Radera partition på hårddisken

Radera partition på hårddisken

Inläggav AlexC63 » ons okt 08, 2025 2:19 pm

Hej.

Jag har en laptop med både Win 10 och Linux, och nu skulle jag vilja ta bort Win 10. Går det att radera den partitionen av hårddisken som har Win 10 installerad utan att förlora Linux? Eller måste jag göra en nyinstallation med enbart Linux?

AlexC63
AlexC63
Munk

Re: Radera partition på hårddisken

Inläggav Osprey » ons okt 08, 2025 3:18 pm

Om datorn startar upp med Grub som bootloader så är det inga problem alls att ta bort partitionen. Enklast är det att göra det med "GParted" för Win10 har förmodligen mer än en partition, förmodligen 4.

Antingen startar du upp GParted i "start-menyn", eller också startar du upp den i en treminal som "sudo gparted".

Att bara ta bort de partitioner som Win10 har är helt riskfritt och även att göra om dem till en eller flera som du kan använda i Linux är helt riskfritt.

Vill du däremot flytta om även Linux partitioner så behöver du starta upp GParted-live från en CD eller en USB-pinne. Men att flytta root-partitionen för Linux -sägs kunna- medföra vissa problem, även jag själv aldrig haft några problem med det...

Börja med att starta GParted och se efter hur det set ut, skicka en bild hit eller så. Fundera sedan igenom hur du skulle vilja att det såg ut, så kan vi kanske hjälpa dig!

...och som alltid - det är alltid en god idé att ta en backup innan man gör något sådant här, även om det brukar funka utan problem....
Osprey
Ninja

Inläggav AlexC63 » ons okt 08, 2025 4:34 pm

Osprey skrev:Om datorn startar upp med Grub som bootloader så är det inga problem alls att ta bort partitionen. Enklast är det att göra det med "GParted" för Win10 har förmodligen mer än en partition, förmodligen 4.

Antingen startar du upp GParted i "start-menyn", eller också startar du upp den i en treminal som "sudo gparted".

Att bara ta bort de partitioner som Win10 har är helt riskfritt och även att göra om dem till en eller flera som du kan använda i Linux är helt riskfritt.

Vill du däremot flytta om även Linux partitioner så behöver du starta upp GParted-live från en CD eller en USB-pinne. Men att flytta root-partitionen för Linux -sägs kunna- medföra vissa problem, även jag själv aldrig haft några problem med det...

Börja med att starta GParted och se efter hur det set ut, skicka en bild hit eller så. Fundera sedan igenom hur du skulle vilja att det såg ut, så kan vi kanske hjälpa dig!

...och som alltid - det är alltid en god idé att ta en backup innan man gör något sådant här, även om det brukar funka utan problem....

Hej.

Tack för svaret.
Ursäkta en löjligt fråga; Hur gör man en backup? Till ett USB-minne? CD? Eller till datorns egna hårddisk? Ja, jag är nybörjare....

AlexC63
AlexC63
Munk

Inläggav Osprey » ons okt 08, 2025 4:42 pm

Det handlar bara om att du kopierar allt viktigt som du har till något annat, samma i alla operativsystem... skulle något gå fel, så har du en kopia på alla dokument och allt annat...

Det funkar med en vanlig USB-pinne, dit du kopierar allt som du -måste- ha kvar (bara för att ha en kopia som säkerhet). Själv kör jag LuckyBackup (som jag missar att köra alltför ofta), men det fixar det... du måste dock ha ett minne att köra ut backupen till....

Det handlar bara om att -OM- någonting skulle -S*ita*- sig så har du sparat allt viktigt och kan gå till en Plan #2.....
Senast redigerad av Osprey ons okt 08, 2025 4:49 pm, redigerad totalt 1 gång.
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » ons okt 08, 2025 4:48 pm

Bra att ha kvar är i princip allt som ligger i Home, även dolda filer.
Ja, det finns ju mycket där som inte är jätteviktig men enkelt att ta rubbet.

Har man en backup behöver man sällan använda den men glömmer man det kan man ge sig f-n på att allt skiter sig!
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » ons okt 08, 2025 5:22 pm

Osprey skrev:Det handlar bara om att du kopierar allt viktigt som du har till något annat, samma i alla operativsystem... skulle något gå fel, så har du en kopia på alla dokument och allt annat...

Det funkar med en vanlig USB-pinne, dit du kopierar allt som du -måste- ha kvar (bara för att ha en kopia som säkerhet). Själv kör jag LuckyBackup (som jag missar att köra alltför ofta), men det fixar det... du måste dock ha ett minne att köra ut backupen till....

Det handlar bara om att -OM- någonting skulle -S*ita*- sig så har du sparat allt viktigt och kan gå till en Plan #2.....

Tack, jag tror jag förstår. Kommer inte att ge mig in på detta ikväll, men senare i veckan antagligen.

AlexC63
AlexC63
Munk

Inläggav AlexC63 » ons okt 08, 2025 5:24 pm

Mikael skrev:Bra att ha kvar är i princip allt som ligger i Home, även dolda filer.
Ja, det finns ju mycket där som inte är jätteviktig men enkelt att ta rubbet.

Har man en backup behöver man sällan använda den men glömmer man det kan man ge sig f-n på att allt skiter sig!

Tack. Som tur var har jag inte speciellt mycket sparat på just denna dator (som egentligen är en reservdator), men då förstår jag vad jag ska göra.

AlexC63
AlexC63
Munk

Inläggav AlexC63 » tor okt 09, 2025 9:10 am

Osprey skrev:Om datorn startar upp med Grub som bootloader så är det inga problem alls att ta bort partitionen. Enklast är det att göra det med "GParted" för Win10 har förmodligen mer än en partition, förmodligen 4.

Sådärja, nu har jag tagit en bild på hur partitionerna ser ut i Gparted. Linux finns alltså på den minsta partitionen (75 gb), och Windows på den som är på 147 gb. Vad dom andra partitionerna är för något, vet jag inte. Hur kan jag gå vidare med detta?
AlexC63
Partitioner.png
Partitioner.png (49.55 KiB) Visad 4587 gånger
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » tor okt 09, 2025 2:03 pm

Du behöver egentligen bara markera sda3 och högerklicka (tror jag) och välja att formatera som exempelvis ext4

Hur ser boot-processen ut? Är det via Grub eller via grub4dos?
Om det är det senare kan grub4dos ligga som filer på partition sda3
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » tor okt 09, 2025 4:51 pm

Mikael skrev:Du behöver egentligen bara markera sda3 och högerklicka (tror jag) och välja att formatera som exempelvis ext4

Vet faktiskt inte vad "Grub" eller "grub4dos" är för något. Men när jag startar datorn får jag ett par-tre olika alternativ för att logga in. Det ena är Linux och det andra är Windows. Det finns ett par alternativ till men jag har aldrig brytt mig om att titta på dom eftersom jag bara loggar in via Linux nu för tiden.
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » tor okt 09, 2025 9:55 pm

Då är det högst sannolikt att Mint har fixat boot. Då kan du formatera om partitionen med Windows. Den blir då som ett extra lagringsutrymme, typ som D:\ i windowsmiljö.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » fre okt 10, 2025 7:20 am

Mikael skrev:Då är det högst sannolikt att Mint har fixat boot. Då kan du formatera om partitionen med Windows. Den blir då som ett extra lagringsutrymme, typ som D:\ i windowsmiljö.

Så jag ska logga in på Windows för att formatera hårddisken? Det var längesedan jag använde Windows, så jag är inte riktigt säker på hur jag ska göra, så förklara gärna lite närmare så att jag inte klantar till det :)
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » fre okt 10, 2025 8:20 am

AlexC63 skrev:
Mikael skrev:Då är det högst sannolikt att Mint har fixat boot. Då kan du formatera om partitionen med Windows. Den blir då som ett extra lagringsutrymme, typ som D:\ i windowsmiljö.

Så jag ska logga in på Windows för att formatera hårddisken? Det var längesedan jag använde Windows, så jag är inte riktigt säker på hur jag ska göra, så förklara gärna lite närmare så att jag inte klantar till det :)

Nä det går inte, det blir som att såga av den gren man sitter på.

Gör detta med Gparted, i Linux

Mikael skrev:Du behöver egentligen bara markera sda3 och högerklicka (tror jag) och välja att formatera som exempelvis ext4
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » fre okt 10, 2025 9:26 am

Hej.

Jag gjorde som du sa, och nu har jag en ny partition på 159 gb, men jag kan inte använda den eftersom jag saknar behöriga rättigheter.... Hur gör jag nu?
AlexC63
Munk

Inläggav AlexC63 » fre okt 10, 2025 9:28 am

Ser också att det står "Du är inte ägaren för att ändra dessa rättigheter" när jag högerklickar på partitionen och tittar på "Rättigheter".
AlexC63
Munk

Nästa

Återgå till Övriga supportfrågor