webp till jpg, GUI eller inte

webp till jpg, GUI eller inte

Inläggav Marie SWE » tis nov 12, 2024 3:41 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Jag har senaste månaden sparat om runt 200+ webp bilder till jpg..
Nu i efterhand hade jag nog sparat tid, på att spendera tid, med att hitta ett program som kan konvertera dem i massa. :roll:

Här är ett litet enkelt script som gör det. Har inte kört det på ett litet tag, men sist jag körde det så funkade det...
Kod: Markera allt
#! /bin/bash
#
#####################################################################
#
function usage {
   cat << EOD

webp ]-p] [-r] [infile]

If infile is not specified, all .webp files in the current directory is converted and if infile is a directory, all .webp files in that directory are converted

-h|--help

Show this

-p|--purge

Purge away the .webp file ater converting it to .png

-r|-R|--recurs|--recursive

Search recursive, even in subdirectories

EOD
exit
}
#
#
TEMP=`getopt -ohprR --long help,purge,recurs,recursive -n $(basename $0) -- "$@"`
if [[ $? -ne 0 ]]; then
   usage
fi
eval set -- "$TEMP"
#
MAXDEPTH=1
PURGE=false
RECURS=false
CMDNAME=$(basename $0)
while true; do
   case $1 in
      -h|--help)
         usage
         exit
         ;;
      -p|--purge)
         PURGE=true
         shift
         ;;
      -r|-R|--recurs|--recursive)
         MAXDEPTH=99
         RECURS=true
         shift
         ;;
      --)
         shift
         break
         ;;
      *)
         echo "-Got a star..."
         shift
         break
         ;;
   esac
done
#
#
INFILE=""
if [[ -z $1 ]]; then
   ALL=true
else
   ALL=false
   INFILE="$1"
fi
#
FILENAME=${INFILE%.*}
FILETYPE=$(file "$INFILE" | awk -F : '{ print $2 }' | awk '{ print $1 }')
if [[ $FILETYPE == "directory" ]]; then
   BASEDIR=$FILENAME
   ALL=true
else
   BASEDIR="."
fi
#
echo
if [[ $ALL == false ]]; then
   if [[ $FILETYPE == "RIFF" ]]; then
      echo "-Converting $INFILE to $FILENAME.png"
      #
      dwebp $INFILE -o $FILENAME.png
      #
      if [[ $PURGE == true ]]; then
         echo "-Removing $INFILE"
         rm $INFILE
      fi
      echo
   fi
else
   FILES=$(find $BASEDIR -maxdepth $MAXDEPTH -iname \*.webp)
   for INFILE in $FILES; do
      FILENAME=${INFILE%.*}
      FILETYPE=$(file "$INFILE" | awk -F : '{ print $2 }' | awk '{ print $1 }')
      #
      if [[ $FILETYPE == "RIFF" ]]; then
         echo "-Converting $INFILE to $FILENAME.png"
         #
         dwebp $INFILE -o $FILENAME.png
         #
         if [[ $PURGE == true ]]; then
            echo "-Removing $INFILE"
            rm $INFILE
         fi
         echo
      fi
   done
fi

Tackar :) det var snällt av dig att spendera tid på det.
Men jag föredrar GUI program.. terminalen/skript är last resource så att säga.. första halvan av 90talet hade jag huggit direkt då allt var via dos prompten. :D
Vissa webp är ju rörliga gif och vissa är bara bilder.. så man måste ju gallra den biten oxå. :?
Marie SWE
Ninja

Re: webp till jpg, GUI eller inte

Inläggav Marie SWE » tis nov 12, 2024 3:45 pm

Synd att IrfanView inte finns till Linux.

Det är lite trist att så mycket verktyg finns till windows, men så få verktyg skapas till Linux. :roll:
Jag undrar hur det kommer sig egentligen att windows-utvecklare är så mycket mer kreativa än linux utvecklare.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » tis nov 12, 2024 8:28 pm

Antalet utvecklare av program för Microsoft Windows är kanske i proportion till antalet användare av Microsoft Windows?
Jämfört med Linux då.

Om det då finns x % som är kreativa nog i vardera lägret så...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » tis nov 12, 2024 8:54 pm

Både ja o nej håller jag med på det.
Vissa saker är rent Linux mentalitet.. kan du göra det i terminalen eller via fil editor.. varför ska man då ha ett GUI
Jag har två exempel jag alltid tar till... Sätta upp Linux-windows nätverk.. samt editera eller skapa nya policy regler.
Den första fanns ju men togs bort.. system-config-samba.. Men för policy regler är det text editor och djupa kunskaper som gäller om hur du skriver en policy regel.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » ons nov 13, 2024 8:20 pm

Jo system-config-samba var jätebra, men vad jag vet så togs den egentligen aldrig bort. Vad jag hört, så slutade den helt enkelt att utvecklas och därmed kunde den inte finnas kvar som en fullvärdig del av Linux. Jag har kikat lite på det och hade man bara tid med det, så kunde man säkert ta upp utvecklingen igen...

I motsats till Windows, så ägs och drivs Linux inte av ett företag som kan planera på det sättet. Det finns ingen som äger Linux och det är säkert också det som gör att Microsoft aldrig har kunnat köpa upp och lägga ned det, det finns ingen ägare som kan sälja det.... :D :mrgreen: :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » ons nov 13, 2024 11:35 pm

togs bort o togs bort.. Den togs ju bort ifrån alla distros då den inte underhölls.. Det var i Mint 19 den försvann.

Nee jag vet.. och ingen i community världen sätter ner foten och får folket att samordna och utveckla programvaror tillsammans.
Bäst på utveckling är ju Redhat och Ubuntu då de har företag bakom sig som ställer krav.. så folk har inte fri vilja o tycke på samma sätt.
Lite så skulle Debian/Arch core teamen göra.. Ingen får göra en fork om de inte bidrar med dittan programmet och dattan programmet.. då skulle utvecklarna bli tvungna att fokusera på det som krävs innan de kan spendera tid på något litet projekt som når 100 användare.

Fritt är problemet.. Ungefär som att barn går till skolan och sedan säger lärarna.. Nu kan ni läsa vad ni vill idag, så kommer jag o säger hej då när skolan slutar.... Inte en enda unge skulle ju läsa historia, geografi eller sitta med multiplikationstabellen. :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor nov 14, 2024 6:33 pm

Ungefär precis det jag sade... 8-)

Det enda som system-config-samba gör, är ju egentligen att vara ett bra sätt att ändra "/etc/samba/smb,conf" (vilket man lika gärna kan göra med "vi" ( :shock: ok tyst på mig om det... 8-) )... men jag tyckte om system-config-samba också och kör inte nödvändigtvis terminal och "vi", om det finns något bra GUI... ;)

Marie SWE skrev:Bäst på utveckling är ju Redhat och Ubuntu då de har företag bakom sig som ställer krav.. så folk har inte fri vilja o tycke på samma sätt.

Glöm inte SUSE i det sammanhanget, de ligger visserligen kanske lite i skuggan av Redhat och Ubuntu, när det gäller nyutveckling. Men både SLES och SLED är stabila och driftsäkra system och OpenSUSE har lite mer av nyutveckling. Har du provat SLED som system, där har du ju Desktop och GUI..??
Stockholms Lokaltrafik kör t.ex SLED (och SLES), med mycket stabila resultat...

Marie SWE skrev:Lite så skulle Debian/Arch core teamen göra.. Ingen får göra en fork om de inte bidrar med dittan programmet och dattan programmet.. då skulle utvecklarna bli tvungna att fokusera på det som krävs innan de kan spendera tid på något litet projekt som når 100 användare.

Låter givetvis bra men vet inte om det skulle funka, då skulle en del av den fria skaparglädjen försvinna...

Marie SWE skrev:Fritt är problemet.. Ungefär som att barn går till skolan och sedan säger lärarna.. Nu kan ni läsa vad ni vill idag, så kommer jag o säger hej då när skolan slutar.... Inte en enda unge skulle ju läsa historia, geografi eller sitta med multiplikationstabellen. :lol:

Där måste man nog lite grann skilja på "fritt" och "öppet". Linux är ju "open source", men det innebär inte att man kan utveckla precis vad man vill och få med det där, inte om man refererar till de större linuxdistarna. Iofs kan man ju starta en egen dist och lägga in olika små smala program, men man skulle knappast få någon större spridning...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 14, 2024 7:19 pm

Vi?? vi är vi, du är du, jag är jag...
Japp.. system-config-samba var bara en förenkling av att sätta upp det utan djupare nätverkskunskaper.... eller latmans verktyg för att slippa skriva en massa :lol:
Jag älskar latmansverktyg då det sparar tid i längden.

Sant SUSE är i det gänget oxå.. det kanske finns fler, men det var enbart en poäng med att någon styr utvecklingen ur konsumentens behov inte ur utvecklarnas egna åsikter/viljor.
Det är ju därför ChromeOS plocka lika många marknadsandelar på desktop marknaden inom ettpar år än Linux desktop lyckats med på 30år.. De fokusera på användarvänligheten för den korkade otekniske användaren.

Jo det kanske skulle strypa den fria skaparglädjen en bit.. Men jag tror ärligt att i längden skulle vi få en bättre produkt.
Ska linux förbli ett hobby OS för en minoritetsgrupp eller ska det faktiskt bli något för alla... Den tanken behöver de nog fundera på om de faktiskt vill att företag som Bank-ID, Adobe, Logitech osv osv faktiskt ska börja intressera sig för att börja skapa programvaror för Linux.
Man måste faktiskt tänka lite längre än vad näsan räcker.

Nee jag menade faktiskt fritt och inte öppet.. Jag skrev ju ett konverteringsprogram i C. Om jag laddar upp det programmet hit till Mint, så är det ju close source då det är en binärfil och bara jag har källkoden... Men det är ju fortfarande fritt utvecklat då jag skrev det för eget behov istället för att det var en efterfrågad mjukvara.
Så jag menade ordet fritt. 8-)
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » lör nov 16, 2024 2:34 pm

Marie SWE skrev:Vi?? vi är vi, du är du, jag är jag...
Jag vet inte, "jag" är "du" i det här fallet VI alla är Linuxanvändare... sedan finns ju förstås den alldeles utmärkta editorn "vi/vim" också... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Japp.. system-config-samba var bara en förenkling av att sätta upp det utan djupare nätverkskunskaper.... eller latmans verktyg för att slippa skriva en massa :lol:
Jag älskar latmansverktyg då det sparar tid i längden.
Jag tyckte mycket bra om system-config-samba, och editerar helst inte "/etc/samba/smb.conf" själv, även om det inte är speciellt krångligt. Det är helt enkelt inte kul och nu har jag en massa samba-länkar här som inte lägre funkar...

Marie SWE skrev:Sant SUSE är i det gänget oxå.. det kanske finns fler, men det var enbart en poäng med att någon styr utvecklingen ur konsumentens behov inte ur utvecklarnas egna åsikter/viljor.
Det är ju därför ChromeOS plocka lika många marknadsandelar på desktop marknaden inom ettpar år än Linux desktop lyckats med på 30år.. De fokusera på användarvänligheten för den korkade otekniske användaren.
Ja, men ChromeOS är i sin tur baserat på Linux och har haft en enorm draghjälp av att Android som också är baserat på Linux, finns med i bilden. Idag finns det ju i princip bara Android och Apples produkter (som också är bserade på Unix/BSD). Hur länge sedan var det du såg WindowsCE eller Windows Mobile..??

Marie SWE skrev:Jo det kanske skulle strypa den fria skaparglädjen en bit.. Men jag tror ärligt att i längden skulle vi få en bättre produkt.
Njaeee... det finns RedHat, Canonical och SUSE, som styr upp det rätt bra och visst kunde det kanske bli en bättre produkt, men det är ändå inte en "produkt" på det sättet. Först måste man få RedHat, Canonical och SUSE att samsas då och sedan måste man få ett antal fria utvecklare att ställa upp detta. Allt med uppifrån specificerade release-datum, deadlines, supportkrav etc. etc.

Marie SWE skrev:Ska linux förbli ett hobby OS för en minoritetsgrupp eller ska det faktiskt bli något för alla... Den tanken behöver de nog fundera på om de faktiskt vill att företag som Bank-ID, Adobe, Logitech osv osv faktiskt ska börja intressera sig för att börja skapa programvaror för Linux.
Man måste faktiskt tänka lite längre än vad näsan räcker.
BankID finns som sagt var redan för Android (som är ett Linux-derivat) och för IOS (som är ett BSD-derivat). Det som Adobe har, funkar för det mesta rätt bra i Wine under Linux och dessutom finns det rätt bra ersättare som GIMP, Okular, MasterPdfEditor etc. När det gäller Logitech så funkar det mesta redan helt felfritt...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör nov 16, 2024 5:22 pm

njae.. sorry ;) Att öppna en fil med en text editor är inte GUI.. Det är filhack och du måste ha kunskapen om vad att skriva i filen.. så nopp.. ej godkänt. ;) :lol:

mmm.. Jag får oxå skriva om SMB filen lite då och då... samt Fstab för att lägga till nya nätverksdiskar.. ett jäkla pul
Där gillar jag windows.. bara öppna nätverket.. leta upp nätverksmappen.. högerklicka och lägg till som nätverksdisk, tilldela bokstav och blocka för återanslut vid nästa inlogg. I linux måste du editera Fstab.
Jaa jag vet att man kan göra ett "bokmärke" i filhanteraren.. Men vissa program kräver att det är en "disk" och då är Fstab enda utvägen..
och du vet ju hur lätt det är för någon som inte vet vad de gör att krascha hela systemet om de skriver på fel rad. :lol: :lol: :lol:

Japp... nackdelen med RedHat, Canonical och SUSE är att de utvecklar främst produkter för server och workstations i företagsmiljöer.. Det gynnar inte Svenssons som spelar sitt PC spel, surfar på youtube o klickar runt i inställningar.
Så det behövs en aktör som är 100% fokuserad på hemma användaren.. Det finns inte idag.
Jag har en idé som garanterat är asbra.. som du säkert sett jag posta under utveckling.
Jag tror det är vad som behövs.

neeeee... Du kan inte jämföra android med Linux desktop... Jag har Bank-id på kort.. även om bank-ID appen finns till android så kan jag inte installera det på Debian eller Mint.. och bank-ID appen funkar inte med kortläsare.
Jo vissa saker går att fungera under Wine eller med windows VM.. Men det är ju att ge upp och acceptera att det är okej att det inte finns till Linux.. Man kan ju använda windows eller Mac istället.
Jag skulle aldrig spendera en massa tid att få det att fungera i wine, om jag bara kan installera det utan huvudvärk på windows..
Men jag vill ju att Linux ska komma till den punkten där de stora mjukvaru jättarna börjar göra produkter till Linux. :D
Adobe gjorde ju Adobe reader till linux förr i tiden.. Men på grund av låg efterfrågan så stoppade de utvecklingen då det var slöseri med resurser(pengar)
Gimp.. Det är på nästan samma avancerade nivå 2024 som adobe photoshop 7.0 var 2004.. Photoshop7 använder jag ibland när Gimp inte reder ut det, då det finns mer filter och funktioner i PS7 2004.
Om man använder Krita och Gimp ihop, så kan de konkurrera med PS7.

Vi behöver få mjukvarujättarna att börja göra programvara till Linux.. och då behöver linux växa först, så det finns en lönsam marknad.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » sön nov 17, 2024 12:06 am

Marie SWE skrev:njae.. sorry ;) Att öppna en fil med en text editor är inte GUI.. Det är filhack och du måste ha kunskapen om vad att skriva i filen.. så nopp.. ej godkänt. ;) :lol:
Och jag som trodde att man alltid öppnade vi/vim för att det var kul och det bästa GUI (alla tider) som fanns.... :mrgreen:

Marie SWE skrev:mmm.. Jag får oxå skriva om SMB filen lite då och då... samt Fstab för att lägga till nya nätverksdiskar.. ett jäkla pul
Fstab är väldigt enkel, men smb.conf är det ju lite pul med....

Marie SWE skrev:Där gillar jag windows.. bara öppna nätverket.. leta upp nätverksmappen.. högerklicka och lägg till som nätverksdisk, tilldela bokstav och blocka för återanslut vid nästa inlogg. I linux måste du editera Fstab.
Som sagt var... även Windows har några plus....

Marie SWE skrev:Japp... nackdelen med RedHat, Canonical och SUSE är att de utvecklar främst produkter för server och workstations i företagsmiljöer.. Det gynnar inte Svenssons som spelar sitt PC spel, surfar på youtube o klickar runt i inställningar.
Ja hela den kommersiella delen av Linux, är uppbyggd kring servers och där har Linux en marknadsandel kring 80%. Linux desktop är betydligt mindre. eftersom de flesta datorer säljs med ett förinstallerat Windows och de flesta inte ens vet hur de ska byta (till något riktigt) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Så det behövs en aktör som är 100% fokuserad på hemma användaren.. Det finns inte idag.
Jag har en idé som garanterat är asbra.. som du säkert sett jag posta under utveckling.
Jag tror det är vad som behövs.
Vill du vara med och starta ett förtag.??? GGS-Data har varit inne lite på det...

Probblemet är att Microsoft en gång i tiden "lyckades lura" IBM att hela tiden köra MS/DOS på alla burkar, trots att IBM hade bättre själva. Men därför är alla datorer ännu i dessa tider grundinstallerade med Windows. Inte för att de är bäst eller snabbast eller, det är bara ett gammalt avtal och viss form av "standard"....
Marie SWE skrev:neeeee... Du kan inte jämföra android med Linux desktop... Jag har Bank-id på kort.. även om bank-ID appen finns till android så kan jag inte installera det på Debian eller Mint.. och bank-ID appen funkar inte med kortläsare.
Njeooo... Android är Linux i grund och botten, WindowsCE och Windows Mobile har inte funnits på länge, det var en återvändsgränd...

Marie SWE skrev:Men jag vill ju att Linux ska komma till den punkten där de stora mjukvaru jättarna börjar göra produkter till Linux. :D
Adobe gjorde ju Adobe reader till linux förr i tiden.. Men på grund av låg efterfrågan så stoppade de utvecklingen då det var slöseri med resurser(pengar)
Gimp.. Det är på nästan samma avancerade nivå 2024 som adobe photoshop 7.0 var 2004.. Photoshop7 använder jag ibland när Gimp inte reder ut det, då det finns mer filter och funktioner i PS7 2004.
Om man använder Krita och Gimp ihop, så kan de konkurrera med PS7.
Hela problemet där, ligger ju i att Microsoft har ett avtal om att alla nya datorer säljs med Windows som "påtvingad
standard"...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön nov 17, 2024 3:27 am

Osprey skrev: Och jag som trodde att man alltid öppnade vi/vim för att det var kul och det bästa GUI (alla tider) som fanns.... :mrgreen:
Den manövern får mig nästan alltid att ge mig en flashback till 90talet och editera config.sys och autoexec.bat :mrgreen: :mrgreen:
Jag ser charmen med det och jag ser den enorma kraften man har den vägen.. Nackdelen är att det är för mycket kommandon/cod-script text att ha i huvudet... och att googla på det varje gång eller leta upp fusklappar är ett slöseri med tid.
Även att jag har CCNA certet så är jag tvungen att ha en liten fusklapp för att ha koll på alla subnätmaskar och Cisco kommandona.. Lika så för linux har jag tonvis med fusklappar..
Tyvärr tar det längre tid att leta upp infon än att använda ett GUI.. Partitionera o sätta flaggor på diskar i L=terminalen/W=powershell.. eller L=Gparted/W=diskhantering.. Även att jag med fusklapparna kan göra det CLI, så går det tre gånger fortare i GUI då jag inte behöver leta upp växlarna... Latheten vinner alltid. :P :lol:

Osprey skrev:Fstab är väldigt enkel, men smb.conf är det ju lite pul med....

Jag tycker Fstab och smb.conf är lika simpla.. det svåra är att minnas växlarna/kommandona.. Så GUI är som ovan snabbare.. Inte bättre utan snabbare. :D .. samt hundra gånger latare.. It's just read and click. :lol: :lol:

Osprey skrev:Som sagt var... även Windows har några plus....

Om man bortser från windows10/11 home/pro så har tyvärr.. och jag menar verkligen Tyvärr med stort T.. så har windows en hel del fördelar över Linux....... Och det är detta jag vill ändra på, men jag har inte kapitalet att anställa 20-40 programmerare.. och att få med dem gratis på tåget går inte, då Linux sfären tyvärr är lite Toxic mot "användarvänlighet" då det inte är den äkta FOSS ideologin/mentaliteten... Kanske att det ändrar på sig med kommande Linux-användar-generationerna(födda slutet00/10) när vi de gamla vargarna inte är topdogs längre. :lol:

Osprey skrev:Ja hela den kommersiella delen av Linux, är uppbyggd kring servers och där har Linux en marknadsandel kring 80%. Linux desktop är betydligt mindre. eftersom de flesta datorer säljs med ett förinstallerat Windows och de flesta inte ens vet hur de ska byta (till något riktigt) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Japp.. Men Googles Chrome OS blev ju Chromebooks.. Så omöjligt är det inte att nå den punkten när de större aktörerna som Lenovo, Asus, Acer blir intresserade att leverera laptops med Linux.. OM.. om det börjar bli så pass enkelt för support och användarbasen börjar nå 10% av desktop marknaden.. Det är vanlig Business one on one.. Kan de börja sälja något som ger vinst så är de intresserade.
Ta som Redhat.. OS't är ju gratis.. Det är supporten man betalar för.. IBM såg ju potentialen.. så varför skulle inte HP eller Dell se den samma, då de levererar mycket datorer till skolor, kommuner osv.. Skolor o kommuner skulle säkert ha intresse om det blev lägre kostnader.. att betala för supporten istället för Win-LTSC grupp licenser(som är svindyra) Jag upptäckte kostnaden då jag villhöver LTSC. :lol: :lol:
Osprey skrev:Hela problemet där, ligger ju i att Microsoft har ett avtal om att alla nya datorer säljs med Windows som "påtvingad
standard"...

Jag flyttar upp denna hit då det är av samma anledning. HP levererar redan Desktops,, Laptops, workstation och servers med Linux(Redhat om jag inte minns fel) Men de levererar enbart till företag, då de inte lämnar garantier med support till Linux.. och enligt lag om de säljer till privatkund så måste de ge garantier o support.. därför levererar enbart HP windows till privatpersoner.
HP har jag haft en hel del att göra med.. både professionellt och privat.. så jag är lite bios till HP då jag haft så bra relationer med dem. :oops: så risken är minimal att jag säger något negativt om HP. :oops: :lol:

Osprey skrev:Vill du vara med och starta ett förtag.??? GGS-Data har varit inne lite på det...

Probblemet är att Microsoft en gång i tiden "lyckades lura" IBM att hela tiden köra MS/DOS på alla burkar, trots att IBM hade bättre själva. Men därför är alla datorer ännu i dessa tider grundinstallerade med Windows. Inte för att de är bäst eller snabbast eller, det är bara ett gammalt avtal och viss form av "standard"....

GGS-Data påminner lite om ett litet dataföretag jag jobbade hos på 90talet.. Sedan drev jag eget mini-dataföretag mellan 97-01.. Så jag är inte ovan med konceptet och inte helt anti om affärsidén är hållbar till marknaden. 8-)
Men just nu är jag totalt överarbetad så jag utvecklat stressyndrom. :? Men om allt går som beräknat så kommer jag få betydligt mer tid och bättre förutsättningar till sommaren-ish.. Så skriv upp i din kalender att du ska knacka mig på axeln och ställa frågan igen då. :D

Jag minns knappt inte Datorhistorian som ingick i ena kursen. :oops: Men var det att Gates lurade IBM till MS-dos.. Jag fick för mig att gates köpte ms-dos från någon annan för några dollar och presentera det för IBM då hans egna OS inte funka.. Men det kanske var det du menade med lurade IBM. :mrgreen:
Gjorde inte IBM en egen version av MS-dos senare... Jag måste kika i diskettlådan.. strax tillbax.... ... Tillbax.. IBM pc dos 5.02 :mrgreen:
Vilken jädra nostalgi-tripp jag fick att bläddra i diskettlådorna :lol: :lol: Och som vanligt.. disketterna var i sista diskettboxen. :lol:

Osprey skrev:Njeooo... Android är Linux i grund och botten, WindowsCE och Windows Mobile har inte funnits på länge, det var en återvändsgränd...

Joo jag vet att Android bygger på Linux kernel.. Men tyvärr så är inte android programvarorna kompatibla med Debian.. Eller Mint, då vi är på Mint forumet. ;)
Sedan kommer fortfarande problemet.. även om man på något vis kan lyckas simulera android o starta bank-id appen.. Så kan inte den appen läsa Bank-id på kort.. så jag är tvingad till Windows eller MacOS iallafall. :?
Windows CE kan jag ha hamstrat på någon av mina hårddiskar.. Windows Mobile har jag aldrig sett ens(i verkligheten)
OM... OM... om jag någon gång skaffar en smartphone så blir det en degoogled phone.. För Google vägrar jag ha i mina enheter.. De får windows att framstå som integritets-säkert.... jaaa... även med microsoft recall. :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » ons nov 20, 2024 6:20 pm

Marie SWE skrev:Den manövern får mig nästan alltid att ge mig en flashback till 90talet och editera config.sys och autoexec.bat :mrgreen: :mrgreen:
Jag ser charmen med det och jag ser den enorma kraften man har den vägen.. Nackdelen är att det är för mycket kommandon/cod-script text att ha i huvudet... och att googla på det varje gång eller leta upp fusklappar är ett slöseri med tid.
Även att jag har CCNA certet så är jag tvungen att ha en liten fusklapp för att ha koll på alla subnätmaskar och Cisco kommandona.. Lika så för linux har jag tonvis med fusklappar..
Tyvärr tar det längre tid att leta upp infon än att använda ett GUI.. Partitionera o sätta flaggor på diskar i L=terminalen/W=powershell.. eller L=Gparted/W=diskhantering.. Även att jag med fusklapparna kan göra det CLI, så går det tre gånger fortare i GUI då jag inte behöver leta upp växlarna... Latheten vinner alltid. :P :lol:

Jag har använt "vi/vim" sedan ungefär mitten av 80-talet och behöver inte tänka så mycket när jag gör det, det sitter i ryggraden och när du väl har lärt dig, så är det ett av de mest kraftfulla verktyg som finns...

Marie SWE skrev:Jag tycker Fstab och smb.conf är lika simpla.. det svåra är att minnas växlarna/kommandona.. Så GUI är som ovan snabbare.. Inte bättre utan snabbare. :D .. samt hundra gånger latare.. It's just read and click. :lol: :lol:

Man måste ju hålla ihop det hela och jag tyckte att "system-config-samba" var jättebra, för då slapp jag att själv hålla på och krångla med det...

Marie SWE skrev:Om man bortser från windows10/11 home/pro så har tyvärr.. och jag menar verkligen Tyvärr med stort T.. så har windows en hel del fördelar över Linux....... Och det är detta jag vill ändra på, men jag har inte kapitalet att anställa 20-40 programmerare.. och att få med dem gratis på tåget går inte, då Linux sfären tyvärr är lite Toxic mot "användarvänlighet" då det inte är den äkta FOSS ideologin/mentaliteten... Kanske att det ändrar på sig med kommande Linux-användar-generationerna(födda slutet00/10) när vi de gamla vargarna inte är topdogs längre. :lol:

Windows var helt ok fram till XP ungefär, det var då jag helt bytte, trots att jag innan det hade jobbat en hel del med Windows2, Windows3.11, Windows95 och Windows98... Vista var en kvalificerad katastof... och ja ok, jag hade jobbat med Linux många år innan det, så bytet var ganska lätt. Körde dock Ubuntu och Vista parallellt ett litet tag....

Marie SWE skrev:Japp.. Men Googles Chrome OS blev ju Chromebooks.. Så omöjligt är det inte att nå den punkten när de större aktörerna som Lenovo, Asus, Acer blir intresserade att leverera laptops med Linux.. OM.. om det börjar bli så pass enkelt för support och användarbasen börjar nå 10% av desktop marknaden.. Det är vanlig Business one on one.. Kan de börja sälja något som ger vinst så är de intresserade.
Ta som Redhat.. OS't är ju gratis.. Det är supporten man betalar för.. IBM såg ju potentialen.. så varför skulle inte HP eller Dell se den samma, då de levererar mycket datorer till skolor, kommuner osv.. Skolor o kommuner skulle säkert ha intresse om det blev lägre kostnader.. att betala för supporten istället för Win-LTSC grupp licenser(som är svindyra) Jag upptäckte kostnaden då jag villhöver LTSC. :lol: :lol:

Det skulle bli mycket lägre kostnader redan nu som det är, support för Windows är inte gratis heller. Problemet är väl det att alla större datortillverkare mer eller mindre är bundna till Windows, genom ett gammalt avtal som Microsoft en gång i tiden hade med IBM och därmed är det Windows som de flesta har hemma och är vana vid... bättre eller sämre, ja du vet vad jag tycker...

Marie SWE skrev:Jag flyttar upp denna hit då det är av samma anledning. HP levererar redan Desktops,, Laptops, workstation och servers med Linux(Redhat om jag inte minns fel) Men de levererar enbart till företag, då de inte lämnar garantier med support till Linux.. och enligt lag om de säljer till privatkund så måste de ge garantier o support.. därför levererar enbart HP windows till privatpersoner.
HP har jag haft en hel del att göra med.. både professionellt och privat.. så jag är lite bios till HP då jag haft så bra relationer med dem. :oops: så risken är minimal att jag säger något negativt om HP. :oops: :lol:

HP är ett alldeles utmärkt företag, som en gång i tiden köpte upp Compaq, som i sin tur en gång i tiden köpte upp Digital Equipment som jag var mycket aktiv inom (VMS, RSX, DECUS etc.).

Marie SWE skrev:GGS-Data påminner lite om ett litet dataföretag jag jobbade hos på 90talet.. Sedan drev jag eget mini-dataföretag mellan 97-01.. Så jag är inte ovan med konceptet och inte helt anti om affärsidén är hållbar till marknaden. 8-)
Men just nu är jag totalt överarbetad så jag utvecklat stressyndrom. :? Men om allt går som beräknat så kommer jag få betydligt mer tid och bättre förutsättningar till sommaren-ish.. Så skriv upp i din kalender att du ska knacka mig på axeln och ställa frågan igen då. :D

Ja GGS är ett litet företag idag, men jag tror att det finns potential med kunskap och rätt personer. Jag känner till dem men känner dem inte direkt idag, fast har en liten aning om att de kanske kikar in här lite då och då....

Marie SWE skrev:Jag minns knappt inte Datorhistorian som ingick i ena kursen. :oops: Men var det att Gates lurade IBM till MS-dos.. Jag fick för mig att gates köpte ms-dos från någon annan för några dollar och presentera det för IBM då hans egna OS inte funka.. Men det kanske var det du menade med lurade IBM. :mrgreen:
Gjorde inte IBM en egen version av MS-dos senare... Jag måste kika i diskettlådan.. strax tillbax.... ... Tillbax.. IBM pc dos 5.02 :mrgreen:
Vilken jädra nostalgi-tripp jag fick att bläddra i diskettlådorna :lol: :lol: Och som vanligt.. disketterna var i sista diskettboxen.

Kan inte direkt påstå att Gates "lurade" IBM, men de hade två ungefär likvärdiga varianter av DOS och Gates lyckades sälja in sin version (MS/DOS) ganska bra, mot att IBM lovade att alla datorer de tillverkade, skulle utrustas med det. Det var ju ett fantastiskt lyft för Microsoft, trots att deras DOS egentligen inte var något bättre än det som IBM och många andra hade vid den tiden.

Sedan såg Microsoft (som då hade vuxit) till att knäcka Netscape och lite allt möjligt, med inte helt rumsrena metoder... men nåja, det var då....

Marie SWE skrev:Joo jag vet att Android bygger på Linux kernel.. Men tyvärr så är inte android programvarorna kompatibla med Debian.. Eller Mint, då vi är på Mint forumet. ;)
Sedan kommer fortfarande problemet.. även om man på något vis kan lyckas simulera android o starta bank-id appen.. Så kan inte den appen läsa Bank-id på kort.. så jag är tvingad till Windows eller MacOS iallafall. :?
Windows CE kan jag ha hamstrat på någon av mina hårddiskar.. Windows Mobile har jag aldrig sett ens(i verkligheten)
OM... OM... om jag någon gång skaffar en smartphone så blir det en degoogled phone.. För Google vägrar jag ha i mina enheter.. De får windows att framstå som integritets-säkert.... jaaa... även med microsoft recall. :lol: :lol: :lol: :lol:

Nokia hade en gång i tiden ett projekt med att köra ren Linux på mobiltelefoner....
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » fre nov 22, 2024 10:51 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Den manövern får mig nästan alltid att ge mig en flashback till 90talet och editera config.sys och autoexec.bat :mrgreen: :mrgreen:

Jag har använt "vi/vim" sedan ungefär mitten av 80-talet och behöver inte tänka så mycket när jag gör det, det sitter i ryggraden och när du väl har lärt dig, så är det ett av de mest kraftfulla verktyg som finns...

Marie SWE skrev:Jag tycker Fstab och smb.conf är lika simpla.. det svåra är att minnas växlarna/kommandona.. Så GUI är som ovan snabbare.. Inte bättre utan snabbare. :D .. samt hundra gånger latare.. It's just read and click. :lol: :lol:

Man måste ju hålla ihop det hela och jag tyckte att "system-config-samba" var jättebra, för då slapp jag att själv hålla på och krångla med det...

Marie SWE skrev:Om man bortser från windows10/11 home/pro så har tyvärr.. och jag menar verkligen Tyvärr med stort T.. så har windows en hel del fördelar över Linux....... Och det är detta jag vill ändra på, men jag har inte kapitalet att anställa 20-40 programmerare.. och att få med dem gratis på tåget går inte, då Linux sfären tyvärr är lite Toxic mot "användarvänlighet" då det inte är den äkta FOSS ideologin/mentaliteten... Kanske att det ändrar på sig med kommande Linux-användar-generationerna(födda slutet00/10) när vi de gamla vargarna inte är topdogs längre. :lol:

Windows var helt ok fram till XP ungefär, det var då jag helt bytte, trots att jag innan det hade jobbat en hel del med Windows2, Windows3.11, Windows95 och Windows98... Vista var en kvalificerad katastof... och ja ok, jag hade jobbat med Linux många år innan det, så bytet var ganska lätt. Körde dock Ubuntu och Vista parallellt ett litet tag....

Marie SWE skrev:Japp.. Men Googles Chrome OS blev ju Chromebooks.. Så omöjligt är det inte att nå den punkten när de större aktörerna som Lenovo, Asus, Acer blir intresserade att leverera laptops med Linux.. OM.. om det börjar bli så pass enkelt för support och användarbasen börjar nå 10% av desktop marknaden.. Det är vanlig Business one on one.. Kan de börja sälja något som ger vinst så är de intresserade.

Det skulle bli mycket lägre kostnader redan nu som det är, support för Windows är inte gratis heller. Problemet är väl det att alla större datortillverkare mer eller mindre är bundna till Windows, genom ett gammalt avtal som Microsoft en gång i tiden hade med IBM och därmed är det Windows som de flesta har hemma och är vana vid... bättre eller sämre, ja du vet vad jag tycker...

Marie SWE skrev:Jag flyttar upp denna hit då det är av samma anledning. HP levererar redan Desktops,, Laptops, workstation och servers med Linux(Redhat om jag inte minns fel) Men de levererar enbart till företag, då de inte lämnar garantier med support till Linux.. och enligt lag om de säljer till privatkund så måste de ge garantier o support.. därför levererar enbart HP windows till privatpersoner.

HP är ett alldeles utmärkt företag, som en gång i tiden köpte upp Compaq, som i sin tur en gång i tiden köpte upp Digital Equipment som jag var mycket aktiv inom (VMS, RSX, DECUS etc.).

Marie SWE skrev:GGS-Data påminner lite om ett litet dataföretag jag jobbade hos på 90talet.. Sedan drev jag eget mini-dataföretag mellan 97-01.. Så jag är inte ovan med konceptet och inte helt anti om affärsidén är hållbar till marknaden. 8-)

Ja GGS är ett litet företag idag, men jag tror att det finns potential med kunskap och rätt personer. Jag känner till dem men känner dem inte direkt idag, fast har en liten aning om att de kanske kikar in här lite då och då....

Marie SWE skrev:Jag minns knappt inte Datorhistorian som ingick i ena kursen. :oops: Men var det att Gates lurade IBM till MS-dos.. Jag fick för mig att gates köpte ms-dos från någon annan för några dollar och presentera det för IBM då hans egna OS inte funka.. Men det kanske var det du menade med lurade IBM. :mrgreen:
Vilken jädra nostalgi-tripp jag fick att bläddra i diskettlådorna :lol: :lol: Och som vanligt.. disketterna var i sista diskettboxen.

Kan inte direkt påstå att Gates "lurade" IBM, men de hade två ungefär likvärdiga varianter av DOS och Gates lyckades sälja in sin version (MS/DOS) ganska bra, mot att IBM lovade att alla datorer de tillverkade, skulle utrustas med det. Det var ju ett fantastiskt lyft för Microsoft, trots att deras DOS egentligen inte var något bättre än det som IBM och många andra hade vid den tiden.

Sedan såg Microsoft (som då hade vuxit) till att knäcka Netscape och lite allt möjligt, med inte helt rumsrena metoder... men nåja, det var då....

Marie SWE skrev:Joo jag vet att Android bygger på Linux kernel.. Men tyvärr så är inte android programvarorna kompatibla med Debian.. Eller Mint, då vi är på Mint forumet. ;)

Nokia hade en gång i tiden ett projekt med att köra ren Linux på mobiltelefoner....

Problemet är inte att lära sig använda vim.. och jaa, jag har alltid hållit med om att terminal/fileditering är det kraftfullaste.
Jag har aldrig argumenterat emot det. ;)
Problemet är att veta vad man ska skriva i vim/nano eller vad man nu väljer.. när man öppnat en fil.
Det är extremt fåtal användare som vet vad man ska skriva i en .conf eller .rules
Jag måste hela tiden fuska med noteringar.. det är därfär jag är så anti den vägen.. för en gui är tio eller hundra gånger snabbare om man inte har det i huvudet. och bara entusiaster har arch wiki i bakhuvudet. :lol:

windows7 är sista bästa versionen... hade de behållit XP fil-sökningen i win7, så hade win7 varit ultimata versionen. :mrgreen:

Vissa datortillverkare kanske har ingått avtal.. Jag vet inte då jag inte har insyn i den biten.. Men jag tror att de mestadels skippar med windows just för att där är efterfrågan störst... samt supporten är typ identisk oavsett om det är windows start, home, pro, enterprise
HP levererar ju redan med Linux, så deras infrastruktur är ju redan där... Bara att de inte erbjuder kund-support på linux. Det är ju Redhat själva som håller i kundsupporten... Skulle inte konsumentlagen vara som den är, så skulle de sälja förinstallerade linux datorer till privatkunder oxå.

Okej.. Men alla företag startar som små företag på en eller två personer innan de växer sig stora som Dell eller Cisco :mrgreen:
Jasså tror du att de kikar in här ibland från GGS.. Jaa då har de ju fått lite gratis reklam nu då. 8-)

Synd att Nokia aldrig gav sig in i Linux marknaden.. det hade behövts en seriös konkurrent till Google eller Apple mobil OS'na
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » lör nov 23, 2024 4:25 pm

Gates lurade inte IBM och IBM hade en egen version av DOS, det var det många på den tiden, inklusive CP/M. Men IBM slapp att själva driva utvecklingen, mot att Microsoft blev standard på IBM:s burkar. På den tiden var det IBM som "drev hela standarden" för PC, så därmed fick MS "makten" över allt. Förutom VAX/VMS, RDOS och IBM:s egna operativsystem (MVS, TSO etc.).

Sedan var på ett sätt Digital Equipment invlandade (förutom att de ägde VAX/VMS (numera OpenVMS), genom att det var Dave Cutler därifrån som stod för utvecklingen av Windows NT.

Marie SWE skrev:Problemet är inte att lära sig använda vim.. och jaa, jag har alltid hållit med om att terminal/fileditering är det kraftfullaste.
Jag har aldrig argumenterat emot det. ;)
Problemet är att veta vad man ska skriva i vim/nano eller vad man nu väljer.. när man öppnat en fil.

Vim är jätteenkelt, jag har bara använt det i 40 år eller så och det är inga som helst problem... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nä, jag vet att det är lite "knökigt" att använda, men när man kan det så är det, det mest kraftfulla och enkla verktyg som finns. Det var väl så ungefär som "vi" skapades en gång i tiden, det skulle vara det kraftfullaste och effektivaste som fanns, men därmed blev det också en tröskel för att lära sig det... men när man bara kan det, så älskar man det.... :D :D

Marie SWE skrev:Det är extremt fåtal användare som vet vad man ska skriva i en .conf eller .rules
Jag måste hela tiden fuska med noteringar.. det är därfär jag är så anti den vägen.. för en gui är tio eller hundra gånger snabbare om man inte har det i huvudet. och bara entusiaster har arch wiki i bakhuvudet. :lol:

Ungefär samma här, speciellt som det där är olika i olika distar av Linux, t.ex Mint, Ubuntu, Debian, RedHat och SUSE m.fl. (ok. Mint, Ubuntu och Debian är samma familj)...

Marie SWE skrev:windows7 är sista bästa versionen... hade de behållit XP fil-sökningen i win7, så hade win7 varit ultimata versionen. :mrgreen:

Windows7 var bra och XP trivdes jag med... Vista var en katastrof och senare har jag inte så mycket koll på det.... 8-)

Marie SWE skrev:Vissa datortillverkare kanske har ingått avtal.. Jag vet inte då jag inte har insyn i den biten.. Men jag tror att de mestadels skippar med windows just för att där är efterfrågan störst... samt supporten är typ identisk oavsett om det är windows start, home, pro, enterprise

Att de flesta har Windows installerat från början, beror på det avtal som IBM hade en gång i tiden och som gör att det är det som de flesta "kan från början".

Marie SWE skrev:HP levererar ju redan med Linux, så deras infrastruktur är ju redan där... Bara att de inte erbjuder kund-support på linux. Det är ju Redhat själva som håller i kundsupporten... Skulle inte konsumentlagen vara som den är, så skulle de sälja förinstallerade linux datorer till privatkunder oxå.

HP är ju uppväxta inom Linux, eller nåja Unix inom form av HP-UX. Och support på Linux finns ju gratis lite överallt, precis som här.... :D :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Okej.. Men alla företag startar som små företag på en eller två personer innan de växer sig stora som Dell eller Cisco :mrgreen:
Jasså tror du att de kikar in här ibland från GGS.. Jaa då har de ju fått lite gratis reklam nu då. 8-)

Så är det nog ungefär och jag känner ingen på GGS, men de har kämpat på i många år nu och en dag kanske de växer. Jag gillar ju affärsidén men har inget behov av förinstallerat Linux, eftersom jag lika lätt gör det själv. På en här burken har jag Mint 22 och en Windows 7 (tror jag), som inte varit igång på flera år....

Marie SWE skrev:Synd att Nokia aldrig gav sig in i Linux marknaden.. det hade behövts en seriös konkurrent till Google eller Apple mobil OS'na

Det var en intressant väg som Nokia hade... men sedan blev deras mobiltelefoni uppköpt av Microsoft och sedan nedlagd..... :x
Osprey
Ninja

Nästa

Återgå till Allmänt snack