Buggar i Linux Mint 20 mate

Buggar i Linux Mint 20 mate

Inläggav Henrik Jansson » mån jul 06, 2020 8:00 am

En rad buggar i 19.3 finns fortfarande kvar i 20. Varför rättas de inte till innan man släpper en ny version? Här är några buggar man upptäcker efter bara några minuter i 19.3.
1. Om man gör en ny mapp på skrivbordet så hamnar den nya mappen inte där man vill lägga den, utan längst upp till vänster. Det är extra störande om man har två bildskärmar, då hamnar de på bildskärmen längst tillvänster, även om det inte är huvudskärmen.
2. Om man lägger till en andra skärm till vänster om huvudskärmen så öppnas många fönster på extraskärmen. Mycket störande om extraskärmen inte ens är på.. Vissa program öppnas i huvudskärmen, men inte alla. Och om man har ett fönster uppe på huvudskärmen och väljer skriv ut, så öppnas utskriftsfönstret på den andra skärmen. Mycket störande..
3. Grafikfel i fönstret för bildskärmsinställningar. I rutan där man flyttar på skärmarna är det ett grafikfel som gör ränder efter hur man har flyttat bildskärmarna. Det går heller inte att flytta bildskärmarna i sidled vilket gör att den ena skärmen inte alltid får plats i den svarta rutan där man drar i skärmarna.
4. Skärmar detekteras fel. Jag har exempelvis kopplat till en Philips 19 tum, men Linux säger att den är 29 tum, och den ser större ut än huvudskärmen i inställningarna.
5. Dialogrutan som kommer upp när man tar bort en mapp kommer inte upp i mitten på huvudskärmen. Den kan komma upp på extraskärmen.
6. Kolourpaint öppnas inte i över hela skärmen utan som en liten ruta som man måste maximera varje gång. Den kommer inte ihåg det till nästa gång man öppnar. Så har det inte varit i tidigare versioner.
7. Ibland kommer det upp två ikoner för nätverksanslutning nere i hörnet.
8. Om man klickar på nätverksikonen kommer en tom vit ruta upp en bit ovanför ikonen. Den visar ingen text förrän man för muspekaren dit, till den svarta pilen i nerkant kan på rutan. Då rullar texten långsamt upp.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Buggar i Linux Mint 20 mate

Inläggav Mikael » mån jul 06, 2020 11:19 am

Henrik Jansson skrev:En rad buggar i 19.3 finns fortfarande kvar i 20. Varför rättas de inte till innan man släpper en ny version? Här är några buggar man upptäcker efter bara några minuter i 19.3.
1. Om man gör en ny mapp på skrivbordet så hamnar den nya mappen inte där man vill lägga den, utan längst upp till vänster. Det är extra störande om man har två bildskärmar, då hamnar de på bildskärmen längst tillvänster, även om det inte är huvudskärmen.

2. Om man lägger till en andra skärm till vänster om huvudskärmen så öppnas många fönster på extraskärmen. Mycket störande om extraskärmen inte ens är på.. Vissa program öppnas i huvudskärmen, men inte alla. Och om man har ett fönster uppe på huvudskärmen och väljer skriv ut, så öppnas utskriftsfönstret på den andra skärmen. Mycket störande..

3. Grafikfel i fönstret för bildskärmsinställningar. I rutan där man flyttar på skärmarna är det ett grafikfel som gör ränder efter hur man har flyttat bildskärmarna. Det går heller inte att flytta bildskärmarna i sidled vilket gör att den ena skärmen inte alltid får plats i den svarta rutan där man drar i skärmarna.

4. Skärmar detekteras fel. Jag har exempelvis kopplat till en Philips 19 tum, men Linux säger att den är 29 tum, och den ser större ut än huvudskärmen i inställningarna.

5. Dialogrutan som kommer upp när man tar bort en mapp kommer inte upp i mitten på huvudskärmen. Den kan komma upp på extraskärmen.

6. Kolourpaint öppnas inte i över hela skärmen utan som en liten ruta som man måste maximera varje gång. Den kommer inte ihåg det till nästa gång man öppnar. Så har det inte varit i tidigare versioner.

7. Ibland kommer det upp två ikoner för nätverksanslutning nere i hörnet.

8. Om man klickar på nätverksikonen kommer en tom vit ruta upp en bit ovanför ikonen. Den visar ingen text förrän man för muspekaren dit, till den svarta pilen i nerkant kan på rutan. Då rullar texten långsamt upp.


Eftersom jag i dessa tider har jobbardatorn, och dess två skärmar, hemma letade jag reda på en kabel och kopplade in en av dessa.
Här mina kommentarer, också gällande 19.3 (Cinnamon).

1. Hos mig hamnar mappen där jag högerklickar. Oavsett enkel eller dubbla skärmar. Dock finns inte det valet, vid högerklick, på den skärm som inte är satt som primär. Jag kan inte heller flytta en mapp från den primära till extra.

2. Testade bara med ett program, DoubleCommander. Det öppnades på extraskärmen men om jag drar in det till den primära skärmen och avslutar där så öppnas programmet nästa gång på den primära.
edit: Webbläsaren Vivaldi envisas med att öppnas på "fel" skärm.

3. Exakt det upplever inte jag men en del andra märkliga fenomen med svart ram som flimrar till, och som ibland fyller ut en svart rektangel neråt/höger. Vid vissa tillfällen men bara på jobbarskärmen, oavsett om den är satt som primär eller ej. Detta för lite olika dialoger, som högerklick. I paneler osv.

4. Det märkte jag tidigt, långt före v19, när jag kopplade in en teve.

5. Hos mig kommer dialogen i mitten på den primära och det hänger kanske ihop med att jag inte kan skapa en mapp på extra, eller flytta en mapp dit.

6. Har inte det programmet men det låter som en inställning för just det? Se ex. https://www.linuxquestions.org/question ... 175466909/

7. Det är inte så att det som visas är Nätverksanslutningar och Nätverksinställningar? (Ibland?)

8. -
Senast redigerad av Mikael mån jul 06, 2020 2:24 pm, redigerad totalt 2 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Buggar i Linux Mint 20 mate

Inläggav Mikael » mån jul 06, 2020 12:35 pm

Tillägg till punkt 1.

Hittade en inställning för detta med ikoner på alla skärmar:
20200706133309.png
20200706133309.png (128.96 KiB) Visad 5446 gånger


Tillägg till punkt 4.
Bl.a detta:

20200706122012.png
20200706122012.png (103.18 KiB) Visad 5483 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Buggar i Linux Mint 20 mate

Inläggav Mikael » tis jul 07, 2020 1:58 pm

Mikael skrev:Tillägg till punkt 4.
Bl.a detta:

Inget problem med svart flimmer efter omstart med båda skärmarna ansluten.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Buggar i Linux Mint 20 mate

Inläggav Mikael » tis jul 07, 2020 7:44 pm

Nej, detta med flera skärmar verkar inte vara något för Mint :(

Virtualbox beter sig märkligt. Inte bara när man kör en virtuell maskin utan även själva "managern".

Med två skärmar ansluten och programmet på den primära skärmen ser det ut så här om man försöker komma åt menyalternativen:
20200707203242.png
20200707203242.png (36.53 KiB) Visad 5450 gånger


Med programmet på extraskärmen fungerar det:
20200707203342.png
20200707203342.png (57.77 KiB) Visad 5326 gånger


I något läge kan man se en menyrad allra längst upp på skärmen.

ps. trådtiteln buggar i 20 men första inlägget beskriver buggar i 19 och det är det senare jag har fortsatt/utgått från.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster