Har berört detta i flera andra trådar.
Tycker dock att detta inlägg passar i den här kategorin:
Under flera år har jag använt min "testdator" för just det - testa olika OS.
Brukar ske i intervaller och nu i närtid har det åter varit en sådan period.
MX-Linux, Zorin, Ubuntu Mate var de som fanns installerade innan den senaste testperioden började.
Alla dessa tre gick utmärkt att installera och köra så som avsett. Ingen handpåläggning någonstans.
Så tänkte jag att jag för "femtioelfte" gången skulle testa LMDE igen. LMDE5 då och den installationen klarade inte av att sätta bootflaggan, lika som LMDE4 inte heller klarade av..
Vidare kraschar Cinnamon varje gång och om man lägger in parametern nomodeset slipper man krascherna men får då dras med en allt för låg upplösning. ** Tillägg ** egentligen är inte upplösningen sämre/lägre än för någon annan dist. men det verkar som så, med LMDE5. Oklart varför.
Testar då några andra "distar" (där alla bootar upp från USB,t)
antiX - fungerar bra men har lite för många olika menyval, ett "clutter" av inställningar mm (likt Puppy)
Raspberry Pi Desktop - fungerar helt okej, kanske lite tråkig. Mus/tgb. slutar fungerar efter en dual-boot med någon av de andra distarna här.
Q4OS - fungerar men jag minns inte varför den inte passade mig
Zinc - fungerar men jag minns inte varför den inte passade mig
wattOS - installationen startade inte
Emmabuntüs - samma efarenheter som tidigare tester, både skarpt och virtuellt. Installationen tar lång tid och uppdateringer "skiter sig".
(Testade även CrashBang++ virtuellt men nej inte riktigt vad jag ville ha.)
Får då ett en tanke om att installera Mint men inte med Cinnamon som kraschar och testar då Linux Mint MATE
Påminns då om när jag testade detta före MX m.fl. ovan - Mint formaterar disken som GPT och då fungerar det inte.
https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=1419&p=9640&hilit=%C3%A4ldre+datorer#p9645
Att Mint inte är ett optimalt val för äldre datorer bekräftas av Distrowatch där Mint inte hamnar bland de 12 första alternativen.
https://distrowatch.com/search.php?ostype=All&category=Old+Computers&origin=All&basedon=All¬basedon=None&desktop=All&architecture=All&package=All&rolling=All&isosize=All&netinstall=All&language=All&defaultinit=All&status=Active#simple
Där listas visserligen inte MX, Zorin, Ubuntu MATE och Raspberry Pi Desktop heller men de distarna går åtminstone att installera och att använda utan vidare handpåläggning.
Systemkrav, min:
Zorin
CPU: 1 GHz Single Core – Intel/AMD 64-bit processor
RAM: 1 GB
Ubuntu MATE
CPU: Core 2 Duo amd 64
Raspberry Pi Desktop
Hittar inte men för Debian Bullseye står det
CPU: Pentium 4, 1 GHz
MX Linux