Egna synpunkter

Hur ska vi uppmuntra användandet av Linux Mint, ta fram marknadsföringsmaterial mm.

Egna synpunkter

Inläggav Mikael » tis jan 31, 2012 8:54 am

Kastar mig in i denna forumdel med några lösryckta funderingar, "utan inbördes ordning".

Linux, allmänt, är nog något som upplevs av många som något mycket konstigt.
Personer som är "född" med ex. WinXP och aldrig ens kommit i kontakt med DOS anser nog att det endast är Windows som finns.
Som att säkert många NewYork-bor skulle säga att NY är den bästa staden i världen och så har de aldrig någonsin varit längre bort än några kvarter från hemmet.
De som antingen "fötts" med en Mac eller bytt till en Mac har nog lättare att acceptera att det faktiskt finns ytterligare op.

Mitt eget intresse, eller något slags gryende intresse, för Linux kom i samband med något råd att använda Puppy för att komma åt en disk och rädda filer.
Då insåg jag att det ju faktiskt fanns ett grafiskt gränssnitt! Det gick nog ganska lång tid innan jag kom mig för att testa diverse distributioner, med varierande resultat.

Det som slog mig vid den tiden var att det var, eller är, svårt att få en god överblick över de olika distarna, skillnader mellan dessa. Wikipedia hade en hyfsad artikel har jag för mig.
Om man sökte eller ställde frågor så gav det i stort sett svar som att "Mandriva tycker jag är bra", "Ubuntu är lämplig tycker jag" osv.. alltså mer personliga åsikter än någon slags fakta.
Ännu tydligare blev detta om man försökte få veta vad det var som skiljde KDE från Gnome, eller eg. vad som menas med detta. Då blev det mer personligt som "KDE är snyggare", "nä Gnome är snyggare". Ingen förklarade vad som var vad eller varför. Samma sak för LXDE, Xfce osv. Att de finns och att det finns olika favoriter är klart men klent med fakta.

Något jag stör mig på är att alla användare av Linux förväntas kunna använda Linux. Alltså att alla kommandon mm via ett ålderdomligt gränssnitt (Terminalen) ska man bara känna till.
Läste en artikel som beskrev samma sak: "Ska man få hjälp med Linux måste man kunna Linux så bra att man inte behöver hjälp". (Lite som att man idag måste vara frisk för att orka vara sjuk..)

Mint?
Ja, jag fastnade för Mint(8), och lär nog sitta fast där, av några enkla orsaker:
1. Den fungerade direkt. 2. Påminner mig om Windows till stora delar.
Nu har jag ju inte testat alla andra dist. av Linux så jag kan ju inte påstå att Mint är bäst men jag kan i alla fall varmt rekommendera Mint.

För att ev. kunna få fler anhängare av Mint tror jag att man måste avmystifiera det hemliga och slutna brödraskapet Linux.
Tydligt visa och försöka förklara, kanske inte i detalj, skillnader mellan typ Ubuntu, Debian osv.
Sedan fortsätta neråt i hierarkin, vilka som är baserad på Ubuntu osv. och sedan ytterligare detta med KDE, Gnome, LXDE, Xfce osv. på ett sakligt och opartiskt sätt.
Detta borde hjälpa en förstagångsanvändare att sålla bort och sålla fram lämpligaste disten för just denne och dennes dator.
Kommer man in rätt från början tror jag det är större chans man blir kvar.

Synpunkter så långt?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Egna synpunkter

Inläggav tux-sven » tis jan 31, 2012 2:22 pm

Intressanta och goda synpunkter.
Själv har jag försökt få en mängd människor att upptäcka Linux. Jag tycker ditt val, Mint 8 gnome, var ett utmärkt val.
Själv brukar jag använda/demonstrera Mint 10 Main Edition. Den brukar f.d. Win-användare kunna köra nästan direkt, utan några problem. Numerar använder jag förstås istället "Extons DebEx Mint 10 special"

Observera att jag introducerad Mint 10 Gnome för människor som egentligen är totalt ointresserade av datorer i sig, men vill att det "bara skall fungera" som det är avsett. Från dessa kommer det nästan inga frågor efteråt!

Det är ju faktiskt så att Mint:s skapare "Clem" har varit teknisk support för dem som försökt migrera från Win till Ubuntu Linux. Han såg vilka de vanligaste problemen var och fixade till detta i Ubuntu - som då istället blev Linux Mint.

Linux Mint är alltså medvetet framtagen för att vara enkel för "nybörjare". Nu har det däremot kommit lite smolk i bägaren i och med Gnome3, som sabbat Mint:s speciella utseende och egenskaper. Det är därför jag fortfarande kör Mint 10. :D

KDE då? Ja KDE är väldigt "polerat" och påminner åxå en del om Win XP, men får nog betraktas som mer komplext för en nybörjare. (Det finns så oerhört många inställningsmöjligheter)

Däremot har stabiliteten hos KDE mognat väldigt och är nu alldeles utmärkt. I KDE finns medföljande program som är ypperliga. Dessa går emellertid att installera även i Gnome utan problem. Jag tänker närmast på programmen Digikam och K3b,

De övriga skrivbordsmiljöerna XFCE och LXDE är enklare och dessa har jag inte så mycket erfarenhet av. De lämpar sig väldig bra för äldre, resurssvagare maskiner och erbjuder inte riktigr samma enkla hantering av skrivbordet som de andra.

När jag installerar Mint 10 Gnome brukar jag även aktivera Compiz och skrivbordskuben. Kuben är väldigt användbar och praktisk. (I Mint 10 är detta väldigt enkelt genom att högerklicka på skrivbordet och välja Byt skrivbordsbakgrund, Visuella effekter..osv)

Dessutom brukar jag informera (äldre) användare om zoomningsmöjligheten i Compiz. (Super+mushjulet) (Super=Win-tangenten)

Arbetsyte-växlare, Clipper-verktyget "Glipper" och Systemövervakare är bra att ha lättillgängligt i panelen, varför jag oftast lägger till dessa. :D

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Egna synpunkter

Inläggav Mikael » tis jan 31, 2012 6:14 pm

Just nu är Katya en klar favorit. Har den på min stationära och.. ja den känns bra. Men det är ju också bara personliga åsikter. Jag vet inte riktigt vad jag skulle framhäva på en direkt fråga varför den är favorit.

På min gamla bärbara gar jag DebEx10 men jag som simpel användare märker inte att den på något sätt skulle vara varken bättre eller sämre än Katya. Fortfarande helt personlig åsikt.

Har installerat KDE12 som virtuell maskin och nog måste jag som gammal gringubbe erkänna att den är snyggare. Jag gissar att den skulle tilltala en yngre generation. Hittar dock inget som varken är bättre eller sämre än min Katya. Dock mycket begränsat användade, eg. bara klickat runt lite.

Har en drygt tre år gammal bärbar dator som tjänat sitt på jobbet. Eg. helt okej dator. Business/workstation.
Just idag har jag installerat Windows 8 på den men jag funderar på att låta svärföräldrarna låna den och känna sig för med bärbar och trådlöst/mobilt nätverk.
En tanke var att lägga in Linux åt dem men jag vet inte om det blir för stor omställning från XP?
Katya tror jag skulle funka fint eftersom t.o.m. jag är nöjd.
Men - jag har lite svårt att släppa "det senaste", alltså nu då 12 och då med Cinnamon..

Men nu blev det lite off topic.. jag har själv funderat på att skriva någon slags grov översikt över de olika distarna och dess varianter men jag gissar det blir ett hästjobb och dessutom så borde ju faktiskt informationen finnas någonstans.. Kanske bara göra en länksamling?

Vad tror ni om idén på att styra in i riktning mot Mint genom att öppet visa vägen dit, bland de övriga?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Egna synpunkter

Inläggav tux-sven » ons feb 01, 2012 3:38 pm

Det är så lätt att ställa in allt, precis som man vill ha det i Mint 10. Det går att dra fönster runt kanten till nästa skrivbord på kuben och panelen går att dra undan om det är ont om plats. Skärmen är bara på 10,1 tum....Ikonstorleken är minskad.
Är något för smått för att läsas trycker jag på "win-knappen" och rullar på mushjulet - då förstoras (zoomas) bilden steglöst... :D
Så har ser min Mint 10-desktop ut, fast numera kör jag dock Firefox 10 och Thunderbird 10:

Skärmbild6.jpg
DebEx Mint 10 remix med 3.2.2-kernel bl.a
Skärmbild6.jpg (114.63 KiB) Visad 8468 gånger
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Marknadsföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst