Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Osprey » tor apr 18, 2024 6:10 pm

Marie SWE skrev:Hur jag ser att den försöker skriva
Skärmbild_2024-04-16_14-26-55.jpg
Det jag funderar på här är vad den egentligen menar, enheten är ju skrivskyddad så den skriver knappast något till "datadelen" på den. Däremot kan den kanske skriva till "headern" på partitionen eller disken. Bland annat kan du (t.ex med "tune2fs") se när ett filsystem senast var monterat och senast det var kontrollerat.

Förmodligen är det något sådant den menar att den skriver (kanske)...

Marie SWE skrev:Här får du output. 8-)
Kod: Markera allt
sudo lsof /dev/sdd
lsof: WARNING: can't stat() fuse.portal file system /run/user/1000/doc
      Output information may be incomplete.
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfsd-fuse file system /run/user/1000/gvfs
      Output information may be incomplete.
lsof: status error on /dev/sdd: No such file or directory
De första två felutskrifterna från lsof är ju bara för att du loggat in som vanlig användare (UID=1000) och sedan kört "sudo" eller "su" till root. Sedan kommer ett meddelande om att "sdd" inte finns, vilket förmodligen beror på att den redan är såpass avmonterad att den inte längre syns. Kanske kan du se något om du kör "lsof" innan du gör avmonteringen...(?)

Varför "skrivningen" till den hänger, förstår jag inte riktigt. Egentligen går det alldeles utmärkt att skriva till en disk som är avmonterad, enda skillnaden är ju att sökvägen är borta så att du inte kan etablera någon ny länk till den. Sedan tycker jag å andra sidan att om skrivningen av någon anledning inte lyckas, så borde den få en timeout efter högst en minut och något borde skrivas i "/var/log".

Finns det inget där om du söker med "grep sdd /var/log/*"...??
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör maj 31, 2025 6:14 pm

Marie SWE skrev:18dagar 17timmar upptid

Spöket är tillbaka..
Det går inte avmontera SD kortet igen.. Denna gången fungerar inte ens modprobe --remove --force uas... Processen UAS försvinner, men kortet är fortfarande kvar i filhanterarna.. (plural) Thunar och Caja. :lol:

Denna gången tog det inte ens 20dagar :lol: :lol: :lol:
Jag saknar windows7 :D

Linux ostabilitets problem fortsätter efter längre upptid.. (I skrivande stund upptid 65dagar)

Samma som ovanför, men nu även med USB-flash drives.

Är det någon som vet hur man kan ta bort dem utan att behöva boota om datorn?

Skärmbild_2025-05-31_19-11-27.jpg
Skärmbild_2025-05-31_19-11-27.jpg (160.65 KiB) Visad 2968 gånger
Marie SWE
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör maj 31, 2025 6:24 pm

Osprey skrev:.....

Hejsan :)
Har svenska ubuntu forumet lagt ner? eller har de ny url?
Marie SWE
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör maj 31, 2025 7:07 pm

Nu detekterar inte linux att jag sätter in en USB sticka
Det är som att USB portarna är avstängda.. Fast det är ström på dem.
user@a73s:~$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Detta även att jag anslutit en USB HDD, två USB stickor

Med SD kort blir det en till

user@a73s:~$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 031: ID 058f:6366 Alcor Micro Corp. Multi Flash Reader
Bus 001 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

jag vill inte behöva boota om datorn varje gång asså.
Synd att Debianforumet är så jäkla toxic, så man inte kan posta där inne.
Säg någonting negativt och det är fel på personen, inte på distron. :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » sön jun 01, 2025 12:23 pm

Hej, :)

Ja jag tror att det svenska Ubuntu-forumet har lagt ned, jag har åtminstone inte sett det på länge...

När det gäller umount, vad får du ut med "findmnt" eller "findmnt -l"..??
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön jun 01, 2025 2:54 pm

Osprey skrev:Hej, :)

Ja jag tror att det svenska Ubuntu-forumet har lagt ned, jag har åtminstone inte sett det på länge...

När det gäller umount, vad får du ut med "findmnt" eller "findmnt -l"..??

Hejsan :)
Det var ett tag sedan, jag hoppas livet lever snällt med dig. :D
Jag tror detta är sista svenska linux forumet. Det märks att den yngre generationen kan bra engelska då de drar sig till de engelska forumen istället.

Jag får vänta tills nästa gång det händer igen.. Det borde hända inom 20-60 dagar. Jag försökte hitta en lösning på internet i tre timmar utan framgång.. så det var bara att boota om datorn som temporär fix, då jag är beroende av att kunna ansluta USB stickor var och varannan dag.
För normala människor som bara surfar med sina datorer så bootar de ju om dem minst en gång i veckan, så då märker de ju inte problematiken.

Jag avskyr att boota om, då det tar närmre en timma att skriva ner alla öppna dokument, plats på disk och på vilken arbetsyta de är på. Öppna mappar i filhanteraren på de olika arbetsytorna.
Sedan efter omstart närmre en timma att öppna alla dokument igen och lägga tillbaka dem på rätt arbetsyta och i rätt ordning.. sedan ansluta till alla nätverksdiskar och avkryptera dem och öppna upp aktuella mappar igen på alla arbetsytor.
Så att boota om är närmre en 2-timmars process. :roll:

Jag är lite less på att Linux desktop som daily driver är så instabilt över lång upptid. När linux som server är superstabilt. :?
Ändå kör jag Debian med Xfce som anses vara det stabilaste som existerar.
Vore det enbart en dator, så hade jag funderat på hårdvaru inkompatibilitet.. Men nu är det på alla datorer.. stationära som bärbara.

Så jag måste hitta en lösning på att kunna ta bort ghost diskar,
Samt jag skulle även behöva hitta en lösning på att starta om energihanteraren.. (tror jag är den skyldige) på att den efter ca 20-30 dagar tappar förmågan att minnas ljusnivån på skärmen efter att skärmen stängs av efter 10min inaktivitet och när jag väcker skärmen igen så är ljuset på 100% brightness, så jag behöver tappa till en gång på [Fn] + eller - så den går tillbaka till 50% ljusstyrka..
Det intressanta är att det behövs bara en tapp för att den ska hoppa tillbaka till 50% medans om jag har stegat upp till 100% och sedan ner till 50% igen, så krävs det 5 tapp... Så den minns styrkan, men bara att den inte hoppar tillbaka förrän jag tappar till en gång.

Första indikeringen att saker börjar bugga ur är just det med ljusstyrkan...
Efter några dagar eller upp till två veckor, så kommer Ghost fenomenet..
Efter det kommer Nätverket efter ytterligare någon vecka eller två, där jag är tvingen att dra ur nätverkskabeln och sätta in den igen, en eller två gånger för att den ska ansluta, efter att blivit väckt från viloläge (save ram to disk) (Japp disken är felfri, till och med utbytt en gång från en 128GB ssd till en 256GB ssd)
Efter det kommer zombie processer...
Efter det kommer det error på temperaturmätning av hårddiskar....
Efter det kommer fenomen att vissa program slutar att svara som brandvägg eller liknande...
Sedan efter det kvarstår det enbart att boota om.. då har det i regel gått mellan 60 till 100 dagar
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » sön jun 01, 2025 5:44 pm

Marie SWE skrev:Samt jag skulle även behöva hitta en lösning på att starta om energihanteraren.. (tror jag är den skyldige) på att den efter ca 20-30 dagar tappar förmågan att minnas ljusnivån på skärmen efter att skärmen stängs av efter 10min inaktivitet och när jag väcker skärmen igen så är ljuset på 100% brightness, så jag behöver tappa till en gång på [Fn] + eller - så den går tillbaka till 50% ljusstyrka..

Varför har du igång energihanteraren överhuvudtaget, om du kör en server med grafiskt gränssnitt, så behövs den knappast...
https://wiki.archlinux.org/title/Power_management

Marie SWE skrev:Första indikeringen att saker börjar bugga ur är just det med ljusstyrkan...
Efter det kommer Nätverket efter ytterligare någon vecka eller två, där jag är tvingen att dra ur nätverkskabeln och sätta in den igen, en eller två gånger för att den ska ansluta, efter att blivit väckt från viloläge (save ram to disk) (Japp disken är felfri, till och med utbytt en gång från en 128GB ssd till en 256GB ssd)

...återigen, varför kör du energihanteraren, visst den kan vara bra för batteridrivna laptops och så, men för dig blir det nog bara en källa till krångel. En server ska ju aldrig stänga ned eller gå i viloläge, oavsett om skärmen (konsolen) är inaktiv...

Marie SWE skrev:Efter det kommer det error på temperaturmätning av hårddiskar....

Vad betyder det, är det någon vettig information eller?? Det mesta på min burk ligger på omkring 30°C...

Marie SWE skrev:Efter det kommer fenomen att vissa program slutar att svara som brandvägg eller liknande...

Vad menar du på "svara som brandvägg?? en brandvägg ligger ju normalt utanför operativsystemet och spärrar ovidkommande saker att komma in dit..??
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön jun 01, 2025 7:55 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Samt jag skulle även behöva hitta en lösning på att starta om energihanteraren.. (tror jag är den skyldige) på att den efter ca 20-30 dagar tappar förmågan att minnas ljusnivån på skärmen efter att skärmen stängs av efter 10min inaktivitet och när jag väcker skärmen igen så är ljuset på 100% brightness, så jag behöver tappa till en gång på [Fn] + eller - så den går tillbaka till 50% ljusstyrka..

Varför har du igång energihanteraren överhuvudtaget, om du kör en server med grafiskt gränssnitt, så behövs den knappast...
https://wiki.archlinux.org/title/Power_management

Marie SWE skrev:Första indikeringen att saker börjar bugga ur är just det med ljusstyrkan...

...återigen, varför kör du energihanteraren, visst den kan vara bra för batteridrivna laptops och så, men för dig blir det nog bara en källa till krångel. En server ska ju aldrig stänga ned eller gå i viloläge, oavsett om skärmen (konsolen) är inaktiv...

Marie SWE skrev:Efter det kommer det error på temperaturmätning av hårddiskar....

Vad betyder det, är det någon vettig information eller?? Det mesta på min burk ligger på omkring 30°C...

Marie SWE skrev:Efter det kommer fenomen att vissa program slutar att svara som brandvägg eller liknande...

Vad menar du på "svara som brandvägg?? en brandvägg ligger ju normalt utanför operativsystemet och spärrar ovidkommande saker att komma in dit..??

Nee jag kör inte mina laptops och desktops som server, det ända jag sa om server, är att när man kör linux som server så är det stabilt för lång upptid.
Medans kör man linux på laptop och desktop som just desktop miljö så är det inte stabilt för lång upptid

Jag misstänker att du var stressad när du läste då du associera till server. :D
På mina servrar kör jag Rocky Linux utan desktop miljö.

Men tillbaka till mina laptops och desktops som inte är servrar.. Utan vanliga datorer jag sitter vid och arbetar med mängder av dokument och gör research på nätet och pluggar..

Jag behöver att skärmarna ska kunna dimma sig på mina bärbara datorer och jag behöver att hårddiskarna stänger av sig vid lång inaktivitet. Då det blir mycket tystare när 4st HDD 7200rpm stänger av sig när de inte används. Mina datorer står på under många fler timmar än jag aktivt sitter vid dem.
Så energihanteraren är jag inte villig att offra. 8-)

Jag måste lära mig att lösa problemen/buggarna som är återkommande (Buggar eftersom det är återkommande)
Att behöva starta om datorn för att få bort ghost diskar låter konstigt.. Skulle man veta vilken process som är ansvarig, så borde man kunna starta om den.
Lika så det med brightness som slutar funka, det borde kunna gå att starta om en process oxå och inte behöva bota om datorn.

Problemet är att det tar låååång tid att återskapa dem varje gång, så att lämna in en buggrapport lär inte någon av utvecklarna kika på, då de inte har tålamod att låta maskiner tuffa i 100dagar innan de kan se buggen själva.

I kernel loggen så skriver den error på att hårddisken bytte temperatur från 35grader till 37grader.
Men det error meddelandet dyker enbart upp efter den har börjat spöka efter lång upptid.. Innan dess skriver den inga error meddelanden på förändrad temp.

Jag använder opensnitch som gränssnitt till brandväggen för att få enkel hantering samt en bra översikt samt smidiga loggar etc... och det är någon kommunikation som börjar fela efter för lång upptid mellan gränssnittet och nftables..
Fråga mig inte varför, det vet jag inte...
jag ser bara sambandet från första indikationen jag listade i förra messet, tills att systemet börjar bugga ur så mycket att det måste bootas om.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån jun 02, 2025 5:01 pm

* Första indikeringen att saker börjar bugga ur är just det med ljusstyrkan...
Nu hände det igen men efter enbart en dag, istället för någon vecka eller tre som det brukar vara. (Inga felmeddelande i några loggar)
Hitta skyldiga processen och omstart löste denna. Detta är fortfarande en oacceptabel Bugg... men temporär workaround

Det var en av fyra... tre kvar att lösa
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tis jun 03, 2025 2:29 pm

Marie SWE skrev:Efter det kommer Nätverket efter ytterligare någon vecka eller två, där jag är tvingen att dra ur nätverkskabeln och sätta in den igen, en eller två gånger för att den ska ansluta

Prova om det räcker med att köra "sudo dhclient" för att nätet ska komma igång...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » ons jun 04, 2025 1:49 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Efter det kommer Nätverket efter ytterligare någon vecka eller två, där jag är tvingen att dra ur nätverkskabeln och sätta in den igen, en eller två gånger för att den ska ansluta

Prova om det räcker med att köra "sudo dhclient" för att nätet ska komma igång...

Jag kan prova när det händer. Men först kommer Ghost diskarna komma några veckor innan nätverksanslutningen får hicka.

Det är det som är så tråkigt att det tar veckor till två månader att replikera buggarna.
Jag skulle behöva 60datorer där jag startar en dator varje dag.. då kan jag få en dator som buggar ur ca en gång om dagen efter första nått 60dagar, :lol: haha
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » mån jun 09, 2025 3:52 pm

Har gjort lite förändringar och uppdateringar i "vmi", nu när jag fullt ut har haft en möjlighet...

Glöm, eller vänta lite med "vmi show zombie", eller bry dig iallafall inte om att försöka "trace:a" en zombie... inte farligt på något sätt, men -INGENTING- händer, zombien är så "död" att ingenting finns kvar... Helt ok, men det hade varit intressant att kunna se vad som sist hände....

I nya versionen kan du iaf se vad/eller vem det var som startade den, säg till om du behöver, eller har nytta av det... :)

Just nu har jag en "[get_apt_cache.p] <defunct>", som är startad av "mintmenu", alltså det där lilla uppdateringsprogrammet, i panelen
....
Senast redigerad av Osprey mån jun 09, 2025 4:32 pm, redigerad totalt 1 gång.
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » mån jun 09, 2025 4:21 pm

Jag har ett antal gånger provat att skicka signalen "SIGCHLD" till föräldraprocessen, men inget händer... förmodligen har föräldraprocessen tappat räkning av vilka "barnprocesser" den har, kanske via fork... den borde ju annars ha rensat bort den processen som ("have not been reaped by parent process")...

Kanske har föräldraprocessen inte fått någon signal (SIGCHLD) när "zombien" sjunk under ytan... jag kan inte Linux tillräckligt bra för att förklara bättre... :)
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » mån jun 09, 2025 5:00 pm

Som så...
#include <stdio.h>
int main(void)
{
      printf ("Hello world\n");
}

:D
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån jun 09, 2025 5:39 pm

Osprey skrev:Som så...
#include <stdio.h>
int main(void)
{
      printf ("Hello world\n");
}

:D

Just nu har jag inga zombies, eller ghost diskar.. Det är enbart 8dagar upptid ännu. :lol:
Dock har de första error meddelandena börjat poppa upp i kernel log. :mrgreen:
2025-06-05T01:37:52.948762+02:00 a73s kernel: [216922.624929] ata2.00: configured for UDMA/133
2025-06-05T01:37:52.956971+02:00 a73s kernel: [216922.635100] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#0 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=31s
2025-06-05T01:37:52.956993+02:00 a73s kernel: [216922.635115] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#0 Sense Key : Illegal Request [current]
2025-06-05T01:37:52.956997+02:00 a73s kernel: [216922.635123] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#0 Add. Sense: Unaligned write command
2025-06-05T01:37:52.956999+02:00 a73s kernel: [216922.635132] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#0 CDB: Read(10) 28 00 0d 59 db 08 00 00 08 00
2025-06-05T01:37:52.957003+02:00 a73s kernel: [216922.635137] I/O error, dev sdb, sector 223992584 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 1 prio class 2
2025-06-05T01:37:52.957011+02:00 a73s kernel: [216922.635186] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#1 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=31s
2025-06-05T01:37:52.957013+02:00 a73s kernel: [216922.635194] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#1 Sense Key : Illegal Request [current]
2025-06-05T01:37:52.957016+02:00 a73s kernel: [216922.635200] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#1 Add. Sense: Unaligned write command
2025-06-05T01:37:52.957018+02:00 a73s kernel: [216922.635207] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#1 CDB: Read(10) 28 00 0d 59 db 60 00 00 10 00
2025-06-05T01:37:52.957020+02:00 a73s kernel: [216922.635211] I/O error, dev sdb, sector 223992672 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 2 prio class 2
2025-06-05T01:37:52.957022+02:00 a73s kernel: [216922.635245] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#15 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=30s
2025-06-05T01:37:52.957025+02:00 a73s kernel: [216922.635249] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#15 Sense Key : Illegal Request [current]
2025-06-05T01:37:52.957027+02:00 a73s kernel: [216922.635253] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#15 Add. Sense: Unaligned write command
2025-06-05T01:37:52.957029+02:00 a73s kernel: [216922.635257] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#15 CDB: Read(10) 28 00 0c 8f ea 38 00 00 28 00
2025-06-05T01:37:52.957030+02:00 a73s kernel: [216922.635259] I/O error, dev sdb, sector 210758200 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 5 prio class 2
2025-06-05T01:37:52.957032+02:00 a73s kernel: [216922.635274] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#16 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=30s
2025-06-05T01:37:52.957034+02:00 a73s kernel: [216922.635278] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#16 Sense Key : Illegal Request [current]
2025-06-05T01:37:52.957036+02:00 a73s kernel: [216922.635282] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#16 Add. Sense: Unaligned write command
2025-06-05T01:37:52.957038+02:00 a73s kernel: [216922.635286] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#16 CDB: Read(10) 28 00 0c 8f ea b8 00 00 08 00
2025-06-05T01:37:52.957041+02:00 a73s kernel: [216922.635288] I/O error, dev sdb, sector 210758328 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 1 prio class 2
2025-06-05T01:37:52.957043+02:00 a73s kernel: [216922.635325] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#21 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=44s
2025-06-05T01:37:52.957045+02:00 a73s kernel: [216922.635337] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#21 Sense Key : Illegal Request [current]
2025-06-05T01:37:52.957046+02:00 a73s kernel: [216922.635347] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#21 Add. Sense: Unaligned write command
2025-06-05T01:37:52.957048+02:00 a73s kernel: [216922.635359] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#21 CDB: Read(10) 28 00 0c 1e f2 b0 00 00 20 00
2025-06-05T01:37:52.957051+02:00 a73s kernel: [216922.635368] I/O error, dev sdb, sector 203354800 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 1 prio class 2
2025-06-05T01:37:52.957053+02:00 a73s kernel: [216922.635402] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#22 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=44s
2025-06-05T01:37:52.957055+02:00 a73s kernel: [216922.635415] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#22 Sense Key : Illegal Request [current]
2025-06-05T01:37:52.957057+02:00 a73s kernel: [216922.635425] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#22 Add. Sense: Unaligned write command
2025-06-05T01:37:52.957059+02:00 a73s kernel: [216922.635431] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#22 CDB: Read(10) 28 00 0c 1e f2 d8 00 00 60 00
2025-06-05T01:37:52.957060+02:00 a73s kernel: [216922.635435] I/O error, dev sdb, sector 203354840 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 1 prio class 2
2025-06-05T01:37:52.957062+02:00 a73s kernel: [216922.635469] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#23 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=30s
2025-06-05T01:37:52.957064+02:00 a73s kernel: [216922.635481] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#23 Sense Key : Illegal Request [current]
2025-06-05T01:37:52.957067+02:00 a73s kernel: [216922.635492] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#23 Add. Sense: Unaligned write command
2025-06-05T01:37:52.957069+02:00 a73s kernel: [216922.635503] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#23 CDB: Read(10) 28 00 0c 8f ea c8 00 00 48 00
2025-06-05T01:37:52.957071+02:00 a73s kernel: [216922.635512] I/O error, dev sdb, sector 210758344 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 9 prio class 2
2025-06-05T01:37:52.957073+02:00 a73s kernel: [216922.635546] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#24 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=30s
2025-06-05T01:37:52.957075+02:00 a73s kernel: [216922.635557] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#24 Sense Key : Illegal Request [current]
2025-06-05T01:37:52.957077+02:00 a73s kernel: [216922.635563] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#24 Add. Sense: Unaligned write command
2025-06-05T01:37:52.957079+02:00 a73s kernel: [216922.635569] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#24 CDB: Read(10) 28 00 0c 8f eb 18 00 00 10 00
2025-06-05T01:37:52.957081+02:00 a73s kernel: [216922.635573] I/O error, dev sdb, sector 210758424 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 2 prio class 2
2025-06-05T01:37:52.957083+02:00 a73s kernel: [216922.635591] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#31 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=55s
2025-06-05T01:37:52.957085+02:00 a73s kernel: [216922.635597] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#31 Sense Key : Illegal Request [current]
2025-06-05T01:37:52.957087+02:00 a73s kernel: [216922.635603] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#31 Add. Sense: Unaligned write command
2025-06-05T01:37:52.957089+02:00 a73s kernel: [216922.635609] sd 1:0:0:0: [sdb] tag#31 CDB: Read(10) 28 00 0c db 57 20 00 01 00 00
2025-06-05T01:37:52.957090+02:00 a73s kernel: [216922.635613] I/O error, dev sdb, sector 215701280 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 24 prio class 2
2025-06-05T01:37:52.957093+02:00 a73s kernel: [216922.635631] ata2: EH complete

Jag kan säga att disken är 100% felfri då jag kört alla diskkontroller som existerar... samt det tog 4dagar upptid innan dessa börja poppa upp.. Så det är systemet som buggar ur på något vis.. Samt inga errors i loggen senaste två dygnen. :lol:

Däremot håller jag på att slå pannan blodig emot väggen för att sluta få Firefox att försöka leta efter en nätverksskrivare varje gång jag trycker CTRL+P
Fan det tar två minuter innan printerdialogen poppar upp så jag kan skriva ut till PDF. :x
att skriva ut ett dokument är ju överlevnadbart med 2min.... att skriva ut 20 olika sidor är 40minuter väntetid.

Jag har ingen nätverksskrivare, så jag har avinstallerat CUPS do to the CVE så att säga..
Jag har provat att söka på nätet i över tre timmar utan att hitta info.. alla pratar om att installera CUPS...
Jag hittade en sida https://groups.google.com/g/linux.debia ... 2hXQAw4WBI Men den ända skillnaden de förslagen gjorde var att 127.0.0.1:631 sluta poppa upp i brandväggens logg..
Men firefox hänger sig fortfarande i två minuter då den fortfarande verkar leta efter en fysisk skrivare innan den ger upp och tillåter mig skriva ut till PDF.
Jag provade till o med att döpa om mappen etc/cups till -old (som fortfarande är kvar efter avinstallation av CUPS+associationer) för att se om den gav fan i att försöka leta..

Detta händer inte i windows med Firefox.. dialogen poppar upp på 2röda
Marie SWE
Ninja

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga supportfrågor