virusprogram för LM 22 och senare

virusprogram för LM 22 och senare

Inläggav bosse » lör maj 16, 2026 5:21 am

Längesedan sist,
Hur ser det ut på antivirussidan/program och nödvändighet? ;)
bosse
Finansiär och Beskyddare

Re: virusprogram för LM 22 och senare

Inläggav Osprey » tis maj 19, 2026 4:47 pm

Det är förmodligen inte alls lika nödvändingt som för Windows, helt enkelt på grund av att det är väldigt få attacker mot Linux. Windows är så mycket vanligare och förutom att Linux är säkrare, så är det inte riktigt lika många som känner till hur man ska kunna attackera.

https://www.safetydetectives.com/best-antivirus/linux/

Själv kör jag ClamAV, men sådär lite lätt då och då, när det gäller uppdateringar alltså.. Vad jag vet så är också ClamAV den enda av de på länken ovan som är både gratis och öppen... :D
Senast redigerad av Osprey fre maj 22, 2026 4:10 pm, redigerad totalt 1 gång.
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » ons maj 20, 2026 5:51 pm

Jag körde förresten en virusskanning med den nu och det enda den hittade var 24 st. Wondows-virus som fanns i "~/.mozilla/firefox", alltså inget som var var farligt för min burk... :D

Om du vill ha ett GUI till ClamAV så får du förresten installera "ClamTk" också, men gå in i Synaptic och sök efter "clam" så finns det en del...
Osprey
Ninja

Inläggav bosse » lör maj 23, 2026 6:51 pm

Osprey skrev:Jag körde förresten en virusskanning med den nu och det enda den hittade var 24 st. Wondows-virus som fanns i "~/.mozilla/firefox", alltså inget som var var farligt för min burk... :D

Om du vill ha ett GUI till ClamAV så får du förresten installera "ClamTk" också, men gå in i Synaptic och sök efter "clam" så finns det en del...

Många tack för detta :)
bosse
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Vanliga frågor och svar