Installera grub vid uppdatering av webbläsare

Installera grub vid uppdatering av webbläsare

Inläggav Mikael » fre mar 27, 2026 7:50 am

Vet inte om detta är kopplat till LMDE+Multiboot eller ej men sker på testdatorn där jag har LMDE + Windowshe...tet + antiX.

Vid senaste uppdateringen som bestod av Thunderbird, Firefox, Vivaldi, Webkit, samt vid tidigare uppdateringar, får jag upp en dialogruta med ett val att göra gällande att installera grub eller ej?
Som info får man en varning om att utan grub finns risk att datorn inte startar upp!
Kryssrutan avser "Installera INTE grub"
Om jag inte kryssar i den (med tanke på varningen) och väljer Next händer inget, det går inte att komma förbi det steget.
För att komma förbi behöver jag välja att inte installera grub, med varningen i åtanke. Då kommer man vidare med Next.

Jag begriper att jag inte behöver installera grub eftersom den redan är installerad, troligen senast av antiX, men varför kommer denna ruta ens fram?
Om det hade varit i samband med en ny kärna hade det varit okej, men webbläsare?
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Re: Installera grub vid uppdatering av webbläsare

Inläggav Jan-Olof » fre mar 27, 2026 5:51 pm

Har själv aldrig råkat ut för detta. Om jag ska bidra med en gissning så tror jag att din misstanke om multiboot kan vara det mest troliga.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Övriga supportfrågor