NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Marie SWE » tis mar 10, 2020 10:41 pm

Jan-Olof skrev:Eftersom det är en nyinstallation, där du vill ha tillgång till stöd under ett antal år framöver, så kan du titta på LMDE 4, viewtopic.php?f=15&t=1073. Finns nu som betaversion men kommer att uppdateras när den färdiga versionen publiceras.


Om installationen dröjer så pass att de släpper en buggtestad version och rättat till det, så blir det LMDE4 troligtvis.. nackdelen är att jag måste installera om minst en av mina bärbara till LMDE4 för att kunna ge råd via telefon och kan följa steg för steg. Remote är uteslutet mina brandväggar tillåter inte det.
Men förr eller senare måste det graderas upp.. Jag minns inte när EOL är för lmde3.
Men jag tackar för tipset. :)
Marie SWE
 

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Marie SWE » tis mar 10, 2020 11:11 pm

Mikael skrev:Jo, VM kan spela in vad gäller grafik och det är inget jag tänker lägga tid på.
Jag tror dock att om jag skulle/måste köra Xfce skulle det bli en sådan utgåva "redan från början", ex. 19.3 Xfce.

OM det nu i framtiden skulle bli så att Mint lämnar Ubuntu och LMDE återstår så hoppas jag att man lägger mer fokus på att användarna ska bli nöjd.
Allt är liksom lite stökigare tycker jag. Som att lägga till skrivare där "vanliga" Mint hittar och lägger till skrivare helt automatiskt (liksom flera andra distar av Linux, som jag testat) medan man i LMDE behöver lägga till skrivare manuellt.
Inte svårt men lite onödigt.
(Forward var inte översatt i dialogen att lägga till skrivare)


Jag började med 18.3 för två år sedan och snart är det 20... de uppdaterar för fort och det kräver för nära inpå installationer.. Jag vill göra en installation och sedan inte behöva installera om datorerna på 5-10 år helst.
Har man bara en eller två datorer är det en sak... ska man underhålla 10 är det inte lika roligt.*hihi* :roll: :lol:
Jag har funderat på att köra kloning och bara göra en installation, sedan alla tweaks och sedan bara dublicera det på de andra datorerna för att spara tid.. Jag tror en Linux installation skulle klara av hårdvaruskiftet från dator till dator.

Jag har faktiskt inte installerat skrivare ännu.. Det har varit så mycket, så jag har inte riggat nätverkskommunikationen på linux booten så jag kan använda nätverkskrivaren. Jag är lat o bootar in i windows om jag behöver skriva ut(typ en gång i halvåret), :roll: :oops:

Okej.. Jag tyckte inte det var så stor skillnad mellan 18.3 xfce och lmde3 med xfce skrivbord... eller så har jag bara blivit skadad så jag inte märker skillnaden. :oops: :oops: :oops: :oops: Jag körde sju olika utgåvor innan jag bestämde mig för två primära Fedora och LMDE. sedan har jag två sekundära jag sällan använder. Kodachi och kali
Det jag gillar med LMDE är att det är långtids utgåva och den är stabil och hanterar bärbara datorers wifi och FN specialtangenter.

Denna bärbara datorn har varit igång i 55dagar enbart använt vänteläge ibland. just nu har jag 227 processer igång, jag har haft firefox igång i lika många dagar som datorn varit igång med fyra fönster och ca 30-40 flikar i varje fönster som jag surfar o uppdaterar hela tiden, libre office program igång, textredigerare filhanterare kalkylator osv.. i3 cpu som pendlar mellan 2% upp till 25-30% peek.. medelvärde är runt 8%.. 6,3GB använt ramminne ca750mb växlat utrymme cpu temp på 46grader.
Det känns som ganska acceptabelt.. på 18.3 slukade den mycket mer resurser, då hade jag 96-98% använt ram och 3-4GBväxlat utrymme, dock samma temp o cpu användning med xfce skrivborden..
Fast o andra sidan kan jag mer tweaks nu som kanske kan spela in lite på resurserna.

Det är svårt att hitta den där optimala, suveräna, stabila, perfekta distron har jag märkt. :roll: :? :shock:
Marie SWE
 

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Jan-Olof » ons mar 11, 2020 7:29 pm

Mikael skrev:Forward var inte översatt i dialogen att lägga till skrivare

Har tittat lite på detta. Översättningen har gjorts "uppströms" och finns i några olika versioner. En snabb lösning för LMDE 3 verkar vara att:
* Hämta arkivet https://www.dropbox.com/s/mlvnn7ad9ofxr ... ar.gz?dl=0
* Packa upp det, som administratör, i mappen "/".

Detta ersätter den tidigare översättningen för samma programversion.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Mikael » ons mar 11, 2020 10:15 pm

Jan-Olof skrev:
Mikael skrev:Forward var inte översatt i dialogen att lägga till skrivare

Har tittat lite på detta. Översättningen har gjorts "uppströms" och finns i några olika versioner. En snabb lösning för LMDE 3 verkar vara att:
* Hämta arkivet https://www.dropbox.com/s/mlvnn7ad9ofxr ... ar.gz?dl=0
* Packa upp det, som administratör, i mappen "/".

Detta ersätter den tidigare översättningen för samma programversion.


Japp, det fungerar. Konstaterar att LMDE3 inte hittar några drivrutiner för min ena skrivare.
I Mint 19.* läggs skrivaren till automatiskt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Föregående

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster