Flera OS installationer på samma hårddisk

Re: Flera OS installationer på samma hårddisk

Inläggav Marie SWE » lör aug 18, 2018 3:11 pm

*hahaha* :lol: otroligt... Datorn lagade sig själv över natten den stod avstängd... Lika dant som min farthållare på min Jeep som inte fungerade första året jag hade den... andra året hoppade den igång utan att vi hade gjort något med bilen..

Igår när jag startade om datorn flera gånger så fanns Grub menyn men inget alternativ för windows.. Idag nu när jag läste detta om att testa update grub, så startade jag den andra datorn... och vips.. där fanns win7 längst ner i menyn.. :D

Jag älskar verkligen när saker lagar sig själv :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag följde anvisningarna i PDF filen om att installera o att bestämma över partitionernas storlek, så jag kunde skapa en större växlingspartition..
Ny hårddisk på 1TB.. Först skapade jag två primära partitioner för win7 Systemet105GB och en mindre partition för växlingsfil o temporära filer22GB.. sedan skapade jag en utökad partition med två logiska partitioner som skulle bli till Linux 105GB+20Gb och sist en primär med resten av utrymmet.
Där efter installerade jag win7 och konfigurerade det... När det var klart så startade jag live mint19Xfce och installationsprogrammet.. Där följde anvisningarna i PDF'en på sidan 16 som finns på http://linuxmint.se/instruktioner/ för att kunna bestämma storleken på partitionerna för swap o det..
När jag följt dem så fanns inte win7 med i Grub menyn även efter flera omstarter..
Jag morrade åt datorn, hotade den med soptippen o gick o la mig.... nu när jag skulle testa kommandot så fanns win7 redan med vid uppstart... så den hade fixat sig själv när den var avstängd. :lol:

En annan fråga.. Menyn i Xfce var snyggare än den i Mate (om mate19 fortfarande har samma meny som mate 18)
Dock så gick det ändra färg på menyn o aktivitetsfältet i Mate... Men den möjligheten hittar jag inte i Xfce.. För min ikon för nätverksanslutningarna är knappt synbar nere vid klockan, så en annan färg och helst Lila skulle vara kul om det gick att lägga in..
Kan man göra det via någon fil eftersom det inte finns med via inställningar för utseendet?
Marie SWE
 

Föregående

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster