Hårddisk full p.g.a.uppdateringar

Hårddisk full p.g.a.uppdateringar

Inläggav AlexC63 » tor apr 02, 2026 2:41 pm

Hej.

Min hårddisk har bara 20 gb kvar efter dagens uppdatering (4 gb).Finns det någon möjlighet att rensa bort gamla uppdateringar eller ta bort annat som tar utrymme?

Hälsningar/
AlexC63
AlexC63
Munk

Re: Hårddisk full p.g.a.uppdateringar

Inläggav Mikael » tor apr 02, 2026 5:56 pm

Sparar du Timeshiftkopior på samma disk?

Se även
https://hemrin.com/walking-to-linux/sta ... t=WzIwMjVd
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » tor apr 02, 2026 8:07 pm

Mikael skrev:Sparar du Timeshiftkopior på samma disk?

Se även
https://hemrin.com/walking-to-linux/sta ... t=WzIwMjVd

Hej,

Ja, det gör jag. Läste också länken du skickade med. Jag är nybörjare på Linux och har ofta svårt att begripa dessa kommandon man ska skriva i terminalen och vad dom gör för något. Jag har testat några gånger med blandat resultat... Kort sagt, oftast vet jag inte vad jag gör, men jag ska studera det noggrannare i morgon.
Tack för hjälpen.

Hälsningar/
AlexC63
AlexC63
Munk

Inläggav Jan-Olof » fre apr 03, 2026 11:03 am

Två kommandon att prova är:
Kod: Markera allt
sudo apt autoclean
sudo apt autoremove

De städar, på lite olika sätt, bort sådant som inte längre behövs.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » fre apr 03, 2026 12:41 pm

Provade "autoclean" och "autoremove" också men det gav inte så mycket. Men sedan lät jag burken gå i någon vecka och efter en orsakad omstart (krash pga. strömavbrott) så fanns det plötsligt 15GB tillgängligt och "apt-get -f install" hittade inget konstigt...

Vet inte riktigt hur det hanterades, men det funkade bra...

Förmodligen handlar det om att autoclean och autoremove inte kan städa bort vissa aktiva saker förrän de slutar vara igång, vilket alltså sker vid en reboot...