Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Här diskuterar vi utvecklingen av Linux Mint. Främst hur vi optimerar upplevelsen för svensktalande användare.

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav lampuradio » tor feb 29, 2024 6:26 pm

Med risk för att slira ut i periferin här...

Om man tänker på "vad som är dåligt" med ett visst operativ, så är det ju helt avgörande att man definierar utgångsvinkeln för sin bedömning. Om man ser på det hela som en hyfsat medelmåttig datoranvändare, dvs man skriver lite, surfar en del, mailar, kör lite grafiklekar med sina bilder, kör spellistor, mm liknande så är det ju en milsvid skillnad mot den, som jobbar med systemet som en radioamatör gör med sina stationer och antenner, och har ett fullständigt grepp om de tekniska sammanhangen, vågutbredning etc etc.

Man kan dessutom lägga in parametrar som har att göra med kostnader, kartläggning av användare, uppdateringsmekanismer, känslighet för intrång/virus, kraschbenägenhet, mikrostressfaktorer, hårdvaruacceptans.

Jag hade nyligen skäl att ompröva bedömningen av en bil jag hade, när den gick från "hyfsat trevlig och praktisk" till "totalt skräpfordon" i samband med att motorn självdestruerade. Händelsen baserades helt på en undermålig detaljlösning och bristande kvalitet, men den bedömningen är inte möjlig att göra utan att vara ganska väl insatt i de aktuella konstruktionerna. Man kan dra en analogi när det gäller operativsystem. Ur en viss synvinkel kan allt se helt OK ut, medan en expert kan finna dramatiska brister. Jag kan inte avge nån sorts generellt betyg på Linux, eftersom jag inte har detaljkunskaper nog att bedöma de djupare funktionerna. Däremot har datorer som redskap (inklusive deras operativ...) varit en avsevärd del av det jag jobbat med vissa perioder; min uppfattning baseras på "daily driving" av datorer med olika operativ, från Win 3.1 via NT till Win 10 och liknande resa för Mac och Linux. Sedan 10 år är det Linux som gäller för "peace of mind". Min personliga uppfattning, alltså...
lampuradio
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: ons okt 25, 2023 12:13 pm

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Marie SWE » tor feb 29, 2024 6:38 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Jag håller med om att terminalen/powershell är ett kraftfullt verktyg som är bra att ha vid komplicerade problem..
Men om man tar bort nörd-entusiasmen där man meckar för meckandet skull, hur ofta behöver man verkligen ta till powershell istället för alla gui verktyg som finns till nästan allt? ... Med handen på hjärtat. ;)
Det är ju inte ofta man ändrar i en dator när den väl är installerad och tweakad så att säga.


I Windows använder jag bara GUI, men det är i Linux/Unix (och OpenVMS) som jag har jobbat med systemutveckling, protokollstackar, drivrutiner och systemnära kodning. Windows har jag bara jobbat med som admin och vanlig användare, så där är det GUI (och ibland lite DOS) som gäller... :mrgreen:

Samma ungefär när det gäller Mac, men där är det ju numera BSD som gäller...

Däremot vet jag att jag var lite panikslagen i Mac OS (innan OS X), när det var något som inte alls funkade och man inte kunde "dyka ned under ytan" och se vad som hände. I Windows fanns ju DOS, där man iallafall kunde se lite av "verkligheten"... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Det förstår jag att du majoritetsmässigt bara använde GUI till windows, för det finns ju sjukt mycket GUI verktyg will windows.. både MS men även tredjepart verktyg... Det är lite därför jag naggar på att Linux för home/office användning behöver kliva in i the 21st century då de ligger nästan 20+ år efter i den utvecklingen.
Men jag gillar GUI även på servrar när man använder direct access via KVM för administration SSH i all ära, men all remote access är ett säkerhetshål. 8-)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Marie SWE » tor feb 29, 2024 7:01 pm

lampuradio skrev:Med risk för att slira ut i periferin här...

Det är bara nyttigt att drifta lite och öva sina körkunskaper. :P
Samt det blir lite aktivitet på forumet oxå som bonus. ;)



Om man tänker på "vad som är dåligt" med ett visst operativ, så är det ju helt avgörande att man definierar utgångsvinkeln för sin bedömning. Om man ser på det hela som en hyfsat medelmåttig datoranvändare, dvs man skriver lite, surfar en del, mailar, kör lite grafiklekar med sina bilder, kör spellistor, mm liknande så är det ju en milsvid skillnad mot den, som jobbar med systemet som en radioamatör gör med sina stationer och antenner, och har ett fullständigt grepp om de tekniska sammanhangen, vågutbredning etc etc.

Precis...
allt handlar om vad man har datorn till.
Har man den som tidsfördriv så är det inte hela världen om den kraschar någon gång ibland.. Medans använder man datorn i jobbet där man behöver ett pålitligt system så det inte kraschar mitt i ett extremt viktigt arbete, så blir konsekvenserna lite allvarligare..
Lite jobbigt om man har en kund på telefon och behöver säga, Kan du vänta lite medans jag startar om datorn eller behöver felsöka systemet. :oops:



Man kan dessutom lägga in parametrar som har att göra med kostnader, kartläggning av användare, uppdateringsmekanismer, känslighet för intrång/virus, kraschbenägenhet, mikrostressfaktorer, hårdvaruacceptans.

Här har Linux ett stooooort problem.
Mac är typ lika svårinfekterat som Linux, men Mac har flertalet realtids antivirus system och möjligheter att övervaka enheten.
Säg att en keylogger är installerad på datorn.. I linux.. Hur han du se vilket program som skickar vad för data till vilket IP nummer om det bara skickar 2sekunder lite här o där. Här är Linux akilleshäl. Du kan försöka använda TCP/UDP grep, men den fångar bara trafik när du utför kommandot.. Wireshark kan fånga trafiken, men du kan inte se vad för program som genererar trafiken.
Eller du får in något spionprogram som läser data på din hårddisk.. Systemövervakaren visar inte all skrivning/läsning till disk.. Många processer är listade som Inte tillgänglig.
Ett virus/malware som bara skadar/krypterar upptäcker man fort.. Medans spionprogram jobbar tyst i bakgrunden så det märker man inte utan ett bra program som övervakar systemet.



Jag hade nyligen skäl att ompröva bedömningen av en bil jag hade, när den gick från "hyfsat trevlig och praktisk" till "totalt skräpfordon" i samband med att motorn självdestruerade. Händelsen baserades helt på en undermålig detaljlösning och bristande kvalitet, men den bedömningen är inte möjlig att göra utan att vara ganska väl insatt i de aktuella konstruktionerna. Man kan dra en analogi när det gäller operativsystem. Ur en viss synvinkel kan allt se helt OK ut, medan en expert kan finna dramatiska brister. Jag kan inte avge nån sorts generellt betyg på Linux, eftersom jag inte har detaljkunskaper nog att bedöma de djupare funktionerna. Däremot har datorer som redskap (inklusive deras operativ...) varit en avsevärd del av det jag jobbat med vissa perioder; min uppfattning baseras på "daily driving" av datorer med olika operativ, från Win 3.1 via NT till Win 10 och liknande resa för Mac och Linux. Sedan 10 år är det Linux som gäller för "peace of mind". Min personliga uppfattning, alltså...

Motorer på bilar o bilar är bra jämförelse med operativsystem.. :D
Man väljer inte en skoda fabia eller en pontiac trans am om man ska köra halv-tunga varor mellan norra norrland o skåne var annan dag.. Då kanske man ska skaffa en slittålig Toyota diesel pickup.
Medans skodan är perfekt för stadskörning och trans am'en för hobby körning. 8-)

Rätt verktyg för rätt jobb... Man lagar inte en takläcka med en gaffel. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Osprey » fre mar 01, 2024 4:45 pm

Marie SWE skrev:Det förstår jag att du majoritetsmässigt bara använde GUI till windows, för det finns ju sjukt mycket GUI verktyg will windows.. både MS men även tredjepart verktyg... Det är lite därför jag naggar på att Linux för home/office användning behöver kliva in i the 21st century då de ligger nästan 20+ år efter i den utvecklingen.
Men jag gillar GUI även på servrar när man använder direct access via KVM för administration SSH i all ära, men all remote access är ett säkerhetshål. 8-)

GUI är trevligt och jag kör ju GUI dagligen om man säger så. Fördelen med terminal är att man kan skräddarsy scripten så att de fungerar precis som man vill, på ett relativt enkelt sätt...

Visst kan man koda ett eget GUI som också gör precis det man vill, men det är avsevärt mer arbete. Jag använder gärna GUI, när det finns något som gör det jag vill, enda nackdelen är att du ofta får betydligt sämre felutskrifter när något krånglar, typ "något krånglade", eller "det gick fel", eller Windows välkända "blåskärm"...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Marie SWE » fre mar 01, 2024 6:04 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Det förstår jag att du majoritetsmässigt bara använde GUI till windows, för det finns ju sjukt mycket GUI verktyg will windows.. både MS men även tredjepart verktyg... Det är lite därför jag naggar på att Linux för home/office användning behöver kliva in i the 21st century då de ligger nästan 20+ år efter i den utvecklingen.
Men jag gillar GUI även på servrar när man använder direct access via KVM för administration SSH i all ära, men all remote access är ett säkerhetshål. 8-)

GUI är trevligt och jag kör ju GUI dagligen om man säger så. Fördelen med terminal är att man kan skräddarsy scripten så att de fungerar precis som man vill, på ett relativt enkelt sätt...

Visst kan man koda ett eget GUI som också gör precis det man vill, men det är avsevärt mer arbete. Jag använder gärna GUI, när det finns något som gör det jag vill, enda nackdelen är att du ofta får betydligt sämre felutskrifter när något krånglar, typ "något krånglade", eller "det gick fel", eller Windows välkända "blåskärm"...

Blåskärm har jag bara fått vid felande hårdvara från win2000 o framåt, så jag kan inte relatera till den biten. :)
Men det kan ju kanske ha att göra med att jag försöker inte få linux att köra windows program eller windows att köra kassa program som orsakar systemkrascher.. :mrgreen:
Men Linux kraschar enklare än windows och jag har inte lyckats lista ut hemligheten med att få linux stabilt.. och nu jag har gett upp idén om att spendera 10-20år till för att lära mig hemligheten..
Så från nu är det GUI världen som gäller och finns inte rätta programmen så föreslår jag det till de som är utvecklare... och då är det windows världen som gäller då linux utvecklare inte har den driften att skapa användarvänliga verktyg... Sedan 2018 har jag föreslagit verktyg för att övervaka datorn.. noll har lyssnat då inga är intresserade då Linux för desktop/laptop är hobby OS och utvecklas enbart för vad som är coolt i nördvärlden.

Sorry för gnället.. Jag ligger dunderförkyld o är allmänt gnällig idag. *hahaha* :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Osprey » fre mar 01, 2024 8:26 pm

Marie SWE skrev:Blåskärm har jag bara fått vid felande hårdvara från win2000 o framåt, så jag kan inte relatera till den biten. :)
Men det kan ju kanske ha att göra med att jag försöker inte få linux att köra windows program eller windows att köra kassa program som orsakar systemkrascher.. :mrgreen:
Men Linux kraschar enklare än windows och jag har inte lyckats lista ut hemligheten med att få linux stabilt.. och nu jag har gett upp idén om att spendera 10-20år till för att lära mig hemligheten..
Så från nu är det GUI världen som gäller och finns inte rätta programmen så föreslår jag det till de som är utvecklare... och då är det windows världen som gäller då linux utvecklare inte har den driften att skapa användarvänliga verktyg... Sedan 2018 har jag föreslagit verktyg för att övervaka datorn.. noll har lyssnat då inga är intresserade då Linux för desktop/laptop är hobby OS och utvecklas enbart för vad som är coolt i nördvärlden.

Sorry för gnället.. Jag ligger dunderförkyld o är allmänt gnällig idag. *hahaha* :lol:


Krya på dig och du vet väl att Windows (från NT) och framåt härstammar från OpenVMS via David Cutler... vad han sade om Linux/Unix behöver vi nog inte nämna här, men Ken Olsen sade ju bara "Snake Oil"....
https://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Cutler
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Marie SWE » fre mar 01, 2024 8:55 pm

Osprey skrev:
Krya på dig och du vet väl att Windows (från NT) och framåt härstammar från OpenVMS via David Cutler... vad han sade om Linux/Unix behöver vi nog inte nämna här, men Ken Olsen sade ju bara "Snake Oil"....
https://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Cutler

Tackar :D
Jag tror jag lider av vätskebrist snart så mycket som jag snytit mig.. fyra rullar papper på 2½dagar :lol:

Nopp, jag har aldrig gottat ner mig så mycket i datorns historia.. Det ingick lite i en av kurserna jag läste och vi fick prov frågor om datorns historia.. Så mycket möjligt att jag hörde namnet där, men jag la ärligt talat inget på minnet, då historia inte är så användbart inom framtida jobb jag hade i åtanken. :oops: :lol: Jag fick MVG på provet minns jag iallafall. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Osprey » fre mar 01, 2024 11:15 pm

Marie SWE skrev:Nopp, jag har aldrig gottat ner mig så mycket i datorns historia.. Det ingick lite i en av kurserna jag läste och vi fick prov frågor om datorns historia.. Så mycket möjligt att jag hörde namnet där, men jag la ärligt talat inget på minnet, då historia inte är så användbart inom framtida jobb jag hade i åtanken. :oops: :lol: Jag fick MVG på provet minns jag iallafall. :mrgreen:


Jomenså och allt är egentligen ännu mer ihopkopplat än så... Windows (från NT) är baserat på OpenVMS via Dave Cutler, men samtidigt så utvecklades Unix på PDP:er från Digital...

Det enda som Windows missade och som Linux ännu inte har, är AST:arna i VMS...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Osprey » fre mar 01, 2024 11:37 pm

Det gamla PDP (RSX11m) kommandot:
Kod: Markera allt
pip ti:=filename/sr
funkar förresten fortfarande i Linux...
Kod: Markera allt
cp filename /dev/tty
...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Marie SWE » lör mar 02, 2024 2:59 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Nopp, jag har aldrig gottat ner mig så mycket i datorns historia.. Det ingick lite i en av kurserna jag läste och vi fick prov frågor om datorns historia.. Så mycket möjligt att jag hörde namnet där, men jag la ärligt talat inget på minnet, då historia inte är så användbart inom framtida jobb jag hade i åtanken. :oops: :lol: Jag fick MVG på provet minns jag iallafall. :mrgreen:


Jomenså och allt är egentligen ännu mer ihopkopplat än så... Windows (från NT) är baserat på OpenVMS via Dave Cutler, men samtidigt så utvecklades Unix på PDP:er från Digital...

Det enda som Windows missade och som Linux ännu inte har, är AST:arna i VMS...

Självklart är allt ihopkopplat, det kallas Layer1 :P :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Osprey » ons mar 06, 2024 12:06 am

Säger jag "layer 1" så menar jag normalt OSI-stacken, men det är något helt annat och varken Windows eller Linux/Unix har ännu någonsin haft AST:ar....
(vore hyfsat lätt att lägga in i schedulern, men ambitionen har ännu inte funnits....)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Marie SWE » ons mar 06, 2024 12:50 am

Osprey skrev:Säger jag "layer 1" så menar jag normalt OSI-stacken, men det är något helt annat och varken Windows eller Linux/Unix har ännu någonsin haft AST:ar....
(vore hyfsat lätt att lägga in i schedulern, men ambitionen har ännu inte funnits....)

Det var det jag menade.. allt hänger ihop med hopkoppling i hårdvaru kommunikationen.. sedan kommer resten som protokoll o det som gör att de kan förstå varandra.
Jag har aldrig gottat ner mig i vad som är i programmeringsvärlden o vad som gör vad.. Jag administrera bara så nätverk o datorerna fungerade.. sedan fick mjukvaru nördarna kliva in o göra sin grej. :mrgreen: Jag var bara hårdvarunörd o installation/tweak nörd :geek: :lol:
Nu mer är jag nästan inget alls.. Jag har lessnat för mycket.. Dock om min hälsa blir bättre så ska jag göra nya CCNA samt få nya cert för nya windows versionerna då mina jag har nu bara täcker winXP, Win7 samt Server 2003+2008 vilket är antikernas antik nu mer :roll: ...... Kanske, kanske, kanske kanske gånger hundra att jag eventuellt kikar på att få någon form av behörighet i Linux sfären.. Men i Linux saknar jag ganska mycket när det kommer till djupet o har kunskapshål, så där kanske jag måste sätta mig på skolbänken på någon kurs.. eller två... :?
Men nya win11 och server2022 är inte mycket skillnad än win7 och server2008.. Windows är ganska oförändrat under huven sedan win NT4/2000, så det är ju en helg plugg så är de luckorna ifyllda. :lol:
Jag önskar jag kunde lära mig linux lika fort som en ny windows version. :|
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Osprey » fre mar 08, 2024 1:35 am

Marie SWE skrev:Jag önskar jag kunde lära mig linux lika fort som en ny windows version. :|

Linux är inte det minsta krångligare än Windows, MacOS, OpenVMS, RSX-11m, RTOS eller något annat.

Men förstås, Linux är utformat på så sätt att du kan styra allting väldigt mycket själv om du vill... det grafiska GUI:t är idag inte mycket sämre än någon annanstans, men allting är inte riktigt lika fastlåst till hur det ska eller bör vara, det är upp till din egen frihet...

Som ny (nåja) användare kan man kanske se Linux som lite halvfärdigt, men när man lärt sig det så inser man vilken underbar grund det är för att skapa något precis som man själv vill... ;) :D

Jag kunde redan Un*x, AIX, HP-UX, Solaris och Tru64 när jag började med Linux, så jag kanske hade det lite lättare, men som sagt Windows (från NT och framåt) bygger på OpenVMS och där kunde jag bara hela kärnan och lite annat, men så ja inte allt... 8-)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Marie SWE » fre mar 08, 2024 3:24 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Jag önskar jag kunde lära mig linux lika fort som en ny windows version. :|

Linux är inte det minsta krångligare än Windows, MacOS, OpenVMS, RSX-11m, RTOS eller något annat.

Men förstås, Linux är utformat på så sätt att du kan styra allting väldigt mycket själv om du vill... det grafiska GUI:t är idag inte mycket sämre än någon annanstans, men allting är inte riktigt lika fastlåst till hur det ska eller bör vara, det är upp till din egen frihet...

Som ny (nåja) användare kan man kanske se Linux som lite halvfärdigt, men när man lärt sig det så inser man vilken underbar grund det är för att skapa något precis som man själv vill... ;) :D

Jag kunde redan Un*x, AIX, HP-UX, Solaris och Tru64 när jag började med Linux, så jag kanske hade det lite lättare, men som sagt Windows (från NT och framåt) bygger på OpenVMS och där kunde jag bara hela kärnan och lite annat, men så ja inte allt... 8-)


Inget är krångligt eller svårt när man kan det ;)
Linux 6år... VS Windows 30+år... hmmm.. vilket är enklast då. :lol: :lol: :lol: :lol:
Hade det varit tvärt om med Linux i 30år och windows 6år så hade jag nog tyckt Linux var enklast. :mrgreen:
Nu ska jag återgå till min Zombie tråd o ge dig ett nytt Linux fenomen. ;)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Vad fungerar dåligt med Linux i allmänhet

Inläggav Osprey » tis mar 12, 2024 5:56 pm

When Albert Einstein met Charlie Chaplin in 1931, Einstein said, "What I admire most about your art is its universality. You do not say a word, and yet the world understands you." It's true. replied Chaplin, "But your fame is even greater. The world admires you, when no one understands you."
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Föregående

Återgå till Utveckling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron