Söker image viewer (bild-visare) till linux.

Re: Söker image viewer (bild-visare) till linux.

Inläggav Mikael » ons nov 13, 2024 8:40 pm

Marie SWE skrev:Kolla bara på Clonezilla.. ett superbra program.. men det ser ju ut som det körs under MS-Dos 1.0 med 70/80talets terminalgrafik med 3bitars färg. :lol:

Ja men det fungerar som det ska och vill man ha snyggare grafik kör man Rescuezilla i stället.

Yes, Rescuezilla is the Clonezilla GUI (graphical user interface) that you might have been looking for. But Rescuezilla is more than a Clonezilla GUI!

https://rescuezilla.com
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » ons nov 13, 2024 11:27 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Kolla bara på Clonezilla.. ett superbra program.. men det ser ju ut som det körs under MS-Dos 1.0 med 70/80talets terminalgrafik med 3bitars färg. :lol:

Ja men det fungerar som det ska och vill man ha snyggare grafik kör man Rescuezilla i stället.

Yes, Rescuezilla is the Clonezilla GUI (graphical user interface) that you might have been looking for. But Rescuezilla is more than a Clonezilla GUI!

https://rescuezilla.com

Rescuezilla såg bättre ut.. men sämre funktionaliteter.

Partition till partition fungerar inte. det går i clonezilla
Disk recovery verkar inte finnas heller.... Dock kom jag inte så långt när jag testa den i VM då jag bara gjorde en disk med två partitioner.. och det var tvärnit där och jag var för lat för att skapa en extra disk.

Men det såg bra ut. 8-)
Nu behöver de bara fixa till Clonezilla oxå. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 14, 2024 8:46 pm

Jag var tvungen att avinstallera XnView.. det fungera inte som tänkt och det hängde sig när man öppnade en mapp med undermappar med totalt 80-100tusen filer.

Så initiala frågan kvarstår.. Söker en image viewer som klarar att visa bildspel med bilder liggande i utvalda mappar.

Men jag har en känsla av att windows eller mac är enda lösningen tyvärr. :(
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » lör nov 16, 2024 3:22 pm

Marie SWE skrev:
Mikael skrev:Med Mint är det bara att dubbelklicka så sköter Paketinstalleraren resten.

Liten bra o veta inför framtiden.. Det fungerar i Debian oxå, om man installerar paketet gDebi.
Trevligaste bildvisaren jag vet är "gwenview", lite trög i starten eftersom den inte verkar spara "thumbnails" (kanske den gör om man kör KDE). Men mycket bra och trevlig annars....
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör nov 16, 2024 4:57 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:
Mikael skrev:Med Mint är det bara att dubbelklicka så sköter Paketinstalleraren resten.

Liten bra o veta inför framtiden.. Det fungerar i Debian oxå, om man installerar paketet gDebi.
Trevligaste bildvisaren jag vet är "gwenview", lite trög i starten eftersom den inte verkar spara "thumbnails" (kanske den gör om man kör KDE). Men mycket bra och trevlig annars....

Jag testade den.. Men den funkade inte. (som det gör i windows)
Den jag använt mest på linux är Ristretto.. den är likvärdigt snabb som windows photo viewer och likvärdig funktion.
enda nackdelen är att det går bara kolla på bilder som ligger i samma mapp.
Liten workaround är att öppna filhanteraren(Caja i mitt fall) i List läge och expandera valda mappar och markera med CTRL+click de filer man vill visa.. Då kan den visa bilder från flera mappar... Men det är ett jäkla jobb att försöka markera 100 bilder i en mapp.. 200 i en annan.. 50 i en tredje osv :?
Marie SWE
Ninja

Inläggav RolandS » sön nov 17, 2024 11:35 am

Är det OK att installera från denna sidan https://community.linuxmint.com/softwar ... w.XnViewMP
Sker installationen direkt utan att jag behöver skriva kommandon?
Eller skall man installera från Terminalen.
I så fall var hittar jag kommandon för installation?
RolandS
Samuraj

Inläggav Mikael » sön nov 17, 2024 2:04 pm

För Mint är det nog smidigast att hämta ett "DEB-paket" från https://www.xnview.com/en/xnviewmp/
ksnip_20241117-140040.png
ksnip_20241117-140040.png (26.61 KiB) Visad 5007 gånger

Sedan öppnar man den filen, antingen via filhanterare eller direkt i webbläsaren.
ksnip_20241117-140412.png
ksnip_20241117-140412.png (16.79 KiB) Visad 5008 gånger

Sedan 'Installera"
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » sön nov 17, 2024 4:02 pm

XnView går även att installera som flatpak
https://flathub.org/apps/search?q=xnview
Marie SWE
Ninja

Föregående

Återgå till Program till Linux Mint