-persistence

-persistence

Inläggav Mikael » tis sep 02, 2025 7:25 am

MiniOS *) är en distribution som medger att gjorda ändringar i Liveversionen sparas. Detta utan särskilt handhavande, det är så att säga "default". Smidigt om man vill kunna starta upp med ett USB-minne och då redan ha access till nätverket och Svensk tangentbordslayout. Kanske något bra-att-ha-bokmärke i webbläsaren.
Det går även att ändra användarnamn/lösen och få det sparat till nästa uppstart.

antiX medger liknande funktion men där måste man aktivt välja det valet vid uppstart och det måste finnas en partition för att kunna spara inställningarna på. Detta sker inte per automatik om man bara skriver ISO-filen till minnet "rakt av". Använder man Rufus (Windowsmiljö) för att skriva till minnet finns där, i Rufus, en slider för att fixa skrivbart utrymme.

Kollade lite hur detta skulle kunna se ut om man vill ha motsvarande för Mint. Det jag hittade är just detta med att använda Rufus för att skapa USB-minnet men ex. fosslinux.com skriver
There are a few concerns or limits to be aware of:
You will be unable to make changes to the Linux Mint system files.

Är det så illa att detta inte går att lösa med Mint? (Utan att installera Mint på minnet)

*) "Origin of" MiniOS anges till Ryssland.
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Re: -persistence

Inläggav Mikael » tis sep 02, 2025 12:27 pm

Okej, jag frågade Grok.
Grok svarade att man måste trycka TAB i uppstarten och välja att editera menyposten och där peta in persistence
Det fungerade men då måste man göra det varje gång, tänkte jag. Frågade Grok vad man skulle göra då och fick svaret att ändra i diverse konfigurationsfiler. När jag kollade de föreslagna så stod det redan persistence där och jag tänkte att det då väl hade sparats redan men icke det.

För Linux Mint 22 är det i filen isolinux/live.cfg man ska lägga till texten persistence i stycket "Label live"

Men det behöver tydligen meckas ännu mer, det går ex. inte att uppdatera paketen i detta läge.
Senast redigerad av Mikael sön sep 07, 2025 11:22 am, redigerad totalt 1 gång.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav bittin » tis sep 02, 2025 12:34 pm

Själv kör jag https://mxlinux.org/ på mitt system där jag har persistence
bittin
Kejsare

Inläggav Mikael » tis sep 02, 2025 4:50 pm

Uppdateringshanteraren fungerar när man skapat en ny användare och loggat in som denne. Dock tar det MÅNGA timmar att uppdatera.
Tillägg: För många så att jag fick avbryta.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » ons sep 03, 2025 4:48 pm

bittin skrev:Själv kör jag https://mxlinux.org/ på mitt system där jag har persistence

Ja MX är en trevlig dist. Mitt andrahandsval efter LMDE

Testade persistence på ett 8 GB USB-minne. En hel del frågor att besvara där i början men sedan startade den upp och jag testade att uppdatera. Det gick bra till en början men i något läge fethänger sig datorn med en svart skärm där bara musmarkören syns. Trodde det var skärmsläckaren varför jag ökade tiden men det blev samma sak ändå.
Senast redigerad av Mikael sön sep 07, 2025 11:24 am, redigerad totalt 1 gång.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav bittin » ons sep 03, 2025 4:54 pm

Mikael skrev:
bittin skrev:Själv kör jag https://mxlinux.org/ på mitt system där jag har persistence

Ja MX är en trevlig dist. Mitt andrahandsval efter LMDE

Testade persistence på ett 8 GB USB-minne. en hel del frågor att besvara där i början men sedan startade den upp och jag testade att uppdatera. Det gick bra till en början men i något läge fethänger sig datorn med en svart skärm där bara musmarkören syns. Trodde det var skärmsläckaren varför jag ökade tiden men det blev samma sak ändå.

Ah jag kör på ett större 128GB USB minne från https://www.amazon.co.uk/ på en HP/HPE Microserver Gen 8 jag fick av en från Debian Discorden då han köpt en rackserver som min NAS hemma
hade ett 64GB USB minne från https://www.inet.se/ men fick inte plats med 3 kernels då så systemet kraschade

båda Kingston minnen
bittin
Kejsare

Inläggav Mikael » tor sep 04, 2025 7:34 am

Ja kanske är 8 GB för litet men MiniOS fungerar bra på ett minne á 4 GB
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Installera Linux Mint