Osprey skrev:Jag tror inte att Linux på något sätt är GUI-fientligt, det handlar nog snarare om vad man är van vid och hur utvecklingen sett ut...
Om man jämställer Linux med Unix (vilket inte är helt rätt, men nästan), så är det förmodligen det äldsta operativsystem som fortfarande finns. Grunden utvecklades på en tid då GUI överhuvudtaget inte var möjligt på dåtidens terminaler.
Sedan kom MacOS som i motsats var helt grafiskt och där det inte ens fanns en kommandotolk (som Bash, MS-DOS etc.) och sedan kom Windows som till viss del var grafiskt. Windows 2 imponerade inte alls på mig och inte heller 3.11. Det var först med Windows95 som Microsoft började vara med i leken...
I det här sammanhanget fick Microsoft också ett avtal med IBM, som var den i särklass största tillverkaren av hårdvara på den tiden. Detta innebar att IBM antog MS-DOS som sin kommandotolk och de fick sedermera skrota sin egen motsvarighet till Windows (OS/2).
IBM var enligt avtal tvungna att sälja datorer med MS-DOS och därefter Windows. De skapade därmed en standard och övriga tillverkare hängde på.
Linux fanns inte ens då, men Unix,i större och dyrare "företagsdatorer"...
Ungefär samtidigt som Windows95 (strax innan) kom Linux till, men då på det rent textbaserade formatet som kommer ifrån Unix. Sedan hände mycket med att såväl Linux som Unix försökte bli mer grafiska. Linux har lyckats hyfsat, medan Unix försökte med CDE (som var ganska kass).
Problemet i stora drag är väl att både Microsoft och Apple är vinstdrivande företag, som lyckats rätt bra. Medan Linux är en skara av entusiaster som försöker skapa något ännu bättre. Ja ok för att RedHat är ett företag (som ägs av IBM) också det tyska SuSE. Debian ägs inte direkt av någon vad jag vet...
Linux kan alltså inte direkt arbeta med någon övergripande strategi och -många-(?) som använder det är ganska "hemma" med att använda terminalen.....
Enkelt uttryckt: Linux har växt upp på ett annat sätt än Windows och det finns inte riktigt samma förutsättningar....
Du slog huvudet på spiken
Linux är en skara entusiaster som tänker mer på hur de vill ha det än användarvänlighet.. nördar som skapar programvara för nördar.
Det var poängen med det jag skrev i det första.
((Jag hoppas och önskar att den yngre generationen födda efter 2008 snart börjar utveckla programvara för Linux
För den generationen har vuxit upp med Windows, Mac, IOS, Android och är GUI generationen.))För att jag ska monitorera datorn så behöver jag två terminaler öppna och två GUI program.. I windows behöver jag bara ett program.
Terminalprogrammen är så dåliga att med realtid så blixtrar texten så fort att man inte hinner läsa.. med pauskommando på 2sekunder för att du ska ha en chans att läsa texten så får du luckor på 2 sekunder där den inte fångar upp aktiviteten.
Linux är bra som server, IoT och sådant.. Men det är fortfarande 20+år efter windows och mac i användarvänlighet.
Det är bara de födda med MS-dos eran som uppskattar terminalen.. samt undantag entusiaster.
Detta är en av de största orsakerna Linux ALDRIG kommer uppnå det användarantalet som behövs så att mjukvaruföretag som Bank-id, adobe, osv kommer börja utveckla programvara för Linux.
Jag kommer fortsätta använda Linux till mina servrar, men jag är tvingad att gå tillbaka till windows
(LTSC) på grund av att Linux kan inte uppfylla mina behov, då jag behöver bank-id, jag vill ha grafiska program, jag vill ha program som fungerar och inte är buggiga.. jag behöver desktop/laptop datorer som klarar av mer än 70dagars upptid utan att det får gremlins där vissa delar av operativet slutar att fungera.
Jag har försökt att gå från Mint, till LMDE till Debian för att få det stabilaste som finns på "marknaden" men ändå så är min gamla windows XP home tusentals gånger stabilare och mer driftsäker.. Den har över 2700 uppdagar.. Linux är mitt rekord 160dagar Så att säga tusen gånger stabilare är ingen överdrift.
tyvärr måste jag instämma med många andra på internet.. Linux för laptop/desktop är tyvärr än så länge är ett entusiast/hobby OS som inte är redo för powerusers som ställer driftfunktionskrav. Linux utvecklingen behöver styras upp, ställas krav på och en ny generation utvecklare som inte är "stuck in the past" det är år 2025 till och med Cisco som är bakåtsträvare med terminal har till och med gått över till GUI baserat.
Så vad/vilka är det som håller i handbromsen för Linux?
Vet man vilka det är, så kanske man ska ta bort dem från linux projekten så de med moderna idéer får en chans att kliva fram.
.
Ursäkta för ranten, men jag är just nu fruktansvärt irriterad på att jag är
tvingad att gå tillbaka till windows, för jag hatar Microsofts nya modell med win10/11 home/pro rullande OS med inbyggd övervakning.
och att behöva hacka winLTSC för att privatpersoner inte får köpa sådana licenser känns riktigt sunkigt.