[löst]MS SQL-server

[löst]MS SQL-server

Inläggav Tommy_78 » fre jan 17, 2020 12:20 pm

Hej,

Är ganska noob och mitt första inlägg här :)

Hur som.. Jag har försökt installera MS SQL Server med hjälp av denna guide: https://docs.microsoft.com/en-us/sql/linux/quickstart-install-connect-ubuntu?view=sql-server-ver15

Jag kommer dock inte längre än till steg två. När jag försöker lägga till den repositoryn får jag felmeddelande: "Felaktig uppgift. Förrådet kunde inte läggas till".

Enligt länken ovan är denna installation avsedd för Ubuntu, men om jag förstått det rätt så skall det gå lika bra om man använder Mint? Kan det ha något med felaktig version att göra? Jag kör just nu version 19.2, vilket då skall motsvara Ubuntu 18.04? Enligt guiden saknas stöd för just Ubuntu 18.04, men det skall vara möjligt att installera ändå.

Det borde väl ändå gå att lägga till en repository även om jag råkar köra fel version? Vill försäkra mig om detta innan jag gör mig omaket att backa till en tidigare version bara för att kunna installera SQL Server.
Senast redigerad av Tommy_78 lör jan 18, 2020 4:05 pm, redigerad totalt 1 gång.
Tommy_78
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jan 16, 2020 6:58 pm

Re: MS SQL-server

Inläggav Mikael » fre jan 17, 2020 3:00 pm

Välkommen :D

Steg två innehåller detta
sudo add-apt-repository "$(wget -qO- https://packages.microsoft.com/config/ubuntu/16.04/mssql-server-2019.list)"

Linux Mint 19 baseras på Ubuntu 18.04, inte 16.04

Edit: Du är ju inne på samma sak :oops:
Senast redigerad av Mikael fre jan 17, 2020 3:27 pm, redigerad totalt 2 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: MS SQL-server

Inläggav Jan-Olof » fre jan 17, 2020 3:17 pm

Provade också kommandona i steg ett och två, men fick inget felmeddelande. Förrådet dök upp i listan Övriga programförråd. Provade att markera det, välja Redigera och ändra 16 till 18 och xenial till bionic. Provade sedan det första kommandot i steg tre. Fortfarande inget fel. Innebär det kanske att det finns en nyare version?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: MS SQL-server

Inläggav Mikael » fre jan 17, 2020 3:28 pm

Har du kopierat och klistrat in i terminalen eller har du skrivit av för hand?
Det är ju lätt hänt att man ex. skriver O där det ska vara 0 osv.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: MS SQL-server

Inläggav Tommy_78 » fre jan 17, 2020 4:33 pm

Hmm, knepigt.

Jo, jag klipper och klistrar och testar lite olika alternativ. Jag kan faktiskt få till det i steg två om jag ändrar versionerna av såväl Ubuntu som mssql enligt nedan. 2017 var den tidigare versionen av MS SQL. Det funkar dock inte om jag bara ändrar en av dem.

sudo add-apt-repository "$(wget -qO- https://packages.microsoft.com/config/ubuntu/18.04/mssql-server-2017.list)"


Men om jag gör enligt ovanstående så skiter det sig ändå i steg tre med installationen. Då får jag "E: Kunde inte hitta paketet mssql-server"

Men det är alltså korrekt att jag inte kan köra add-apt-repository på en version som jag inte har installerad? Jag menar, jag försöker ju inte installera något i det steget. Bara lägga till en repository (programförråd?)
Tommy_78
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jan 16, 2020 6:58 pm

Re: MS SQL-server

Inläggav Jan-Olof » fre jan 17, 2020 6:54 pm

Finns Microsofts nyckel med efter att du kört det första kommandot i steg ett? Alltså i listan under Administration, Programkällor, Autentiseringsnycklar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: MS SQL-server

Inläggav Mikael » fre jan 17, 2020 7:53 pm

Klen tröst men steg 1-3 rullar på utan problem för mig.
(19.3 Cinnamon)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: MS SQL-server

Inläggav Tommy_78 » lör jan 18, 2020 9:44 am

Ja, jag har någonting från Microsoft bland autentiseringsnycklarna. Men är osäker på om det rör detta. Har nämligen också Visual Studio Code från MS installerat. Den jag har heter: "Microsoft (release signing) gpgsecurity(at)microsoft.com" Verkar det vara samma som din? Eller går det att se nånstans när jag lade till den?

Däremot verkar jag inte få med någon programkälla under övriga programförråd.

Men ok, det är hjälpsamt att veta att det verkar gå att installera. Då ger jag inte upp riktigt än. Tack för engagemanget. Jag får kika vidare..
Tommy_78
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jan 16, 2020 6:58 pm

Re: MS SQL-server

Inläggav Jan-Olof » lör jan 18, 2020 2:23 pm

Då har du rätt nyckel. Det enda jag kan jämföra med är Microsoft Visual C# för Linux som jag har i en äldre version av Mint. Den nyckeln kommer från ett företag som heter Xamarin och ser därför ut på ett annat sätt.

Du verkar ju ha fått med hela kommandot i steg 2, men om du går tillbaka till sidan där du hämtade det, klickar på Copy och sedan klistrar in i ett terminalfönster. Vad händer då?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: MS SQL-server

Inläggav Tommy_78 » lör jan 18, 2020 4:04 pm

Jo, om jag körde exakt som det stod i guiden så fick jag felmeddelande: "Felaktig uppgift. Förrådet kunde inte läggas till" i steg 2. Men med lite modifieringar av versionerna så gick det. Men i steg två, vid installation så fick jag då istället: "Kunde inte hitta paketet mssql-server"

Men strunt samma. Jag testade att uppdatera till 19.3, Tricia och då funkar plötsligt allt klockrent enligt guiden. Mycket märkligt :?: Men jag är glad och nöjd för stunden. Tack för er input ändå. :)
Tommy_78
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jan 16, 2020 6:58 pm


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster