Hårddisk full p.g.a.uppdateringar

Hårddisk full p.g.a.uppdateringar

Inläggav AlexC63 » tor apr 02, 2026 2:41 pm

Hej.

Min hårddisk har bara 20 gb kvar efter dagens uppdatering (4 gb).Finns det någon möjlighet att rensa bort gamla uppdateringar eller ta bort annat som tar utrymme?

Hälsningar/
AlexC63
AlexC63
Munk

Re: Hårddisk full p.g.a.uppdateringar

Inläggav Mikael » tor apr 02, 2026 5:56 pm

Sparar du Timeshiftkopior på samma disk?

Se även
https://hemrin.com/walking-to-linux/sta ... t=WzIwMjVd
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » tor apr 02, 2026 8:07 pm

Mikael skrev:Sparar du Timeshiftkopior på samma disk?

Se även
https://hemrin.com/walking-to-linux/sta ... t=WzIwMjVd

Hej,

Ja, det gör jag. Läste också länken du skickade med. Jag är nybörjare på Linux och har ofta svårt att begripa dessa kommandon man ska skriva i terminalen och vad dom gör för något. Jag har testat några gånger med blandat resultat... Kort sagt, oftast vet jag inte vad jag gör, men jag ska studera det noggrannare i morgon.
Tack för hjälpen.

Hälsningar/
AlexC63
AlexC63
Munk

Inläggav Jan-Olof » fre apr 03, 2026 11:03 am

Två kommandon att prova är:
Kod: Markera allt
sudo apt autoclean
sudo apt autoremove

De städar, på lite olika sätt, bort sådant som inte längre behövs.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » fre apr 03, 2026 12:41 pm

Provade "autoclean" och "autoremove" också men det gav inte så mycket. Men sedan lät jag burken gå i någon vecka och efter en orsakad omstart (krash pga. strömavbrott) så fanns det plötsligt 15GB tillgängligt och "apt-get -f install" hittade inget konstigt...

Vet inte riktigt hur det hanterades, men det funkade bra...

Förmodligen handlar det om att autoclean och autoremove inte kan städa bort vissa aktiva saker förrän de slutar vara igång, vilket alltså sker vid en reboot...
(jag behövde inte köra någon autoclean och autoremove själv igen, utan det skedde isåfall automatiskt vid ombooten)
Osprey
Ninja

Inläggav AlexC63 » fre apr 03, 2026 4:51 pm

Jag testade:
sudo apt autoclean
sudo apt autoremove

Men det tog inte bort så mycket. Jag rensade bort alla Time Shifts sparade kopior utom den senaste och då fick jag tillbaka en hel del minne. Den första (äldsta) Time Shift kopian låg på 20 gb. Nu vet jag inte om det var fel att ta bort den, för de övriga Time Shift kopiorna var mycket mindre, så det verkar som att den första kopian var den som hade sparat allt sammans på min dator, och de följande bara fyllde på med diverse mindre förändringar.
Så om nu min dator kraschar så vet jag inte om hela systemet fortfarande finns sparat på Time Shift.

Hälsningar/
AlexC63
AlexC63
Munk

Inläggav Jan-Olof » fre apr 03, 2026 6:08 pm

Vill du vara helt på den säkra sidan så kan du döpa om mappen timeshift. Kör sedan Timeshift på nytt så skapas en ny systemkopia helt från grunden.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » fre apr 03, 2026 8:42 pm

Jan-Olof skrev:Vill du vara helt på den säkra sidan så kan du döpa om mappen timeshift. Kör sedan Timeshift på nytt så skapas en ny systemkopia helt från grunden.

Bra idé. Ska jag avinstallera nuvarande Time Shift och installera om den? Någon undrade om jag sparade Time Shift kopiorna på samma hårddisk, och det gör jag. Jag försökte spara på ett USB-minne men det gick inte, annars hade det kanske varit den bästa lösningen?

Hälsningar/
AlexC63
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » lör apr 04, 2026 9:15 am

När jag raderar gamla Timeshift gör jag det via verktyget (Timeshift). Jag förutsätter då att de kvarvarande kommer att fungera som avsett.
Jag sparar mina Timeshiftkopior på en annan enhet än systemdisken. Dels för att inte lasta ner utrymmet och dels för att kopian ska vara intakt om det blir fel på disken
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » lör apr 04, 2026 10:49 am

Mikael skrev:När jag raderar gamla Timeshift gör jag det via verktyget (Timeshift). Jag förutsätter då att de kvarvarande kommer att fungera som avsett.
Jag sparar mina Timeshiftkopior på en annan enhet än systemdisken. Dels för att inte lasta ner utrymmet och dels för att kopian ska vara intakt om det blir fel på disken

Okej. För jag tänkte att om jag installerar om Time Shift igen och sparar en ny kopia av systemet, så blir väl den kopian på drygt 20 gb igen? Min lilla laptop har bara en hårddisk på 125 gb och är nästan full. Var sparar du dina kopior? Jag kunde inte spara på usb då usb:n inte hade Linux installerat på sig. Har du partitinerat din hårddisk?
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » lör apr 04, 2026 11:40 am

Jag sparar på ett micro-SD-kort på 128 GB formatterad som Ext4. Min minidator har en sådan kortplats.
USB-disk, USB-minne går också bra bara det är tillräckligt stort.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » lör apr 04, 2026 5:03 pm

Skapade en ny Time Shift kopia, 30 gb denna gången... Försöker lägga över mappen till USB, men det tar flera timmar verkar det som. Verkar som att jag får investera i större hårddisk...
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » sön apr 05, 2026 10:14 am

Ja är det frågan om USB-minne/USB-port med USB 2.0 tar det ju tid såklart.
Men varför "föra över"?
Du kan väl skapa Timeshift direkt på USB-minnet? Starta på kvällen och låt stå på över natten.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Jan-Olof » sön apr 05, 2026 11:10 am

AlexC63 skrev:Verkar som att jag får investera i större hårddisk...

Kan rekommendera en sådan här enhet:

https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... gra-p62642

En snabb SSD som ansluts via en medföljande USB-kabel. Har själv flera sådana. Du behöver inte installera om någonting. Bara sätt i SSD:n, högerklicka på den, välj Formatera och filsystemet EXT4. Sedan har du gott om plats för dina säkerhetskopior.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » sön apr 05, 2026 7:34 pm

Mikael skrev:Ja är det frågan om USB-minne/USB-port med USB 2.0 tar det ju tid såklart.
Men varför "föra över"?
Du kan väl skapa Timeshift direkt på USB-minnet? Starta på kvällen och låt stå på över natten.

Ja, jag såg att det tog ett bra tag så jag avbröt efter ett par timmar då endast 4 gb hade förts över till USB-minnet. Hur skapar man Time Shift på USB-minnet?
AlexC63
Munk

Nästa

Återgå till Vanliga frågor och svar