stor nog att ha skadlig inverkan på disken.

Testa om Testdisk eller Photorec kan komma åt att hämta det viktigaste innehållet på den.
https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=1051
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » tor aug 10, 2023 5:06 pm

Stop..
ta bort fingrarna från hårddisken o tangentbordet.. och sakta avlägsna dig. :lol:

innan du ens tänker tanken på att göra något, så behöver vi ha svar på ett par saker.

1. Hur viktig är datan på disken från:
0= full av skräp tempfiler jag vill kasta i sjön...
100= Jag förlorar hus, ekonomi, och blir dödförklarad av myndigheterna

2. Hur mycket kunskap har du om hårdvara. Det vill säga el-lära och datorns komponenter och uppbyggnad.

Om man inte har pysslat med datarecovery innan och det ligger förbaskat viktiga filer på disken som inte går att ersättas som familjefoton, bokföring som inte går att återskapa för kvitton är kastade osv
Då säger jag Försök inte ens.. Vänd dig till en professionell Data recovery firma.

Datarecovery är 50/50 chans även när du vet vad du gör.. Ingen kan garantera återställning av data inte ens data recovery firmorna som sitter på alla tillgångar(verktyg)

.

Så innan jag ens nämner något mer.. så svara på frågan.. hur viktig är datan som är på disken?
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 7:25 pm

Mikael skrev:Att mecka isär en hårddisk kräver ett renrum. Har läst att de partiklar som finns i cigarettrök är stor nog att ha skadlig inverkan på disken.

Testa om Testdisk eller Photorec kan komma åt att hämta det viktigaste innehållet på den.
https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=1051


Funkar det lika bra att ansluta den via en dockningsstation och usb-kabel, eller måste man ansluta den direkt till datorns sata-port ?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 7:31 pm

Marie SWE skrev:Stop..
ta bort fingrarna från hårddisken o tangentbordet.. och sakta avlägsna dig. :lol:

innan du ens tänker tanken på att göra något, så behöver vi ha svar på ett par saker.

1. Hur viktig är datan på disken från:
0= full av skräp tempfiler jag vill kasta i sjön...
100= Jag förlorar hus, ekonomi, och blir dödförklarad av myndigheterna

2. Hur mycket kunskap har du om hårdvara. Det vill säga el-lära och datorns komponenter och uppbyggnad.

Om man inte har pysslat med datarecovery innan och det ligger förbaskat viktiga filer på disken som inte går att ersättas som familjefoton, bokföring som inte går att återskapa för kvitton är kastade osv
Då säger jag Försök inte ens.. Vänd dig till en professionell Data recovery firma.

Datarecovery är 50/50 chans även när du vet vad du gör.. Ingen kan garantera återställning av data inte ens data recovery firmorna som sitter på alla tillgångar(verktyg)

.

Så innan jag ens nämner något mer.. så svara på frågan.. hur viktig är datan som är på disken?


Jag kan egentligen inte komma på något som är så jätteviktigt på hårddisken. Det mesta har jag på en äldre hårdisk, bokföring har jag på en annan dator.
Jag hörde med ett företag som sysslar med sånt där, och det kostade normalt mellan 5000-12 000 kr, och så intressant är inte innehåller på hårddisken. Men om det är möjligt skulle jag göra det som eventuellt går att göra själv, och jag gillar att pilla med grejer.. Någon erfarenhet av detta har jag inte,, men det har jag inte haft första gången jag har pillat med nåt annat heller och ofta har det gått rätt bra... Men i det här fallet vet jag ju inte ens vad som är felet, om det är lagret i hårddisken som är slitet, eller vad som nu kan vara trasigt. Hade det bara varit kretskortet så kan man ju enkelt byta det utan att ens öppna hårddisken, men i nuläget vet jag ju som sagt inte ens var felet är..
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » tor aug 10, 2023 8:03 pm

Henrik Jansson skrev:Jag kan egentligen inte komma på något som är så jätteviktigt på hårddisken. Det mesta har jag på en äldre hårdisk, bokföring har jag på en annan dator.
Jag hörde med ett företag som sysslar med sånt där, och det kostade normalt mellan 5000-12 000 kr, och så intressant är inte innehåller på hårddisken. Men om det är möjligt skulle jag göra det som eventuellt går att göra själv, och jag gillar att pilla med grejer.. Någon erfarenhet av detta har jag inte,, men det har jag inte haft första gången jag har pillat med nåt annat heller och ofta har det gått rätt bra... Men i det här fallet vet jag ju inte ens vad som är felet, om det är lagret i hårddisken som är slitet, eller vad som nu kan vara trasigt. Hade det bara varit kretskortet så kan man ju enkelt byta det utan att ens öppna hårddisken, men i nuläget vet jag ju som sagt inte ens var felet är..


Okej, :mrgreen: jag ville bara kolla, då jag har läst på många forum folk som gjort bort sig och ångrar sig bittert..
Så jag ville bara vara säker på att du inte ångrar det du gör om det inte går bra.

Jag måste börja med maten, men jag ska skriva en liten steg för steg åt dig.

Innan jag smiter så kan jag ge dig Steg 1

Då tar vi det i ordning

1 Visuellt kontrollera disken.. Plocka ur disken ur datorn så du kan hålla den i handen.
Var i ett tyst rum så du verkligen kan höra minsta lilla...
Skaka lite lätt på hårddisken som du kollar om det är en skvätt mjölk kvar i mjölkpaketet.. Lyssna om du hör något som låter löst inne i hårddisken. (Det kan vara ett läs/skriv huvud som lossnat från armen i så fall)
Titta på kretskortet om du ser något som ser bränt ut och lukta om det luktar bränd elektronik. Det är en liten frän stickande lukt i så fall.
Om allt det är okej så går vi vidare.

Styrkortet kan i vissa fall få oxid på kontaktytorna mellan kortet och diskens kontaktyta för huvudena och ström till motorn.
Enklast att utesluta det är att lossa de små skruvarna på hårddiskens kretskort. Inte skruva loss utan lossa på dem 2varv.. Vicka sedan på kretskortet sida till sida o lite upp o ner.. Kortet kan bara röra sig 0.5mm på sin höjd, men det är tillräckligt för att "skava lite" på kontaktytorna.. Skruva åt skruvarna igen.

Nu är det dax att koppla in disken.. Här kommer hemma VS pro komplicera det lite. Bäst är professionella verktyg som PC-3000 och Deepspar
Som grund så jobbar man sällan på den felande disken utan man gör en klon på disken och jobbar med klonen.. på så vis har du många försök på dig utan att sabba originalet.
Clonezilla är ett gratis kloningsprogram som gör ett ganska bra job på disk-kloning
Det man ska göra är att klona sector för sector så den även kopierar oanvänt utrymme.
Så du behöver en extra hårddisk att klona till.
Inställningar i Clonezilla känns 80tal då det arbetar i terminal grafiskt interface.. och det kan vara överväldigande första gången man ser det.. Men med lite enkla hints så lär du dig fort...
Men jag behöver mat innan dess. :mrgreen:
Börja med steg ett ;)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 9:09 pm

Ok!
Inget oljud i den, ingen lukt,, lossat på kretskortet lite..
hmm.. det där med kloning har jag funderat på.. Går det att klona en hårddisk som inte funkar? Och isåfall.. kan man ta reda på om den är i kloningsbart skick innan man skaffar en hårddisk till?
Och isåfall.. om skicket på lager eller nåt är så illa att läshuvudet skrapar i skivan, vilket jag antar att det kan göra då, då kommer väl hela skivan att förstöras om man klonar hårddisken?
Programmen du nämnde, finns de för linux? Eller är det bästa som finns för windows? Finns det nåt för linux som duger eller bör jag köra ifrån windows?
När det gäller kloning, funkar det lika bra med dockningsstation och usb-anslutning, eller ska man ansluta den direkt till sata-porten i ett sånt här fall?

Jag har kollat disken med den där smartdisk kontrollen eller vad det heter ibland, och sist jag kollade va den i bra skick. Jag tycker att det här hände lite oväntat utan förvarning.. Och den sitter i en stationär dator så den har ju haft en ganska skyddad tillvaro.
Men en sak jag märkte var kvällen innan den la av, då började den plötsligt att låta ganska mycket en stund, ungefär som att den höll på att flytta på en massa data. Och såna ljud har jag varit med om förut några gånger. Vet inte vad det är den håller på med då..
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Mikael » tor aug 10, 2023 10:01 pm

Om den aktuella disken inte innehåller värdefull data kan man ju hoppa över steget, och därmed tiden, att klona den först.
Att man chansar på att man inte förvärrar skadan, att det då i så fall må vara hänt.

Att klona en disk för att lära sig att göra just det är ju bra men då kanske det är bättre att lägga den tiden på en fungerande disk, att få en backup av?
Clonezilla är ett bra val som jag använt några gånger själv. Känner till de som prövat med Acronis m.fl. kända bra märken för Windowsmiljö men som då inte fått den klonade disken att starta upp (det var frågan om en systemdisk, Windows) Med Clonezilla var det inget problem.

Att ansluta via USB eller direkt till SATA spelar nog mindre roll mer än tidsåtgången då.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Mikael » tor aug 10, 2023 10:04 pm

Kom på en sak. Det florerar ju en del på nätet som menar att man har fått igång felande diskar genom att lägga dem i frysen över natten. Inget jag har testat själv men har faktiskt en trasig 2,5" liggandes här... kanske testa med den då :lol: fast jag har för mig att elektroniken lagt av på den.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 10:14 pm

Men en kloning förutsätter väl att det inte är något mekaniskt fel?
Om det är ett mekaniskt fel, exempelvis att läshuvud har skrapat i disken, kommer kloningsprogrammet att klona iallafall och man får en helt värdelös kopia, eller kommer den att vägra klona för att det inte finns något läsbart?
Måste man ändra geometrin om fel storlek visas innan kloning? Eller struntar kloningen i storleken, bara den faktiska storleken på de båda diskarna är samma?
Om vi antar att ett läshuvud har skrapat i skivan, då är väl allt förstört? För den skriver väl med alla huvud på alla skivor samtidigt? Eller kan filer sparas på enbart en skiva?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 10:17 pm

Med photorec får jag förresten fram det här:
PhotoRec 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org

PhotoRec is free software, and
comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY.

Select a media (use Arrow keys, then press Enter):
>Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB (RO) - ST3000DM001
Disk /dev/sdb - 3000 GB / 2794 GiB (RO) - ST3000DM001-9YN166








>[Proceed ] [ Quit ]

Note:
Disk capacity must be correctly detected for a successful recovery.
If a disk listed above has an incorrect size, check HD jumper settings and BIOS
detection, and install the latest OS patches and disk drivers.

PhotoRec 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org

Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB (RO) - ST3000DM001

Partition Start End Size in sectors
> P Unknown 0 0 1 503 146 57 8089950














>[ Search ] [Options ] [File Opt] [ Quit ]
Start file recovery
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Osprey » tor aug 10, 2023 10:20 pm

Prova att köra "testdisk" på den...

Om det inte är installerat, så installera det med:
Kod: Markera allt
apt-get -y --allow-downgrades --allow-remove-essential --allow-change-held-packages --allow-unauthenticated install testdisk

testdisk är ganska enkelt att köra, men tar en bra stund på sig så se till att ha kaffe... ;)

Hur du kör den kan du sedan se med "testdisk -h"...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 10:34 pm

Osprey skrev:Prova att köra "testdisk" på den...

Om det inte är installerat, så installera det med:
Kod: Markera allt
apt-get -y --allow-downgrades --allow-remove-essential --allow-change-held-packages --allow-unauthenticated install testdisk

testdisk är ganska enkelt att köra, men tar en bra stund på sig så se till att ha kaffe... ;)

Hur du kör den kan du sedan se med "testdisk -h"...


Jo det har jag, photorec kom med samtidigt, men det visar ungefär samma:

TestDisk 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org

TestDisk is free software, and
comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY.

Select a media (use Arrow keys, then press Enter):
>Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB - ST3000DM001
Disk /dev/sdb - 3000 GB / 2794 GiB - ST3000DM001-9YN166








>[Proceed ] [ Quit ]

Note: Disk capacity must be correctly detected for a successful recovery.
If a disk listed above has an incorrect size, check HD jumper settings and BIOS
detection, and install the latest OS patches and disk drivers.

TestDisk 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org


Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB - ST3000DM001

Please select the partition table type, press Enter when done.
>[Intel ] Intel/PC partition
[EFI GPT] EFI GPT partition map (Mac i386, some x86_64...)
[Humax ] Humax partition table
[Mac ] Apple partition map (legacy)
[None ] Non partitioned media
[Sun ] Sun Solaris partition
[XBox ] XBox partition
[Return ] Return to disk selection




Note: Do NOT select 'None' for media with only a single partition. It's very
rare for a disk to be 'Non-partitioned'.

TestDisk 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org


Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB - ST3000DM001
CHS 503 255 63 - sector size=512

>[ Analyse ] Analyse current partition structure and search for lost partitions
[ Advanced ] Filesystem Utils
[ Geometry ] Change disk geometry
[ Options ] Modify options
[ MBR Code ] Write TestDisk MBR code to first sector
[ Delete ] Delete all data in the partition table
[ Quit ] Return to disk selection





Note: Correct disk geometry is required for a successful recovery. 'Analyse'
process may give some warnings if it thinks the logical geometry is mismatched.

Sen har jag inte gått vidare, för den vill tydligen att storleken på hårddisken ska vara rätt först? Det kanske är bäst att man skaffar en hårddisk till och klonar den, om det går, innan man pillar mer? Kan man ta reda på det innan man skaffar en hårddisk till, om den alls går att klona?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 10:36 pm

Henrik Jansson skrev:
Osprey skrev:Prova att köra "testdisk" på den...

Om det inte är installerat, så installera det med:
Kod: Markera allt
apt-get -y --allow-downgrades --allow-remove-essential --allow-change-held-packages --allow-unauthenticated install testdisk

testdisk är ganska enkelt att köra, men tar en bra stund på sig så se till att ha kaffe... ;)

Hur du kör den kan du sedan se med "testdisk -h"...


Jo det har jag, photorec kom med samtidigt, men det visar ungefär samma:

TestDisk 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org

TestDisk is free software, and
comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY.

Select a media (use Arrow keys, then press Enter):
>Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB - ST3000DM001
Disk /dev/sdb - 3000 GB / 2794 GiB - ST3000DM001-9YN166








>[Proceed ] [ Quit ]

Note: Disk capacity must be correctly detected for a successful recovery.
If a disk listed above has an incorrect size, check HD jumper settings and BIOS
detection, and install the latest OS patches and disk drivers.

TestDisk 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org


Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB - ST3000DM001

Please select the partition table type, press Enter when done.
>[Intel ] Intel/PC partition
[EFI GPT] EFI GPT partition map (Mac i386, some x86_64...)
[Humax ] Humax partition table
[Mac ] Apple partition map (legacy)
[None ] Non partitioned media
[Sun ] Sun Solaris partition
[XBox ] XBox partition
[Return ] Return to disk selection




Note: Do NOT select 'None' for media with only a single partition. It's very
rare for a disk to be 'Non-partitioned'.

TestDisk 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org


Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB - ST3000DM001
CHS 503 255 63 - sector size=512

>[ Analyse ] Analyse current partition structure and search for lost partitions
[ Advanced ] Filesystem Utils
[ Geometry ] Change disk geometry
[ Options ] Modify options
[ MBR Code ] Write TestDisk MBR code to first sector
[ Delete ] Delete all data in the partition table
[ Quit ] Return to disk selection

TestDisk 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org

Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB - CHS 503 255 63
Current partition structure:
Partition Start End Size in sectors


Partition: Read error











*=Primary bootable P=Primary L=Logical E=Extended D=Deleted
>[Quick Search]
Try to locate partition




Note: Correct disk geometry is required for a successful recovery. 'Analyse'
process may give some warnings if it thinks the logical geometry is mismatched.

Sen har jag inte gått vidare, för den vill tydligen att storleken på hårddisken ska vara rätt först? Det kanske är bäst att man skaffar en hårddisk till och klonar den, om det går, innan man pillar mer? Kan man ta reda på det innan man skaffar en hårddisk till, om den alls går att klona?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Mikael » tor aug 10, 2023 10:41 pm

Henrik Jansson skrev:Sen har jag inte gått vidare, för den vill tydligen att storleken på hårddisken ska vara rätt först?


Din disk, enligt din andra tråd, har 6 Heads, 3 Disks, 4096 bytes per sector.


https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=1051&p=10431#p10431
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst