Texteditor - Favorit?

Re: Texteditor - Favorit?

Inläggav Mikael » tis aug 15, 2023 9:05 pm

Marie SWE skrev:
Osprey skrev:Det finns inget bättre än vi/vim
https://en.wikipedia.org/wiki/Vim_%28text_editor%29
...när man väl har lärt sig den.... :D

Vim är ju olika hem-rengöringsmedel ;)


Ja men heter de inte Cif nu?

Testade vim tidigare men nä...
Säkert bra när man lärt sig som sagt och när man ev. har gjort det är det kanske "skämmigt" att använda ett enklare program? ;)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Texteditor - Favorit?

Inläggav Marie SWE » tis aug 15, 2023 9:12 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:
Osprey skrev:Det finns inget bättre än vi/vim
https://en.wikipedia.org/wiki/Vim_%28text_editor%29
...när man väl har lärt sig den.... :D

Vim är ju olika hem-rengöringsmedel ;)


Ja men heter de inte Cif nu?

Testade vim tidigare men nä...
Säkert bra när man lärt sig som sagt och när man ev. har gjort det är det kanske "skämmigt" att använda ett enklare program? ;)

Det kanske det gör, jag minns bara flaskan med texten Vim :D
Jag skämta bara med Osprey, då han vet hur jag avskyr 80tals look och terminalen, så jag förväntar mig en gliring tillbaka. ;) :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Texteditor - Favorit?

Inläggav Marie SWE » tis aug 15, 2023 9:16 pm

Sedär.. Förra inlägget blev mitt hundrade inlägg. :mrgreen:
och inte mycket vettigt har jag sagt på de hundra. :lol: :lol: :lol:

.

Mitt hundrade inlägg.jpg
Mitt hundrade inlägg.jpg (27.07 KiB) Visad 1515 gånger
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Texteditor - Favorit?

Inläggav Osprey » tis aug 15, 2023 10:49 pm

Marie SWE skrev:
Osprey skrev:Det finns inget bättre än vi/vim
https://en.wikipedia.org/wiki/Vim_%28text_editor%29
...när man väl har lärt sig den.... :D

Vim är ju olika hem-rengöringsmedel ;)

Ähh, bletch.... :roll:
(kom tbx när du kan "vi/vim" eller för den delen "edt" inom OpenVMS eller VAX/VMS...) :D :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Texteditor - Favorit?

Inläggav Marie SWE » ons aug 16, 2023 1:30 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:
Osprey skrev:Det finns inget bättre än vi/vim
https://en.wikipedia.org/wiki/Vim_%28text_editor%29
...när man väl har lärt sig den.... :D

Vim är ju olika hem-rengöringsmedel ;)

Ähh, bletch.... :roll:
(kom tbx när du kan "vi/vim" eller för den delen "edt" inom OpenVMS eller VAX/VMS...) :D :D

:lol: hahaha... love you too :lol:
Men jag har ju vscodium på datorn, så det kan jag väl ändå få ett halvt pluspoäng för? ;) :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Texteditor - Favorit?

Inläggav Osprey » ons aug 16, 2023 5:45 pm

Marie SWE skrev:Men jag har ju vscodium på datorn, så det kan jag väl ändå få ett halvt pluspoäng för? ;) :mrgreen:
Ja ½, eller ¾, för det ser lite intressant ut... ;) :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Texteditor - Favorit?

Inläggav Marie SWE » ons aug 16, 2023 7:04 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Men jag har ju vscodium på datorn, så det kan jag väl ändå få ett halvt pluspoäng för? ;) :mrgreen:
Ja ½, eller ¾, för det ser lite intressant ut... ;) :D

Tackar, det var snällt av dig, då behöver jag inte känna mig totalt kass. :lol: *hahahaha* :lol:
Bäst att låta tråden få återgå till topic, men det är alltid kul att skoja runt lite, då det lättar lite på stämningen i våran dystra värld. :D
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Texteditor - Favorit?

Inläggav Hund » fre aug 18, 2023 3:02 pm

Jag vill, precis som Osprey, rekommendera Vin, eller egentligen Neovim. Det är en förgrening av Vim, med bättre "defaults" (hur man nu översätter det till svenska?), och som känns lite mer som en frisk och fräsch fläkt.

Det kanske tar ett par dagar att lära sig grunderna, men ju mer tid man använder den, ju snabbare och effektivare blir man. Det går dessutom att forma den precis som man vill ha det med oändligt med inställningar och tillägg.

Marie SWE skrev:Tyvärr blir linux besegrat av windows i många fall.. Jag vet en som kör windows program i wine för att komma runt det.. dock funkar inte wine och bottles till alla program :?

Edit VSCodium kanske klarar det.. dock väldigt stort program, så det är nog svårt att kalla det för text editor dock. ;)


Det där är en partisk åsikt, baserad på dina kunskaper och förutsättningar. Om man ser på det rent objektivt, har båda sina för- och nackdelar. Dock är Linux, rent tekniskt, fullständigt överlägset, men Windows har däremot några kort i ärmen, i form av exklusiv mjukvara från bland annat Adobe.
Äventyrare | Cyklist | Långsamteknologifilosof
Gentoo Linux | Linux Mint | Microsoft Windows 11
Användarvisningsbild
Hund
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre aug 18, 2023 5:54 am

Re: Texteditor - Favorit?

Inläggav Marie SWE » fre aug 18, 2023 6:56 pm

Hund skrev:
Marie SWE skrev:Tyvärr blir linux besegrat av windows i många fall.. Jag vet en som kör windows program i wine för att komma runt det.. dock funkar inte wine och bottles till alla program :?

Edit VSCodium kanske klarar det.. dock väldigt stort program, så det är nog svårt att kalla det för text editor dock. ;)


Det där är en partisk åsikt, baserad på dina kunskaper och förutsättningar. Om man ser på det rent objektivt, har båda sina för- och nackdelar. Dock är Linux, rent tekniskt, fullständigt överlägset, men Windows har däremot några kort i ärmen, i form av exklusiv mjukvara från bland annat Adobe.


Linux är överlägset som server OS.. Men inte som Desktop OS
Så om vi bortser från allt som har med server och bara pratar laptops och desktops som används för att sitta o jobba osv.. inte köra extra server applikationer på som docker etc etc.
Linux desktop är väldigt kasst på swap och minneshantering, då det inte är optimerat för desktop användning.
Ta swap.. Det har varit problem sedan 90 talet med I/O trashing (swapdeath) och det är fortfarande inte åtgärdat.
Lösningen är: "add more RAM" istället för att lösa problemet.
När Sata diskarna gjorde sitt inträde som var så mycket snabbare än IDE diskarna och vi började komma upp på 1GB ram så försvann problemet... ett tag.. för att komma tillbaka igen då storlek på OS och filer och minneshungriga program åter igen fick det grundläggande problemet att komma tillbaka... Nu har vi SSD och Nmve och många använder 16-64GB ram.. så problemet är åter igen tillfälligt borta.. Men problemet är fortfarande kvar.
Linux kernel och minneshantering med disk I/O är skrivet för servrar. En server har 10gånger mer ram än en desktop. En server sitter på Raid poler med SAS diskar som har mycket högre skrivhastigheter och flertalet I/O kanaler. En SAS disk har full duplex medan Sata/nmve har simplex kommunikation.

Även om man oftast inte märker disk I/O trashing idag så kan man märka det genom en simpel test.
Ta en gammal dualcore desktop med Sata HDD 8GB Ram med Windows7 installerat
Sedan en halvmodern desktop 8-10gen med SSD via Sata3 kanal 8GB Ram och installera Mint, eller Debian eller Ubuntu..
Båda datorerna ska ha viloläge aktiverat (save ram to disk) Sedan installera Firefox på båda datorerna och Libre office... Öppna samma webbsidor på båda datorerna samma word dokument på båda datorerna.. Se till att ramminnet är minst 80-90% använt och att swap är använt runt 5-7GB
Sedan väntar du så du ser att du har 0 diskaktivitet.. då trycker du på båda datorerna samtidigt.. Stäng av till viloläge.(save ram to disk)
Den gamla windows7 datorn kommer gå ner snabbare i viloläge än den moderna med SSD som är extremt mycket snabbare.. Detta på grund av att linux suger på swap hantering.

Sedan har vi GUI's.. Linux har mindre systemstyrda GUI's år 2023 än vad windows hade 2001.
Även om Mint, ubuntu har gjort ett hyfsat jobb, så är de inte där ännu.. Mycket i linux är filhack och terminalkommandon som MS-Dos var på 80talet... Man behöver vara väldigt insatt i att kunna göra vissa inställningar i linux.. Du får inte stava fel eller göra ett tecken fel, då kanske datorn aldrig startar igen.. Med en GUI behöver du inte ha arch wiki i huvudet och du kommer väldigt långt på bara grundläggande kunskap och sunt förnuft med att ändra inställningar i ett grafiskt interface.

Sedan är mycket i linux väldigt 80/90/00tal.. Ta grafisk design på vissa GUIs.. De är i stil med MS-dos på 80 talet(Clonezilla som exempel) Sedan andra är fyrkantiga som de vore från win98 eller win NT på 90talet.

Sedan kommer vi till att Linux har bristande programvara, då de stora jättarna som tar fram programvara gör det till Windows och Mac-OS. Adobe är bara en av massor.
Jag har en Led belyst mus och lite annan hårdvara.. Men för att programmera musens alla knappar och Led belysning so behöver jag ett program som bara är skrivet för Windows och Mac.
Vanlig programvara som Gimp CAD etc etc de har försökt kopiera jättarnas programvara men de når inte hela vägen fram. Jag kan räkna upp hundra exempel

Så är detta baserat på att jag har bristande kunskaper om Linux eller är jag partisk? ;)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Texteditor - Favorit?

Inläggav Mikael » lör aug 19, 2023 9:09 am

Börjar bli lite OT va? ;)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Föregående

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron