Osprey skrev:Om datorn startar upp med Grub som bootloader så är det inga problem alls att ta bort partitionen. Enklast är det att göra det med "GParted" för Win10 har förmodligen mer än en partition, förmodligen 4.
Antingen startar du upp GParted i "start-menyn", eller också startar du upp den i en treminal som "sudo gparted".
Att bara ta bort de partitioner som Win10 har är helt riskfritt och även att göra om dem till en eller flera som du kan använda i Linux är helt riskfritt.
Vill du däremot flytta om även Linux partitioner så behöver du starta upp GParted-live från en CD eller en USB-pinne. Men att flytta root-partitionen för Linux -sägs kunna- medföra vissa problem, även jag själv aldrig haft några problem med det...
Börja med att starta GParted och se efter hur det set ut, skicka en bild hit eller så. Fundera sedan igenom hur du skulle vilja att det såg ut, så kan vi kanske hjälpa dig!
...och som alltid - det är alltid en god idé att ta en backup innan man gör något sådant här, även om det brukar funka utan problem....
Sådärja, nu har jag tagit en bild på hur partitionerna ser ut i Gparted. Linux finns alltså på den minsta partitionen (75 gb), och Windows på den som är på 147 gb. Vad dom andra partitionerna är för något, vet jag inte. Hur kan jag gå vidare med detta?
AlexC63

- Partitioner.png (49.55 KiB) Visad 4587 gånger