eson

eson

Inläggav eson » fre nov 28, 2014 8:45 pm

Skulle tro att många "Windows dependent" redan känner till mig från Alltomwindows, Registerhack.se och diverse andra kanaler.
Tänker definitivt inte vika ut mig offentligt, men det kändes nästan obligatoriskt att skriva ett inlägg här, så här är jag.

Är väl inte fullständig nybörjare på Linux, men med tanke på ambitionen att äntligen lämna Windows, kommer jag naturligtvis att ha nytta av ett och annat tips, om inte så mycket handgriplig hjälp. Hur som helst, skall ni veta att det är ett beslut som föregåtts av mycken vånda och beslutsångest. Man lämnar inte lättvindigt ett system som man ägnat mer än 20 år av sitt liv åt.
Bild
eson
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: ons nov 26, 2014 9:18 am

Re: eson

Inläggav mattem » mån dec 01, 2014 12:38 pm

Välkommen, det är kul att vi blir fler här. Extra kul är att du bidrar till utvecklingen och gemenskapen genom dina översättarkunskaper.

Vad gjorde att du fick för dig att prova på Mint och kika på alternativ till Windows?

Har själv gjort redan, kikade på Linux vid flera tillfället under slutet på 90-talet men lämnade först Windows helt vid övergången till Mac 2008. Nu när barnen skulle få egen dator så kikade jag på Windows och blev helt galen av dess uppdaterande och tillkrånglande arbetssätt och körde länge med Ubuntu 12.04 men när jag uppdaterade till version 14 så fick jag nog av dess kassa grässnitt, letade runt och testade lite olika och hitta Mint och blev helt såld. Kör med Cinnamon gränssnitt och har med gott resultat konverterat två bekanta som skulle uppgradera från XP till Mint. Problemen och supportbehoven har blivit närmast noll vilket är ett gott betyg :mrgreen:
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: eson

Inläggav eson » mån dec 01, 2014 1:38 pm

mattem skrev:Vad gjorde att du fick för dig att prova på Mint och kika på alternativ till Windows?


Jag har tröttnat på att hacka bort all bloatware (Skype, Onecloud, Facebook m.m.) som microsoft mer och mer integrerar i systemet, för varje version som släpps. ;) För att inte tala om, att dom verkar ha ställt servrarna hos NSA numera.

Har väl "alltid" hållit ett vakande öga på Linux och sökt alternativ till Windows ungefär lika länge. Främst för att jag gillar öppen källkod, och ogillar den inlåsning som Microsoft och Apple ägnar sig åt. Har nog spanat in varenda Linux-dist som släppts sedan slutet av 90-talet, eller bra nära i alla fall. Brukar ta en snabb titt via VirtualBox om inte annat. Att det blev Mint just nu, beror nog mest på att man kan nyttja Ubuntus resurser rakt av, och att jag tycker Cinnamon är snyggt, annars tror jag mig kunna hantera i stort sett vilken dist som helst. Har ju i många år kört diverse dister på någon "sidoburk", (Mandrake, OpenSuse, Kubuntu, Mandriva, Debian... you name it) även Mint har spanats in med jämna mellanrum.
Jag kommer inte att kunna släppa Windows helt, eftersom jag "administrerar" allt för många människors datoranvändning, men jag har bestämt mig för att försöka få ner Windows till "sidoburken" istället, och köra Linux på min primära burk.

Jag kör i alla fall Linux fullt ut på telefonen, sedan ett år tillbaka, vilket jag är övertygad om att inte många här inne kan skryta med... och jag menar då "riktig linux", utan google som en blöt filt över det hela. ;)
Bild
eson
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: ons nov 26, 2014 9:18 am

Re: eson

Inläggav mattem » mån dec 01, 2014 2:02 pm

Oj, Jolla var riktigt intressant.... det ska jag verkligen kika närmare på då jag funderar på att uppgradera min gamla 8 GB iPhone 4 som börjar bli till åren. Med den pågående kampanjen så kostar telefonen enbart ~2400:-

Är inte alls glad för Android även om Motorolas Moto G är riktigt trevigt, köpte en sådan till sambon, men den kör ju som sagt Android OS vilket jag inte alls gillar, med alla dess svagheter och pågående säkerhetsproblem.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: eson

Inläggav eson » mån dec 01, 2014 2:10 pm

Ja, SailfishOS är fullständigt lysande. Enda sättet jag överger Sailfish, är att dom lägger ner utvecklingen.
Bild
eson
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: ons nov 26, 2014 9:18 am


Återgå till Presentationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron