Nyckelringen är låst

Nyckelringen är låst

Inläggav Raggos » tis maj 10, 2022 1:31 pm

Hej!
Jag har installerat Lubuntu 20.04 på en väns äldre dator. Det mesta fungerar bra men när brevhanteraren Evolution öppnas så frågar den efter lösenordet då Nyckelringen är låst. Tyvärrr så har jag inte något lösenord som fungerar. Vad kan jag göra för att öppna Nyckelringen?

Mvh
Raggos
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Nyckelringen är låst

Inläggav bosse » tis maj 10, 2022 1:49 pm

Kolla om du kan vara hjälpt av detta
sök på nyckelring

viewtopic.php?f=18&t=1006&p=6109&hilit=nyckelring#p6109
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Nyckelringen är låst

Inläggav Raggos » tis maj 10, 2022 2:47 pm

Tack för tippset! Men kommer jag verkligen åt nyckelringen? Om jag förstått det rätt så måste ett lösenord för Evolution skrivas in i nyckelringen för att slippa skriva in lösenordet varje gång Evolution startas?
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Nyckelringen är låst

Inläggav Mikael » tis maj 10, 2022 10:54 pm

Det fungerar väl ungefär som så att om du loggar in med ett lösenord i systemet när datorn startas så är det du som använder datorn och har rätten att starta Evolution och läsa breven där.

Om man har automatisk inloggning så är det ingen som är verifierad användare och för att DÅ kunna läsa brev måste man ange lösenord för att få göra just det.

Om man loggar in automatiskt och/men med ett lösenord som är blankt så är det ändå du som är användare eftersom DU gjorde manövern att blanka lösenordet.

Typ...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nyckelringen är låst

Inläggav Raggos » ons maj 11, 2022 10:39 am

"Om man har automatisk inloggning så är det ingen som är verifierad användare och för att DÅ kunna läsa brev måste man ange lösenord för att få göra just det."
Det är nog rätt som du skriver Mikael men varför går det inte att låsa upp nyckelringen med root-lösenordet?
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Nyckelringen är låst

Inläggav Raggos » lör maj 21, 2022 9:30 am

Problemet med nyckelringen hittade jag ingen lösning på men det fixade sig genom att istället för Evolution installera Thunderbird. I Thunderbird skrivs lösenordet i själva programmet. Om det är det som gör att det inte frågas om någon nyckelring vet jag inte men det verkar fungera!
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Nyckelringen är låst

Inläggav Mikael » lör maj 21, 2022 6:18 pm

Raggos skrev:I Thunderbird skrivs lösenordet i själva programmet.

Nja, det är nog egentligen samma princip. För att en användare ska ha möjligheten att starta ett program som i sin tur innehåller lösenord så måste den användaren verifiera sig, på något sätt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nyckelringen är låst

Inläggav Raggos » tor maj 26, 2022 10:06 am

Det kanske är så men i Mint 19.3 som har både Evolution och Thunderbird installerat finns bara lösenordet för Evolution i nyckelringen men inte lösnordet för Thunderbird!
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Nyckelringen är låst

Inläggav lampuradio » ons jan 10, 2024 8:55 am

Om man installerar Mint med alternativet "automatisk inloggning" är det bara programspecifika lösenord som man behöver. I Thunderbird lagras lösenord, och i Firefox kan man välja att spara. Det enda man behöver är lösenordet för "sudo", vilket är det lösenord man valde för sig själv vid installationen. Nyckelringen (om den finns numera) upplevde jag som rätt bökig och oattraktiv lösning, men den har inte gjort sig påmind vid de senaste installationerna.

Jag ser att tråden är rätt gammal, men kommenterar "for reference".
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm

Re: Nyckelringen är låst

Inläggav Mikael » ons jan 10, 2024 9:07 am

Min erfarenhet är att Chromiumbaserade webbläsare kräver lösenord när man startar dem.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster