Vi är väl många här som, förhoppningsvis, gillar Linux, och då Mint i synnerhet, mer än Windows. Jag gör det. Det blir helg på riktigt när man kan slå av jobbardatorn och starta Mintboxen på fredag klockan 16
När jag började fastna för Mint i samband med version Helena och senare mer på "allvar" med Katya läste jag "för att kunna Linux måste du kunna Linux".
Det tycker jag stämde bra. Åtminstone då. Nu vet jag inte riktigt, viss erfarenhet har man ju ändå skaffat sig.
Det som tycks kunna antingen krångla eller fungera rakt av är detta med trådlösa nätverkskort och skrivare. Ja sedan förstås sorgebarnet grafik från SiS då.
Här är det väl inte så mycket att orda om. Ska man köpa skrivare bör man se till att det finns drivers på tillverkarens hemsida. Nätverkskort kanske man får vara beredd på att chansa med det billigaste och om inte det fungerar köpa ett annat.
Med Linux tycker jag att det nästan har blivit liktydigt med öppen källkod, man har vant sig vid att i princip allt är gratis.
Gratis är gott brukar jag säga men även att man får vad man betalar för.
Det jag personligen saknar, eller ibland KAN sakna, är dels en fullfjädrad gratis PDF-redigerare och dels ett riktigt bra CAD-program för 2D, gratis.
För PDF ligger väl Master PDF Editor närmast men den är inte gratis och för CAD finns Bricscad som finns som en "riktig" Linuxversion, inte heller den gratis
Vad gäller spel så har det väl tidigare låtit som så att ska du spela spel så kan du glömma Linux. Idag är det annorlunda. Jag har läst om flera som använder Linux enbart för spel eftersom OS,et i sig inte är så resurskrävande.
Varför skriver jag detta i den här forumdelen då? Ja varför inte?
Här diskuterar vi utvecklingen av Linux Mint.
Jag vet inte om jag ensam kan bidra till någon utveckling men jag vet några hinder på vägen för att kunna rekommendera Linux Mint fullt ut till "alla".
Vad är era tankar kring detta? Har ni exempel på annat som inte fungerar så bra som önskat? Hur skulle vi kunna ändra på sådant? Finns kanske något som skulle gå att dra hela vägen upp till Clem och gänget?
Spånar väldigt fritt nu men låt säga att något slags samarbete/sponsring skulle kunna finnas så att ex. Master PDF Editor skulle finnas tillgänglig i en fullversion enbart via Programhanteraren i Mint? Typ..
Finns möjligheten att köpa någon slags grupplicens för ev. överskott av de pengar som finns i "vår" kassa? Inte nödvändigtvis någon PDF-editor, det kan vara ett släktforskningsprogram eller något helt annat.