[löst] Få med sökvägen i en "launcher"?

[löst] Få med sökvägen i en "launcher"?

Inläggav Mikael » ons jul 15, 2020 12:04 pm

Jag har för ?:e gången "installerat" programmet SARDU. (det har åkt ut igen lika många gånger, förutom nu då)
Tidigare, har jag för mig, var det frågan om en "riktig" installation och jag fick en menypost för detta.
Nu är det bara en arkivfil som man kan packa upp på valfri plats och därifrån starta programmet genom dubbelklick på en av filerna.
Jag har valt att lägga mappen med Sardu i min mapp Software (där jag har lite annat liknande) som ligger i min hemkatalog.

Skapar jag en launcher på skrivbordet eller i menyn så bråkas det om en konfigurationsfil som inte hittas. Den/de ligger i en underkatalog till Sardu, som /CFG
Jag skulle behöva få med sökvägen i kommandot att starta, motsvarande "Starta i" som finns i Windows genvägar.
Har testat att använda ett skript (vilket jag kan behöva för andra prylar) men det hjälper inte. Förmodligen eftersom jag inte där vet hur jag ska få det att fungera.
En skapad .desktop funkar inte heller.

Flyttar jag in CFG mappen direkt till Home, där den efterfrågas, så fungerar allt men den lär jag ju komma att ta bort efter en tid om jag inte minns vad den är bra för.
Frågan är ju generell och inte specifikt för just programmet Sardu.
Senast redigerad av Mikael ons jul 15, 2020 12:21 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Få med sökvägen i en "launcher"?

Inläggav Mikael » ons jul 15, 2020 12:21 pm

Hm. klurade medan jag skrev frågan och om man delar skriptet på flera rader fungerar det.
Dock tog det ett tag innan jag insåg att skriptet behöver se annorlunda ut om det ska köras från skrivbordet/menyn än från platsen där skriptet ligger.

Kod: Markera allt
#/bin/sh
# cd .. bara om skriptet ska startas från /Skriptfiler
cd SoftWare/sardu-340-linux
./sardu_3
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron