Firefox användardatabas

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » fre aug 21, 2020 4:44 pm

Intressant tankegång :)
Frågan är om servern tillåter det, det är ju serverOS på den.. så det tåls att testas. :D *tumme upp smily* :D

När jag satt i läste igenom det du skrev ettpar gånger, så fick jag en tanke på hårda länkar och där med få en annan destination även om programmet tror att det fortfarande är på samma installerade sökväg. Men hjärnan spökar lite med mig, jag minns inte hur det fungerar i skrivande stund... blackout lixom*haha*
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Mikael » fre aug 21, 2020 8:49 pm

Ja, jag kan inte nog poängtera att detta med Resilo i princip är helt nytt för mig. Jag måste utforska detta mer.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Firefox användardatabas

Inläggav bittin » lör aug 22, 2020 7:48 am

Marie SWE skrev:Hur fungerar det utan online konto?
mozillas är ju onlineberoende så att säga



Det går att sätta upp sin egen Firefox Sync server: https://github.com/mozilla-services/syncserver om man litar på sina egna servrar/datorer bättre än Mozillas
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » lör aug 22, 2020 11:07 am

bittin skrev:
Marie SWE skrev:Hur fungerar det utan online konto?
mozillas är ju onlineberoende så att säga



Det går att sätta upp sin egen Firefox Sync server: https://github.com/mozilla-services/syncserver om man litar på sina egna servrar/datorer bättre än Mozillas


anledningen till att jag är emot online-lösningar är dels ur integritetsperspektiv då någon annan hanterar min data. Dels om internet går ner av en eller hundra olika anledningar då vårat IT-infrastruktur är sjukligt sårbart så vill jag att mina saker fortfarande ska vara 100% driftdugliga.
Så där av är online-lösningar är totalt uteslutet i min värld. ;)
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » lör aug 22, 2020 12:13 pm

Mikael skrev:Ja, jag kan inte nog poängtera att detta med Resilo i princip är helt nytt för mig. Jag måste utforska detta mer.

Jag ska försöka utforska detta med hårda länkar oxå, för då uppnår jag exakt det jag var ute efter... Jag vet, någonstans i bakhuvudet hur man gör det i windows, då typ 10% av windows är just konstruerat med hårda länkar.. som mina dokument osv osv.
Men detta med Resilo är oxå högintressant, för att ha tillgång till flera alternativ o lösningar är ju bara plus i kanten lixom. :mrgreen: för det ena kan ha fördelar i vissa situationer och det andra kan ha superfördelar i andra situationer.
Det är inte direkt många användare som sitter på en egen server i hemmet och använder sig av nätverkshårddiskar osv. Så detta med Resilo kan gynna mååååånga fler lixom, så det tycker jag ska forskas vidare på helt klart. :D *tumme upp* :D
Marie SWE
 

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Mikael » lör aug 22, 2020 9:15 pm

Marie SWE skrev:Dels om internet går ner av en eller hundra olika anledningar då vårat IT-infrastruktur är sjukligt sårbart så vill jag att mina saker fortfarande ska vara 100% driftdugliga.
Så där av är online-lösningar är totalt uteslutet i min värld. ;)


Om internet går ner kanske man inte har sån stor glädje av att ens bokmärken är uppdaterade :roll:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Firefox användardatabas

Inläggav Marie SWE » lör aug 22, 2020 9:50 pm

Mikael skrev:
Om internet går ner kanske man inte har sån stor glädje av att ens bokmärken är uppdaterade :roll:


Nopp... Men jag menade allt med online lösningar... med ett större nätverk så vill man har sakerna fungerande även vid driftstörningar utan att få felmeddelanden hit o dit som poppar upp för att en internetanslutning saknas. ;)
Sedan har jag ganska mycket tillgängligt offline så som hela wikipedia.se och .com lite andra wikis och databaser för fakta, juridik mm.
Marie SWE
 

Föregående

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikael och 7 gäster