GRUB startar inte (Löst)

GRUB startar inte (Löst)

Inläggav GHLJons » mån maj 04, 2020 9:38 pm

Jag har installerat Mint 19.3 Cinnamon 64 bit på en dator med SSD där det tidigare fanns Windows 10. Jag vill köra båda systemen i Dual-boot. Vid installationen av Mint valde jag "någonting annat" och minskade Windows-partitionen, skapade en ext4- och en swap-partition för Mint.
Förmodligen gjorde jag något fel, för GRUB-menyn visas inte när jag startar datorn. Jag kommer direkt in i Windows om jag inte gör något vid starten.
Om jag trycker F12 vid starten kan jag välja SSDn och starta Mint.

I Gparted ser SSDn ut så här:

Skärmbild från 2020-05-04 22-27-58.png
Skärmbild från 2020-05-04 22-27-58.png (62.22 KiB) Visad 11427 gånger


Hur ska jag göra för att få fram GRUB-menyn när jag startar datorn?

GHLJons
Senast redigerad av GHLJons lör jun 13, 2020 11:27 pm, redigerad totalt 1 gång.
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: GRUB startar inte

Inläggav Jan-Olof » tis maj 05, 2020 9:14 pm

Hej och välkommen!

Vad händer om du följer råden under Problemlösning, EFI, Startordning i EFI i installationsguiden,
https://linuxmint-installation-guide.re ... /sv/latest ?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: GRUB startar inte

Inläggav Mikael » ons maj 06, 2020 6:41 pm

Jan-Olof skrev:Vad händer om du följer råden under Problemlösning, EFI, Startordning i EFI i installationsguiden,
https://linuxmint-installation-guide.re ... /sv/latest ?


Kanske OT men jag tyckte det var lite oklara exempel där.
Både Ubuntu och Linux Mint finns som val men Linux Mint använder namnet Ubuntu?

Om man har Ubuntu+Mint borde det väl stå, i så fall:
Ubuntu
Ubuntu
:?:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: GRUB startar inte

Inläggav Jan-Olof » ons maj 06, 2020 7:36 pm

Ja, i vissa fall skulle jag gärna se bättre texter men det står så här i originalet och det får vi som översätter inte frångå. Det blir ibland en balansakt att ändå försöka formulera om texten så att den blir begriplig på svenska när t.o.m. folk med engelska som modersmål inte förstår originaltexten utan frågar vad som menas.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: GRUB startar inte

Inläggav Mikael » ons maj 06, 2020 8:15 pm

Jan-Olof skrev:Ja, i vissa fall skulle jag gärna se bättre texter men det står så här i originalet och det får vi som översätter inte frångå. Det blir ibland en balansakt att ändå försöka formulera om texten så att den blir begriplig på svenska när t.o.m. folk med engelska som modersmål inte förstår originaltexten utan frågar vad som menas.

Översättningen är det ju inget fel på (förutsätter jag ;) ) men hur funkar det då egentligen?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: GRUB startar inte

Inläggav GHLJons » ons maj 06, 2020 10:14 pm

Jag försökte följa problemlösningsguiden som Jan-Olof tipsade om, men då fick jag följande reaktion:

Screenshot from 2020-05-06 20-58-16.png
Screenshot from 2020-05-06 20-58-16.png (26.62 KiB) Visad 11294 gånger


Vad gör man då?
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: GRUB startar inte

Inläggav Marie SWE » fre maj 22, 2020 12:07 am

Jag får en association till en tabbe jag gjorde en gång när jag började med linux.. När jag installerade dualboot och skulle peka på vilken partition grub skulle installeras så valde jag fel partition.. installationsprogrammet förvalde sda och jag ändrade till sda3 för att jag hade linuxpartitionen där... jag har för mig att datorn inte startade grub då utan bootade rakt in i windows.
Min lösning på det problemet eftersom linux var nyinstallerat och jag hade inget på det, så körde jag installationsprogrammet igen, och när valet för grub dök upp så lät jag installationsprogrammets förvalda värde vara i fred.. o då funkade det.
Jag har legacy boot på mina datorer.

Ett tips sedan i win10... gå in på energihanteraren och klicka på ändra inställningar för strömbrytare och lock.. när du öppnat den så ser du längre ner.. aktivera snabbstart av windows eller något liknande... avmarkera den rutan.. Den funktionen kan skapa lite oönskade fenomen när man kör dualboot och har access till windowspartitionerna från linux.

Jag har tyvärr ingen bra lösning på ditt problem.. Men jag ville dela med mig av min miss som skapade obotbart linux. :)
Marie SWE
 

Re: GRUB startar inte

Inläggav GHLJons » lör jun 13, 2020 11:25 pm

Nu är problemet löst!
Felet var att jag hade startat installationen i Legacy/BIOS mode.
När jag startade min installations-USB i UEFI mode istället, och gjorde en ominstallation, då löste det problemet.
Nu kommer Grub-menyn fram vid start, precis som förväntat.
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: GRUB startar inte (Löst)

Inläggav Jan-Olof » sön jun 14, 2020 10:32 am

Skönt att det ordnade sig. Ett stort tack för en tydlig beskrivning både av problemet och hur du löste det. Detta kan vara till nytta även för andra som vill installera Mint.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron