Uppgradering "tveksam"

Uppgradering "tveksam"

Inläggav bosse » tor jan 26, 2023 8:45 am

Efter att ha läst tråden om 21.1 vera blir jag lite tveksam till en uppgradering från LM 19.3 till Vera.
Kanske skall nöja mig med 20.3 istället?? Några funderingar om detta?

system.png
system.png (32.56 KiB) Visad 7367 gånger
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav Mikael » tor jan 26, 2023 12:49 pm

Nja.. jag var kanske lite onödigt gnällig tidigare men faktum är att en nyinstallation av Vera även medförde att det nu fungerar att programmera ett minitangentbord, något som inte gick tidigare.
Att bara installera de program man verkligen behöver och inte "bara-för-att" var ett bra val av mig tycker jag :geek:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav bosse » tor jan 26, 2023 1:47 pm

Mikael skrev:Nja.. jag var kanske lite onödigt gnällig tidigare men faktum är att en nyinstallation av Vera även medförde att det nu fungerar att programmera ett minitangentbord, något som inte gick tidigare.
Att bara installera de program man verkligen behöver och inte "bara-för-att" var ett bra val av mig tycker jag :geek:


Är detta något som är användbart vid en uppgradering? :?

säker.png
säker.png (26.45 KiB) Visad 7434 gånger
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav Mikael » tor jan 26, 2023 1:54 pm

Ja och nej.
Val av programvara visar ALLA program/paket och om man som jag inte vill lusa ner datorn på nytt är det bättre att skriva ner vilka program man vill ha.

Samma sak antar jag gäller Personlig data.
Jag tog en backupp av hela Home och efter installationen kopierade jag in mapparna Dokument, Hämtningar osv. men inte alla dolda mappar och filer.
Av dessa hämtade jag bara in de jag visste att jag kom att behöva.

Jag har dessutom "fört bok" över detta
Vivaldi
Skype
(Thunderbird, .config)
RealVNC
Telegram Desktop
Ksnip
Autokey
TeamViewer
Ctb-next
Usbrelay
sudo apt install apt-xapian-index (sök i Synaptic)

bluetuith (avinstallerade Blueman 2023-01-01)
Dolphin (2023-01-08) Avinstallerades (2023-01-21)
sudo apt install qemu qemu-kvm (2023-01-21)
Polo (2023-01-21)
Catfish (2023-01-21)
Polo-plugin (donation), pdftk, clamav (2023-01-24)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav bosse » tor jan 26, 2023 1:57 pm

Tack för detta, kan vara lika bra att passa på och rensa en massa "skit" som blivit liggandes :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav Jan-Olof » tor jan 26, 2023 6:10 pm

Använder nu version 21.1, Vera, och LMDE 5. Båda fungerar bra, tycker jag. Det enda jag var lite tveksam till var färgerna på en del ikoner och utseendet på muspekaren , alltså sådant som man lätt kan ändra efter installationen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav bosse » sön jan 29, 2023 8:19 am

Lite problem med Vera så det blev LM 20.3 Ett litet problem dock: när det gäller drivrutinerna
så fungerar det ok. Men om jag väljer "rekommenderad" blir skärmen svart och jag tvingas boota om med hjälp av usb.media och timeshift. Min undran är vad styr rekommendationen?
OS eller grafikkortet? När jag hade LM 19.3 fungerade det med den rekommenderade.

driv.png
driv.png (40.43 KiB) Visad 7205 gånger
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav bosse » mån jan 30, 2023 12:30 pm

bosse skrev:Lite problem med Vera så det blev LM 20.3 Ett litet problem dock: när det gäller drivrutinerna
så fungerar det ok. Men om jag väljer "rekommenderad" blir skärmen svart och jag tvingas boota om med hjälp av usb.media och timeshift. Min undran är vad styr rekommendationen?
OS eller grafikkortet? När jag hade LM 19.3 fungerade det med den rekommenderade.

driv.png


Ingen som har någon ide?? :(
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav Jan-Olof » mån jan 30, 2023 2:37 pm

Har du märkt några nackdelar med att använda drivrutinen från Nouveau? I något sammanhang provade jag att byta till den "rekommenderade" men jag bytte tillbaka eftersom Nouveau fungerade bättre när jag ville koppla datorn till en projektor.

I fråga om rekommendationer så antar jag att man helt enkelt rekommenderar den senaste versionen från grafikkortets tillverkare.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav bosse » mån jan 30, 2023 2:43 pm

Jan-Olof skrev:Har du märkt några nackdelar med att använda drivrutinen från Nouveau? I något sammanhang provade jag att byta till den "rekommenderade" men jag bytte tillbaka eftersom Nouveau fungerade bättre när jag ville koppla datorn till en projektor.

I fråga om rekommendationer så antar jag att man helt enkelt rekommenderar den senaste versionen från grafikkortets tillverkare.

Jag ser ingen nackdel så här långt, är kanske inte såpass insatt att jag kan avgöra detta. Det tuffar o går så jag är nöjd så länge. En sak som kanske inte har med drivrutinerna att göra är att muspilen "försvinner" utanför skärmen. Inställning på upplösningen kanske ??
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav bosse » ons feb 01, 2023 6:38 pm

bosse skrev:
Jan-Olof skrev:Har du märkt några nackdelar med att använda drivrutinen från Nouveau? I något sammanhang provade jag att byta till den "rekommenderade" men jag bytte tillbaka eftersom Nouveau fungerade bättre när jag ville koppla datorn till en projektor.

I fråga om rekommendationer så antar jag att man helt enkelt rekommenderar den senaste versionen från grafikkortets tillverkare.

Jag ser ingen nackdel så här långt, är kanske inte såpass insatt att jag kan avgöra detta. Det tuffar o går så jag är nöjd så länge. En sak som kanske inte har med drivrutinerna att göra är att muspilen "försvinner" utanför skärmen. Inställning på upplösningen kanske ??

Har ändrat skärminställningen men får ligga kvar på Nouveau, den rekommenderade inställningen släcker skärmen.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav bosse » lör feb 18, 2023 12:47 pm

Nyistallation av LM 21.1 på en Lenovo T 430S verkar fungera utan problem. En del inställningar för att känna igen sig? Försöker få tillbaka tidigare utseende från mörk bakgrund men det löser sig säkert. :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav Jan-Olof » lör feb 18, 2023 5:56 pm

Ändra färgval, utseende på ikoner och muspekaren (valfritt). I version 21.1 har en del färgval med mera ändrats. Om du hellre vill ha det som tidigare så hittar du Mint-Y-Legacy under Inställningar, Teman.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Uppgradering "tveksam"

Inläggav bosse » lör feb 18, 2023 5:59 pm

Jan-Olof skrev:
Ändra färgval, utseende på ikoner och muspekaren (valfritt). I version 21.1 har en del färgval med mera ändrats. Om du hellre vill ha det som tidigare så hittar du Mint-Y-Legacy under Inställningar, Teman.


Tackar :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am


Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster