Reläkort

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Reläkort

Inläggav Mikael » tor maj 12, 2022 8:41 pm

Tänkte berätta om ett kul projekt, kul eftersom det inte blev något krångel.
Börjar från början:
Jag har en MintBox https://fit-iot.com/web/products/mbm2/mintbox-mini2-specifications/ och den är fläktlös.
Ibland när jag kollar på något videoklipp, vilket är ganska sällsynt, får jag en varning om hög temperatur. Det är väl Psensor som varnar, jag kör den i bakgrunden.
Varningen/gränsen är satt till 65 grader och det är ingen större fara med det.

Men som lite pyssel tog jag och beställde en extra kylfläns, en allmän avsedd för elektronik, och den har jag monterat på undersidan. Egentligen lite onödigt men - jag gjorde det.
Så tänkte jag att hela paketet borde vara vinklat på högkant och då beställde jag ett bordsstativ avsedd för små bildskärmar och meckade till det.

Då infann sig en tanke att ha en lös fläkt som blåser luft underifrån och jag skaffade en billig ultratyst fläkt på 80 mm och monterade några fästvinkar som fick utgöra små "ben".
Ja då kan jag starta fläkten när jag får temperaturvarning. Det är dock lite besvärligt att göra det, jag har ingen strömställare utan jag sätter i nätaggregatet i ett vägguttag och det är säkert 627 mm från där jag sitter och till vägguttaget.

Man vill ju inte dra på sig onödigt med motion/kondition två gånger i kvartalet! (jag måste ju göra samma manöver när jag ska stänga fläkten)
Så då beställde jag ett av de billigaste USB-reläkort jag kunde hitta hos Amazon. Jag som har tålamod som en treåring tänkte att jag hade tagit mig vatten över huvudet för att lyckas få till en styrning i Linux.
Men eftersom jag ju använder Mint så kunde jag enkelt installera Usbrelay via Programhanteraren och sedan visade det sig vara enklare än förväntat att starta och stoppa via terminalen.
Först
Kod: Markera allt
sudo usbrelay

Då visas info som
Device Found
type: 16c0 05df
path: /dev/hidraw0
serial_number:
Manufacturer: http://www.dcttech.com
Product: USBRelay1
Release: 100
Interface: 0
Number of Relays = 1
HW348_1=1

I mitt fall "heter" reläkortet HW348. Jag har bara ett relä på det kortet och då heter det HW348_1
Så när jag ska slå till reläet behövs bara
Kod: Markera allt
sudo usbrelay HW348_1=1

och slå av
Kod: Markera allt
sudo usbrelay HW348_1=0


Jag har fixat skript och lagt programstartare på skrivbordet.

Någon automatik har jag inte gett mig in på och tänker nog inte försöka med det heller vad gäller just temperaturstyrning.

Dock skulle det vara trevligt om man ex. med Autokey kunde använda tangentbordet för att styra reläet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Reläkort

Inläggav bosse » tor maj 12, 2022 8:49 pm

Fiffigt värre. Det gäller att inte dra på sig onödig träningsvärk :lol:
Kul att du delar med dig av erfarenheterna, inspirerar till fler lösningar hos andra här på forumet.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Reläkort

Inläggav Mikael » tor maj 12, 2022 10:04 pm

Mikael skrev:Dock skulle det vara trevligt om man ex. med Autokey kunde använda tangentbordet för att styra reläet.


Jadå det går bra det med:
Kod: Markera allt
system.exec_command('/home/mint/Skriptfiler/runusb1.sh', getOutput=False)


Ja usch, träningsvärk, det har jag haft en gång tidigare och det vill jag inte uppleva igen...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Reläkort

Inläggav Mikael » lör okt 22, 2022 1:46 pm

Som en ren ordningsfråga har jag nu tillgång till ett litet program (eller kod i Python) som jag kan använda för att styra ett sådant relä (eller flera då) tillsammans med en temperatursensor kopplad till en Raspberry Pi. :geek:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster