Hierarki

Re: Hierarki

Inläggav Mikael » lör jul 20, 2013 8:17 am

Tack!
Värdefull input.
Försöker, senare, sammanställa detta och så kanske vi kan bolla det något varv till?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hierarki

Inläggav Mikael » fre jul 26, 2013 8:13 pm

Här ett första utkast till text. Synpunkter önskas.

Det här är ett försök till att om möjligen kunna vägleda de som av någon anledning vill testa Linux.
Linux finns ju i ett otal varianter som i sin tur består av varianter som i sin tur...

För de som är insatt i Linux-världen kan ju en del saker anses som självklara men för den oinvigde kan det vara en djungel. Så var det för mig.

Läste en artikel där någon menade “För att kunna Linux så måste man kunna Linux”. Jag håller nog med där...

Problemet är inte att få hjälp utan problemet är att få sådan hjälp som man begriper. Ofta består hjälpen i, eller av, insnöade Linux-begrepp.

Vilken version, eller som det kallas “distribution” ska man då börja med?
Kanske har man fått rådet “välj någon enkel”. Ja, men vad är då en enkel? Med enkel kanske denne någon avser en distribution som i sig är enkel, en nerskalad variant som i princip alltid fungerar med alla datorer. Men denna distribution kan då vara svår att använda för nybörjaren.

När jag letade lämplig distribution ville jag ha en så lättanvänd som möjligt. Lättanvänd var för mig det samma “Som Windows” eftersom jag var en van Windowsanvändare. Jag fastnade för Linux Mint som visade sig vara utvecklat av en som jobbat med supportfrågor rörande Windows.

För att man ska få en liten uppfattning om var Mint befinner sig i förhållande till övriga distributioner har jag gjort en liten illustration som visar detta som ett träd.
Illustrationen är dock lite missvisande eftersom de grenar som anges som “Övriga” egentligen består av många grenar.

Illustrationen visar att det finns Mint på två lite större grenar.

Den Mint som baseras på Debian (LMDE) är en sk. rullande utgåva vilket betyder att den uppdateras fortlöpande i stället för att komma som nya versioner. Den har egentligen inget versionsnummer utan heter LMDE. Med jämna mellanrum släpps nyare filer att ladda hem men de består egentligen av den gamla versionen uppdaterad.

Den andra större grenen av Mint består av olika versioner, med lite olika systemkrav.

Dessa båda utgåvor kan får med olika “skrivbordsmiljöer” som inte ska förväxlas med olika teman för skrivbordet.

Det är svårt att med ord beskriva vad som skiljer dessa åt men om jag måste skulle jag nog tänka mig att KDE är den som mest påminner om Windows i dess nuvarande form. MATE påminner, i så fall, mer om Windows 95/98/2000.
Cimmamon tycker jag själv är svårast att beskriva.
Xfce är mest lämpad att köra på en mycket gammal och trött dator.
Samtliga finns att ladda hem och antingen bränna på en DVD eller lägga över på ett USB-minne och starta upp datorn med för att känna sig för.

Mitt personliga råd är att först börja med MATE.
Går det segt - testa Xfce.
Går det bra men ser tråkigt ut - testa Cinnamon.
Är Cinnamon också trist - testa KDE (ej om man valt LMDE)

När man kommer till nerladdningssidan så kan där finnas val med eller utan codecs och här väljer man då enklast “med”.

32- eller 64-bitars väljer man beroende på vilken processor man har. Är man osäker väljer man 32-bitars.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Föregående

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron