Osprey skrev: Och jag som trodde att man alltid öppnade vi/vim för att det var kul och det bästa GUI (alla tider) som fanns....
Den manövern får mig nästan alltid att ge mig en flashback till 90talet och editera config.sys och autoexec.bat
Jag ser charmen med det och jag ser den enorma kraften man har den vägen.. Nackdelen är att det är för mycket kommandon/cod-script text att ha i huvudet... och att googla på det varje gång eller leta upp fusklappar är ett slöseri med tid.
Även att jag har CCNA certet så är jag tvungen att ha en liten fusklapp för att ha koll på alla subnätmaskar och Cisco kommandona.. Lika så för linux har jag tonvis med fusklappar..
Tyvärr tar det längre tid att leta upp infon än att använda ett GUI.. Partitionera o sätta flaggor på diskar i L=terminalen/W=powershell.. eller L=Gparted/W=diskhantering.. Även att jag med fusklapparna kan göra det CLI, så går det tre gånger fortare i GUI då jag inte behöver leta upp växlarna... Latheten vinner alltid.
Osprey skrev:Fstab är väldigt enkel, men smb.conf är det ju lite pul med....
Jag tycker Fstab och smb.conf är lika simpla.. det svåra är att minnas växlarna/kommandona.. Så GUI är som ovan snabbare.. Inte bättre utan snabbare.
.. samt hundra gånger latare.. It's just read and click.
Osprey skrev:Som sagt var... även Windows har några plus....
Om man bortser från windows10/11 home/pro så har tyvärr.. och jag menar verkligen Tyvärr med stort T.. så har windows en hel del fördelar över Linux....... Och det är detta jag vill ändra på, men jag har inte kapitalet att anställa 20-40 programmerare.. och att få med dem gratis på tåget går inte, då Linux sfären tyvärr är lite Toxic mot "användarvänlighet" då det inte är den äkta FOSS ideologin/mentaliteten... Kanske att det ändrar på sig med kommande Linux-användar-generationerna
(födda slutet00/10) när vi de gamla vargarna inte är topdogs längre.
Japp.. Men Googles Chrome OS blev ju Chromebooks.. Så omöjligt är det inte att nå den punkten när de större aktörerna som Lenovo, Asus, Acer blir intresserade att leverera laptops med Linux.. OM.. om det börjar bli så pass enkelt för support och användarbasen börjar nå 10% av desktop marknaden.. Det är vanlig Business one on one.. Kan de börja sälja något som ger vinst så är de intresserade.
Ta som Redhat.. OS't är ju gratis.. Det är supporten man betalar för.. IBM såg ju potentialen.. så varför skulle inte HP eller Dell se den samma, då de levererar mycket datorer till skolor, kommuner osv.. Skolor o kommuner skulle säkert ha intresse om det blev lägre kostnader.. att betala för supporten istället för Win-LTSC grupp licenser
(som är svindyra) Jag upptäckte kostnaden då jag villhöver LTSC.
Osprey skrev:Hela problemet där, ligger ju i att Microsoft har ett avtal om att alla nya datorer säljs med Windows som "påtvingad
standard"...
Jag flyttar upp denna hit då det är av samma anledning. HP levererar redan Desktops,, Laptops, workstation och servers med Linux
(Redhat om jag inte minns fel) Men de levererar enbart till företag, då de inte lämnar garantier med support till Linux.. och enligt lag om de säljer till privatkund så måste de ge garantier o support.. därför levererar enbart HP windows till privatpersoner.
HP har jag haft en hel del att göra med.. både professionellt och privat.. så jag är lite bios till HP då jag haft så bra relationer med dem.
så risken är minimal att jag säger något negativt om HP.
Osprey skrev:Vill du vara med och starta ett förtag.??? GGS-Data har varit inne lite på det...
Probblemet är att Microsoft en gång i tiden "lyckades lura" IBM att hela tiden köra MS/DOS på alla burkar, trots att IBM hade bättre själva. Men därför är alla datorer ännu i dessa tider grundinstallerade med Windows. Inte för att de är bäst eller snabbast eller, det är bara ett gammalt avtal och viss form av "standard"....
GGS-Data påminner lite om ett litet dataföretag jag jobbade hos på 90talet.. Sedan drev jag eget mini-dataföretag mellan 97-01.. Så jag är inte ovan med konceptet och inte helt anti om affärsidén är hållbar till marknaden.
Men just nu är jag totalt överarbetad så jag utvecklat stressyndrom.
Men om allt går som beräknat så kommer jag få betydligt mer tid och bättre förutsättningar till sommaren-ish.. Så skriv upp i din kalender att du ska knacka mig på axeln och ställa frågan igen då.
Jag minns knappt inte Datorhistorian som ingick i ena kursen.
Men var det att Gates lurade IBM till MS-dos.. Jag fick för mig att gates köpte ms-dos från någon annan för några dollar och presentera det för IBM då hans egna OS inte funka.. Men det kanske var det du menade med lurade IBM.
Gjorde inte IBM en egen version av MS-dos senare... Jag måste kika i diskettlådan.. strax tillbax.... ... Tillbax.. IBM pc dos 5.02
Vilken jädra nostalgi-tripp jag fick att bläddra i diskettlådorna
Och som vanligt.. disketterna var i sista diskettboxen.
Osprey skrev:Njeooo... Android är Linux i grund och botten, WindowsCE och Windows Mobile har inte funnits på länge, det var en återvändsgränd...
Joo jag vet att Android bygger på Linux kernel.. Men tyvärr så är inte android programvarorna kompatibla med Debian.. Eller Mint, då vi är på Mint forumet.
Sedan kommer fortfarande problemet.. även om man på något vis kan lyckas simulera android o starta bank-id appen.. Så kan inte den appen läsa Bank-id på kort.. så jag är tvingad till Windows eller MacOS iallafall.
Windows CE kan jag ha hamstrat på någon av mina hårddiskar.. Windows Mobile har jag aldrig sett ens
(i verkligheten)OM... OM... om jag någon gång skaffar en smartphone så blir det en degoogled phone.. För Google vägrar jag ha i mina enheter.. De får windows att framstå som integritets-säkert.... jaaa... även med microsoft recall.