Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.

Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.

Inläggav Arne 1 » lör feb 03, 2018 3:29 am

Att komma med en ny dator INSPIRON 3662 med INTEL CPU och en DVD skiva gjord för CPU AMD fungerar inte i min nyköpta dator!
Alltså jag vill installera LMDE 2 brevid Win 10 var finner man LMDE 2 som är avsedd för Intel och bränna in på en DVD skiva?
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.

Inläggav LennartL » lör feb 03, 2018 12:50 pm

Du hittar LMDE 2 här:
https://linuxmint.com/download_lmde.php
Då bör du välja 64bit.
Lycka till!
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.

Inläggav Mikael » lör feb 03, 2018 12:54 pm

Läs också om kända problem:
https://www.linuxmint.com/rel_betsy.php
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.

Inläggav Arne 1 » lör feb 03, 2018 5:28 pm

Hej Mikael

Nu kan jag tala om för dig mer begripligt, jag syftade på att installera LMDE 2 64 bit i min nya dell dator INSPIRON 3662 men det finns ingen F-tangent
som tex F12 som numer är den gängse tangenten där man går in för att installera som i mitt fall LMDE 2 vid sidan av WIN 10.
Jag tror att det är fabriksfel på Datorn? Så på måndag tar jag kontakt med Dell supporten så får han avgöra det hela!
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.

Inläggav Arne 1 » ons feb 28, 2018 7:45 pm

Mikael skrev:Läs också om kända problem:


LMDE 2 HAR FLER SMÅSKAVANKER! Installationen påminner om hur det var att installera Ubuntu 10.04 och tidigare versioner. Alltså LMDE 2 måste moderniseras
och jag hoppas att kommande LMDE 3 handlar om det! LMDE 2 lierar inte med USB portarna om gör en Boot Dual, ett trögt trögt OS!
Däremot Fritt i en Dator så kan den fungera hyfsat men ändå lite långsam.
I sak, den är svår att hitta det bästa sättet att installera, för endast Gparted gäller för SWAP och PROGRAM när man ska installera LMDE 2 Betsy!
Jag gissar på, att de flesta går bet och ser LMDE 2 som inte brukbart OS?
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.

Inläggav Mikael » ons feb 28, 2018 9:53 pm

Arne 1 skrev:Jag gissar på, att de flesta går bet och ser LMDE 2 som inte brukbart OS?


Tja, jag vet inte.. beror väl på om man läser på innan man kastar sig över något?

LMDE (Linux Mint Debian Edition) is a very exciting distribution, targeted at experienced users, which provides the same environment as Linux Mint but uses Debian as its package base, instead of Ubuntu.
LMDE is less mainstream than Linux Mint, it has a much smaller user base, it is not compatible with PPAs, and it lacks a few features.
That makes it a bit harder to use and harder to find help for, so it is not recommended for novice users.


Själv har jag, (som ännu mer då) novis installerat LMDE, tillsammans med Windows, utan större problem men instämmer fullt ut med ovanstående text, det är lite knepigare med vissa saker.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.

Inläggav Arne 1 » fre mar 02, 2018 8:47 pm

Mikael skrev:Arne 1 skrev:
Jag gissar på, att de flesta går bet och ser LMDE 2 som inte brukbart OS?


Tja, jag vet inte.. beror väl på om man läser på innan man kastar sig över något?


Att hoppa på något och får vetskap om att LMDE 2 kan ge problem i de senaste datorerna, åtminstone i min DELL Inspiron 3662
I min 8 år gamla Inspiron fungerar Betsy oklanderligt! Men att installera denna nya dator bör man räkna med att det tar 4,5 timme
utan att få ordning på den!
1. installation 1,5 timme
2. uppdatering 3,0 timme
3. starta igång 8 minuter
4. pekaren hakar upp sig
5. varje program sker en fördröjning ex antal sekunder beroende på vilket program man startar upp.
Vad som sker när man ska starta detta OS så går den igenom en massa filer först sedan tar det några minuter när man är framme på skrivbordet!
Så att läsa igenom först, lönade sig inte när man skall installera LMDE 2 i en ny dator.
Något som stör mig är att Win 10 låter en inte att installera som brukligt är för Linux OS, alltså men sätter in dvd skivan det medges inte man blir tvingad
till en för-partition och när det är så dags kommer LMDE 2 partition igen, tårta på tårta onekligen!
Så all kritik är riktad mot Win 10 ungefär som om att den vill inte ha någon Boot Dual?

Du som är experten Mikael, hur gör man nu för att få igång LMDE 2 i en normal drift?
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am

Re: Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.

Inläggav Mikael » lör mar 03, 2018 8:39 pm

Arne 1 skrev:
Mikael skrev:Arne 1 skrev:
Du som är experten Mikael, hur gör man nu för att få igång LMDE 2 i en normal drift?

1. Jag är inte expert. Jag skulle nog kunna kalla mig, i detta sammanhang, för en lekman med nödvändiga kunskaper.
2. Följ någon av alla de guider som finns på nätet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Skillnad på CPU Intel och AMD För installation.

Inläggav Arne 1 » sön mar 04, 2018 9:59 pm

Hej Mikael

Jag tycks ha lyckats med att vara min egen expert och skriver ifrån LMDE 2 som jag och andra har haft så stort problem med?
Vad som behövs göras är att ändra på uppstarten, den som finns är inte korrekt.
Därför med att göra en covery vilket jag har gjort, så har den endast hackat upp sig på att Musens inställning inte varit korrekt.
Hur som helst har jag använt ett annat uppstart kommando och då fungerar LMDE 2 så till vida att allting har en fördröjningseffekt
från två till tio sekunder beroende på vad klickar på av program. Även när jag skriver här med någon sekund för varje bokstav.
Detta bör kunna fixas till med en sudo KOD som inte jag har lyckats få ihop?
Alltså uppstarten LMDE 2 MATE 64 bit duger inte utan även "med Linux" och dess värde plus (systemd) alltså *
som gör att den går direkt på att starta upp LMDE 2 och inte sätter igång och skannar först upp datorns filer för att visa hur okej allt är!
8 minuters uppstart är inte kul. Nu tar det 2,5 minuter i anspråk "Med en korrekt UPPSTART" som förmodligen går fortare till stånd när
man har fått bort datorns fördröjning på de kommando man ger, för olika program och dylikt?

* LMDE 2 MATE 64-bit "Den erbjudna uppstarten"
LMDE 2 MATE 64-bit med Linux 3,16. 0-5-amd 64 (systemd) "Den av mig vald uppstart"
LMDE 2 MATE 64-bit with Linux 3,16. 0-5-amd 64 (covery mode)
Arne 1
Samuraj
 
Inlägg: 60
Blev medlem: sön jan 15, 2017 11:18 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster